۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۵۲۳۲۴۲

قصه ابزار مادران برای تربیت دینی فرزندان

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه روش دعوتگری قرآن به توحید و انجام دستورات دینی قصه گویی است، گفت: قصه مهم ترین ابزار مادران برای تربیت دینی فرزندان است.
تربیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم دریاباری استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مقام مادر به حدی در اسلام اهمیت دارد که اگر انسان مشغول نماز خواندن باشد و پدر او را صدار زد نمی تواند نماز خود را قطع کند اما اگر مشغول نماز باشد و مادر او را صدا زد باید نماز خود را قطع کرده و پاسخ مادر خود را بدهد، گفت: مقام مادر به این اندازه اهمیت دارد و دلیل آن هم انس و الفت خاص مادر با فرزندان است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل همین انس و الفت خاص خداوند مادر را مربی فرزند قرار داده و رسالت تربیت دینی فرزند را به مادر سپرده است، افزود: محبت سیره اهل بیت(ع) برای دعوت مردم به دین است و مادر می تواند با استفاده از همین محبت فرزند خود را به  دین و انجام دستورات دین دعوت کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به سیره حضرت زهرا(س) در زمینه تربیت فرزند، گفت: حضرت زهرا(س) برای اینکه فرزندان خود را دیندار و ولایتمدار تربیت کنند برای آنها هر شب قصه می گفتند و در قالب این قصه سرگذشت انبیاء، مفاهیم دینی و تاریخ اسلام را برای آنها تبیین می کردند.

خانم دریاباری با اشاره به اینکه ابزار لقمان حکیم نیز برای تربیت فرزندش این بود که در قالب قصه مفاهیم مختلف را به او آموزش می داد، افزود: قرآن کریم نیز در قالب سرگذشت پیشینیان یا همان داستان زندگی پیشینیان مردم را با مفاهیم دینی و احکام آشنا می کند همانطور که داستان حضرت یوسف، نوح و دیگر انبیای الهی علیهم السلام به این شکل در قرآن  آمده است که خداوند با این روش می خواهد مردم را تربیت می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه داستان بهترین قالب آموزشی برای انسان است و انسان با داستان ارتباطی بسیار مؤثر و قوی دارد، یادآور شد: اگر مادر در رفتار خود دیندار باشد می تواند فرزندان خود را تشویق به دینداری کند و مادر دیندار با مهرورزی نه از روی تحکم فرزند خود را به دین دعوت کرده و در کنار مهرورزی سعی می کند از ابزار قصه گویی برای تربیت دینی فرزندان خود بهره مند شود.

خانم دریاباری با تأکید بر اینکه قصه یکی از قالب هایی است که می توان عمیق ترین مفاهیم دینی را در قالب آن به فرزندان آموزش داد، یادآور شد: یکی از بهترین کتاب های قصه برای آموزش مفاهیم دینی به فرزندان داستان راستان شهید مطهری است و مادران مؤمن نه تنها باید این کتاب را حداقل یکبار مطالعه کرده باشند بلکه باید در خانه نیز یک نسخه از این کتاب برای تربیت فرزندان خود داشته باشند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات