۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۲۳۱۹۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

ضرورت تلاش علمی و عملی برای ترویج غدیر

استاد حوزه و دانشگاه تلاش علمی و عملی و شعاری برای ترویج غدیر را بسیار مهم دانست و بر پاسخگویی علمی به شبهات غدیر تأکید کرد.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در نشست علمی جایگاه غدیر در منابع اسلامی و گونه شناسی شبهات که امروز در مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعة المصطفی برگزار شد با اشاره به وظایف شیعیان در ترویج غدیر عنوان کرد: در ترویج غدیر باید دو وظیفه را به خوبی انجام داد که یکی از این وظایف، وظیفه شعاری و عملی است و باید در این روز با برپایی جشن و مراسم بزرگداشت، این روز را گرامی داشت.

وی افزود: امام رضا(ع) در حدیث مفصلی به بیان ویژگی های عید غدیر پرداختند و این روز را «یوم العطیه» و «یوم البشارة» نامیدند و بر عیدی دادن و اطعام این روز تأکید داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید تلاش کرد تا عید غدیر همانند اربعین و عاشورا در جهان معرفی شود و باید بدانیم که این فعالیت نوعی عمل صالح است.

وی تلاش و مجاهدت علمی را یکی دیگر از وظایف در راستای ترویج غدیر دانست و خاطرنشان کرد: شهات زیادی درباره غدیر وجود دارد که باید از طریق علمی و منطقی به آنها پاسخ داد و این موضوع مستلزم تلاش و مجاهدت علمی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: سه فرضیه درباره جانشینی پیامبر(ص) وجود دارد که در فرضیه اول عده ای می گویند پیامبر(ص) درباره جانشینی بعد از خود سکوت کرده اند و این درحالی است که بیش از 300 روایت از آن حضرت درباره لباس پوشیدن وجود دارد.

وی ابراز کرد: فرضیه دوم می گوید که پیامبر شورایی برای این کار تعیین کرده است اما درباره شرایط انتخاب افراد و افراد انتخاب شده سندی وجود ندارد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی تأکید کرد: فرضیه سوم این است که پیامبر(ص)، امیرمؤمنان(ع) را از روز انذار تا روز غدیر به عنوان جانشین خود معرفی کردند و اسناد و شواهد تاریخی و روایی فراوانی دراین باره وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: پیامبر(ص) برای جانشینی امیرمؤمنان(ع) سه کار مهم انجام دادند که یکی از آنها آمادگی تربیتی بود که امام علی(ع) از کودکی در نزد پیامبر(ص) تربیت شدند.

وی افزود: دیگر موضوعی که پیامبر(ص) به آن توجه داشتند؛ آمادگی اجرایی بود و این موضوع نیز در ابلاغ سوره برائت، مأموریت به یمن، مأموریت برای فتح قلعه خیبر و عقد اخوت دیده می شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که پیامبر(ص) انجام دادند، تدابیر عملی برای جانشینی خود بود که در یوم الانذار، روز غدیر و در بحث قلم و کاغذ نیز این تدابیر انجام شد./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات