۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۲۳۱۵۰
سیف:

هیچ کس در مورد مبانی شرعی سود علی‌الحساب مشکلی ندارد

رییس بانک مرکزی با بیان این که هیچ کس در مورد مبانی شرعی سود علی‌الحساب مشکلی ندارد، گفت: در بانکداری بدون ربا نمی‌توان سود قطعی قبل از پایان دوره مالی به صاحب سپرده داد.
سیف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ولی‌الله سیف، رییس بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تحرک‌بخشی تولید از سوی بانک‌ها، گفت: تسهیلاتی که نظام بانکی ما باید پرداخت کند خیلی بیشتر از چیزی است که در حال حاضر پرداخت می‌ شود.

وی ادامه داد: امروز ما باید منابع محدود خود را تخصیص بهینه داده تا بتوانیم به جاهایی که بیشترین کمک را به تولید می‌کنند منابع اختصاص دهیم.

سیف در رابطه با کاهش سود بانکی یادآور شد: برای این کار ما در دو مرحله کار خود را جلو می‌بریم، این دو اقدام عبارتند از تثبیت نرخ سود و هم نرخ تسهیلات که در آینده انجام خواهد شد.

رییس بانک مرکزی با اشاره به اینکه طرح پیشنهادی ما در نظر برخی به این شکل بود که جریان منابع از بانکی به بانک دیگر منتقل شود، تأکید کرد: ما ۱۰ روز فرصت را ایجاد کردیم تا کسانی که صاحب سپرده هستند تکلیف سپرده حساب خود را مشخص کنند، از این رو مردم در این فرصت تصمیم گرفتند که سپرده خود را به صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت سپرده‌گذاری کنند و خود مشاهده کنند که گردش منابع چه وضعیتی دارد.

وی افزود: در این میان ما نیز با بخشنامه بانک مرکزی سعی کردیم کنترل و نظارت خود را گسترش داده تا بانکی تخلف نکند، این اقدام سبب می‌شود که ما بتوانیم برای مرحله بعد یعنی نرخ تسهیلات اقدام کنیم.

سیف در مورد شایعاتی که ممکن است برخی بانک‌ها تا شش ماه آینده 21 درصد سود بدهند نیز تصریح کرد: اگر بانکی این کار را انجام دهد متخلف است و با آن برخورد خواهیم کرد، همکاران ما در بانک مرکزی همه جا را زیر نظر دارند و شک نکنید که این بار شاهد خواهیم بود که نرخ سود را نظام بانکی رعایت می کند.

رییس کل بانک مرکزی در زمینه سود علی‌الحساب و مشکلات شرعی این سود، ابراز داشت: هیچ کس در مورد مبانی شرعی سود علی‌الحساب مشکلی ندارد، در بانکداری بدون ربا نمی‌توان سود قطعی قبل از پایان دوره مالی به صاحب سپرده داد.

وی ادامه داد: در این میان ممکن است صاحب سود و سپرده در مدت سپرده‌گذاری نیاز به درآمد مستمری داشته باشد که قطعا می‌خواهد از سود خود برای مخارج زندگی هزینه کند که برای این کار مکانیزم‌هایی در نظر گرفته شده است.

سیف گفت: درباره این موضوع نباید رقابت کاذب نرخ سود شکل گیرد، به این معنا که نباید از سودی که قرار است محقق شود نرخ را بالا ببریم./۸۱۶/202/ح

 

ارسال نظرات