۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۲۳۰۴۸
استاد حوزه علیمه قم:

جواز عبور از صراط و منازل قبر ولایت امام علی است

استاد حوزه علیمه قم با بیان اینکه جواز عبور از صراط در قیامت و منازل قبر ولایت امام علی(ع) است، گفت: امام علی(ع) نه تنها بر تمامی مسلمان ولایت دارند بلکه ولایت ایشان بر تمام انبیای قبل از حضرت رسول(ص) نیز محرز است.
شهادت امام علی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی محمدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس  حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آیه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» یکی از آیاتی است که در شأن امام علی(ع) نازل شده است، گفت: از امام صادق سوال شد که آن راهی که انسان را به معرفت خدا می رساند و در آن هیچ لغزشی نیست چه راهی است که امام صادق(ع) در پاسخ فرمودند «دو صراط است که انسان را به معرفت خدا می رساند یکی صراطی است در دنیا و دیگری صراطی است در آخرت و آن صراطی  که در دنیا انسان را به خدا می رساند همان امامی است که اطاعت از او واجب بوده و فریضه است».

وی افزود: امام صادق(ع) در ادامه روایت می فرمایند که« هر کسی که امام خود را شناخت و به او معرفت پیدا کرده و راه او را ادامه داد می تواند از صراطی که در آخرت نصب می شود، عبور کند و اما هرکس که به امام خود معرفت پیدا نکرد پایش بر صراط آخرت لغزیده و در آتش جهنم گرفتار می شود پس صراط مستقیم، صراط ولایت امام معصوم(ع) در دنیا است.

استاد حوزه علیمه قم ادامه داد: در روایت ها بیان شده که صراط مستقیم در دنیا امام علی(ع) هستند و در روایت ها آمده که خداوند در روز قیامت پلی را بر جهنم نصب می کند که امتداد آن بهشت است و احدی اجازه عبور از آن را را ندارد مگر کسی که برات یا مجوزی از ولایت امام علی(ع) داشته باشند؛ بنابراین ولایت امام علی(ع) جواز عبور از صراط است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: بعضی ها با سرعت زیاد از صراط عبور می کنند و بعضی بنابر نقل امام صادق(ع) مانند کسی که سوار بر اسب است از صراط عبور کرده و بعضی را ه رفتن معمولی دارند و بعضی گویی سنگ بزرگی بر پای آنها بسته اند و باید از صراط عبور کنند.

وی افزود: بعد از صراط 50 توقف گاه وجود دارد که انسان باید از آن منازل عبور کند و ولایت امام علی(ع) عبور از این موقفگاه ها و منازل را برای انسان راحت تر خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام علی(ع) وزنه عرش الهی است و بنابر روایتی از حضرت رسول(ص) اگر در روز قیامت اعمال تمام خلایق را در یک کفه ترازو جمع کنند و ثواب یک روز مجاهدت امام علی(ع) را در کفه دیگر ترازو قرار دهند مجاهدت یک روزه امام علی(ع) در احد بر اعمال تمامی مخلوقات رحجان و برتری دارد.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: حضرت رسول(ص) می فرمایند«شأن امام علی(ع) عظیم است، حال امام علی(ع) با جلالت است و وزن معنوی امام علی(ع) سنگین است و محبت امام علی(ع) در کفه ترازوی کسی قرار نمی گیرد الا اینکه بر سیئات آن شخص رجحان برتری داشته باشد.

  وی یادآور شد: مقام امام علی(ع) از تمامی انبیای اولوالعزم به جز حضرت رسول(ص) برتر است و تمامی انبیای الهی ولایت امام علی(ع) را پذیرفته اند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات