۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۲۳۲۳۲

استقبال کمرنگ از بزرگترین جشنواره قرآنی در ارومیه/ افزایش جذابیت های مسابقات قرآن ضروری است

چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حسینیه ثارالله ارومیه در حالی برگزار می شود که با تلاش ستاد اجرایی و همچنین تیم رسانه ای، شاهد حضور کمرنگ مردم و مسؤولان در این گردهمایی بزرگ قرآنی هستیم.
چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، روزهای گذشته اگر تمام دغدغه مسؤولان ستادی، حضور گرم و پرشور مردم در محل برگزاری رقابت های قرآنی ارومیه بود، باید بی مهری مسؤولان ارشد استانی نسبت به این رویداد قرآنی را نیز به آن افزود.

با گذشت چهار روز از برگزاری بزرگترین جشنواره قرآنی کشور در ارومیه، متأسفانه شاهد استقبال کمرنگ مردم و مسؤولان از این جشنواره فاخر قرآنی بودیم.

بدون تردید حضور مسؤولان استان در محل برگزاری رقابت ها که به صورت مستقیم از شبکه قرآن و معارف پخش می شود، موجب دلگرمی برگزارکنندگان و همچنین مشوقی برای حضور عموم مردم خواهد بود.

انتظار می رفت مسؤولان به ویژه مدیران نهادهای دینی فرهنگی و یا حداقل اعضای ستاد معین چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در محل رقابتها حضور داشته و از نزدیک در روند برگزاری مسابقات قرآنی قرار می گرفتند.

بی اطلاعی از برگزاری مسابقات قرآن در ارومیه با توجه به حجم اطلاع رسانی بی معنی است

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، رییس ستاد اجرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا درباره علت استقبال کمرنگ مردم و مسؤولان از مسابقات سراسری، گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی از دو سال گذشته به عنوان میزبان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم انتخاب شده بود، از همان ابتدا به صورت مستمر خبر میزبانی این دوره از رقابتها از تریبون های مختلف اطلاع رسانی شده است.

حجت الاسلام جوانبخت بیان کرد: با توجه به گذشت چهار روز از برگزاری مسابقات قرآن در حسینیه ثارالله، نصب بنر در 600 نقطه از شهر، پخش تیزر و زیرنویس از شبکه استانی، پخش مستقیم مسابقات از طریق رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف و همچنین اطلاع رسانی گسترده از طریق سایت ها و شبکه های مجازی نمی توان ادعای بی اطلاعی از برگزاری مسابقات قرآن کرد.

وی درباره دعوت از مدیران برای حضور در محل مسابقات سراسری قرآن کریم، تصریح کرد: ستاد معین چهلمین دوره مسابقات استانی به ریاست استاندار آذربایجان غربی و عضویت اکثریت مدیران دستگاههای اجرایی از ماهها قبل در جریان تاریخ برگزاری این دوره از رقابت های قرآنی کشور در شهر ارومیه بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اذعان کرد: ضمن اینکه طی نامه ای از طریق استانداری از مدیران برای حضور در مسابقات سراسری قرآن کریم دعوت شده است، دعوتنامه هایی نیز در شورای اداری استان به صورت فیزیکی در اختیار مدیران کل دستگاههای اجرایی قرار گرفته است.

وی در پایان بار دیگر از مردم و مسؤولان استانی برای حضور در مسابقات قرآن کریم و بهره گیری از فضای نورانی این محفل معنوی دعوت کرد.

بنرهای تبلیغاتی مسابقات قرآن جذابیت بصری ندارند

با توجه اینکه بیشترین مسؤولیت خالی بودن سالن برگزاری مسابقات متوجه کمیته مدعوین ستاد اجرایی است، ناصر رکاب، مسؤول این کمیته در جمع خبرنگاران ستاد خبری حاضر شد و به سؤالات در این خصوص پاسخ داد.

رکاب معتقد است که طراحی بنرهای مسابقات سراسری قرآن کریم با فرهنگ مردم ارومیه هم‌خوانی ندارد و به علت انتخاب رنگ نامناسب برای نوشته ها و همچنین نداشتن جذابیت بصری نتوانسته به خوبی مخاطب را جذب کرده و پیام را انتقال دهد.

وی ادامه داد: با وجود عدم جذابیت و خوانا نبودن طرح بنرها، هفت هزار متر مربع بنر در 600 نقطه شهر نصب شده است.

مسؤول کمیته مدعوین چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارتباط با ضعف اطلاع‌رسانی، عنوان کرد: در زمینه اطلاع‌‌رسانی به طور کلی دست ما بسته بود تا جایی که 90 درصد راهکارهای ما عملی نشد.

وی با اشاره به برخی نقطه ضعف‌های اجرایی این دوره از مسابقات، تصریح کرد: نحوه چیدمان و فضاسازی در محوطه و خیابان‌های اطراف حسینیه ثارالله، رنگ و بوی برگزاری مسابقات قرآنی را ندارد، از طرفی درب ورودی اصلی حسینیه از خیابان 7 تیر بسته شده بود.

رکاب در ارتباط با عدم حضور مسؤولان اداری و نهادهای استان در این مسابقات نیز خاطرنشان کرد: به همه مساجد، مؤسسات قرآنی، اعضای شورای اداری و مدیران ادارات از طریق دعوت‌نامه، برای حضور در مسابقات اطلاع رسانی شده است ولی اینکه چرا بی مهری می کنند مسأله ای است که باید بررسی و آسیب شناسی شود.

عدم حضور؛ کم اهمیت بودن مسابقات قرآن برای مردم ارومیه تلقی نشود

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز در پاسخ به دغدغه های رسانه های جمعی درباره حضور مردم و مسؤولان در محل برگزاری مسابقات قرآن، گفت: ممکن است پخش مستقیم مسابقات بر روی حضور علاقه مندان تأثیر مستقیم داشته باشد البته باید تعداد مخاطبین شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن را بررسی کرد و بر اساس آن تصمیم گیری های لازم را صورت داد.

وی تصریح کرد: حضور اندک مردم در محل برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم، نباید کم اهمیت بودن یک رویداد فرهنگی و دینی برای یک جامعه شهری و استان تلقی شود.

محمدزاده گفت: با توجه به ارتقای سطح رسانه ای چهلمین دوره از مسابقات قران کریم، بسیاری از مخاطبان مایلند از خانه این فستیوال قرآنی را دنبال کنند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بر لزوم افزایش جذابیت مسابقات و اجرای برنامه های جنبی در حاشیه رقابت های قرآنی تأکید و تصریح کرد: باید انگیزه لازم برای جذب مخاطبان عمومی  قرآن ایجاد شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که شبکه های استانی در تبلیغ و پوشش مسابقات قرآن ضعیف عمل کرده اند، گفت: رسانه ها این موضوع را مطرح کنند، بنده نیز موضوع را از مسؤولان ذیربط پیگیری خواهم کرد.

افزایش جذابیت های مسابقات قرآن ضروری است

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از منتقدان حضور کمرنگ مردم و مسؤولان در مسابقات سراسری قرآن در ارومیه است.

وی اظهار کرد: عوامل مختلفی در استقبال عمومی از برگزاری مسابقات قرآن دخیل است که ایام برگزاری رقابت ها، برگزاری همزمان چند رویداد مهم در شهر ارومیه، ضعف عملکرد کمیته مدعوین، اطلاع رسانی کمرنگ از طریق شبکه استانی و نبود جذابیت برنامه های جنبی به عنوان نقد در این زمینه مطرح شده است.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، اظهار کرد: معمولا مسابقات قرآن با استقبال مردم و جامعه قرآنی مواجه شده است، سال گذشته در شهر رشت با توجه به اینکه محل مسابقات از مرکز شهر فاصله ۳۰ کیلومتری داشت ولی با استقبال کم نظیر اقشار مختلف مردم مواجه شد و همه امیدواریم در روزهای باقی مانده مسابقات این اتفاق مبارک در ارومیه نیز رخ دهد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به وجود مؤسسات فراوان قرآنی در شهر ارومیه خطاب به فعالان قرآنی این شهر، گفت: وقتی یک رویداد بزرگ قرآنی برگزار می شود مخاطب این رویداد، فعالان قرآنی هستند و باید با حضور خود در این مسابقات شور و هیجانی دیگر ببخشند.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: استقبال کمرنگ عموم از چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نشان داد که اقدامات صورت گرفته برای جذابیت بخشیدن به برگزاری رقابت های قرآنی بعد از چهل دوره کافی نیست.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه هم اکنون مسابقات قرآن بیشتر برای یک قشر خاص جذابیت دارد، تصریح کرد: باید مسابقات قرآن به صورت یک جشنواره قرآنی برگزار شود و برای همه گروه های سنی برنامه و جذابیت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده تا آنقدر جذابیت این مسابقات را بالا ببریم که مانند یک رویداد ورزشی مردم برای حضور در مسابقات بیایند و بلیط تهیه کنند و سر و دست بشکنند.

وی تأکید کرد: بحث فهم و علاقه به قرآن عمومی نشده است، وقتی فرهنگ استماع قرآن وجود ندارد برگزاری چند روزه مسابقات قرآن کریم نمی تواند فضا را دگرگون سازد.

حجت الاسلام حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد در روزهای آتی که رقابت های قرائت چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز می شود، شاهد حضور پرشور مردم در محل برگزاری مسابقات باشیم.

چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 11 شهریور در حسینیه ثارالله ارومیه آغاز شده است و تا 26 ماه جاری ادامه دارد./936/۲۰۰/ح

ارسال نظرات