۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۲۳۲۵۱
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

امام علی مصداق تام انسان کامل بود

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: امام علی(ع) در عین حال که قدسی و ملکوتی می‌اندیشید از تکفیر دیگران مبرا بود و گفتار و رفتاری نداشت که دیگران را کافر بخواند؛ زیرا در سلوک ایشان اخلاق بر تمام چیزها مقدم بود.
قبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس پنجمین جشنواره بین المللی امام علی (ع) پژوهی در مراسمی که امروز 15 شهریور ماه با حضور صاحب آثار از چندین کشور برگزار شد، با تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر و ولادت امام هادی(ع)، گفت: امام علی(ع) مصداق تام انسان کامل بوده و نمونه اعلای شخصیت تربیت شده در دامان دین اسلام و تعالیم رسول اکرم(ص) است.

وی افزود: امام علی(ع) یار پیامبر اکرم(ص) بود و همواره پا به پای ایشان در همین عالم ماده مسیر سخت رسالت‌های دین مبین اسلام را پیمود. ایشان قرآن را به حد و اندازه خود درک و معنا کرد و با عشق به قرآن و پیام‌های وحیانی خود را به اندازه قرآن گستراند و تعالی بخشید.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ابراز داشت: امام علی(ع) در عین حال که قدسی و ملکوتی می‌اندیشید از تکفیر دیگران مبرا بود و گفتار و رفتاری نداشت که دیگران را کافر بخواند. در سلوک ایشان اخلاق در تمام چیزها مقدم بود.

وی در ادامه اظهار داشت: امام علی(ع) در عین آسمانی بودن و غرق بودن در عبادت و راز ونیاز با خدا حقوق شهروندی را در جای جای سخن و سیره خود از جمله خطبه ۳۴ نهج‌البلاغه به رسمیت شمرد و در نسبت خود با خلق خدا تنها به یادآوری مسؤولیت خود به عنوان عالم دینی بسنده کرد و امتیازی ویژه برای خود قائل نشد، همچنین می‌فرمود خداوند از عالمان، دانایان و دانشمندان پیمان گرفته که در برابر ظلم ظالمان و گرسنگی گرسنگان سکوت پیشه نکنند.

قبادی گفت: امام علی(ع) رای مردم را یک معیار می‌دانست و در تمام دوره مسؤولیت خود همین‌گونه عمل کرد، برای مناسبات اجتماعی و قراردادهای مدنی در چهارچوب خود حرمت قائل بود و اخلاق و حقیقت و عدالت و آزادی را فدای قدرت نمی‌کرد و سرانجام اخلاق و عدالت و پای‌بندی به آنها سبب شهادت ایشان شد.

وی در ادامه بیان داشت: امام علی(ع) بیرون از چارچوب نظام اجتماعی در ساحت فردی و ایمانی و دینی و علمی و اخلاقی و معنوی و الهی ترازی داشت که احدی به آن دست نیافت اما باز هم این درجات عالیه را اسباب فضیلت و برتری در نظام اجتماعی قرار نداد.

رییس پنجمین جشنواره بین المللی امام علی (ع) پژوهی افزود: امام علی(ع) درباره رسمیت شناختن حقوق شهروندی می‌فرماید ای مردم مرا بر شما حقی است و شما را بر من حقی؛ اما حقوق شما بر من دلسوزانه با شما رفتار کردن و رساندن حق و حقوق شما از بیت المال به دستتان و آموزش و پرورش شما است.

وی ابراز داشت: از این سخن برمی‌آید که امام علی(ع) حقوق مردم را در اعانه دادن به آنها محصور نمی‌کند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه رشد و توانمندسازی همه جانبه آحاد مردم هدف امام علی(ع) بوده است. درس مهم این گفتار احترام به شخصیت فرد فرد اعضای جامعه است.

قبادی افزود: امام علی(ع) در روابط ویژه با نخبگان تراز اول، رازهایی از گنجینه دانش خود می‌گشود؛ از جمله اینکه به کمیل می‌فرمود ای کمیل علوم فراوانی انباشته در سینه‌ام است اگر برای آن گیرندگان و عاملان شایسته‌ای بیابم و می‌فرمود ای مردم از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید من به را‌های آسمانی داناتر از راه‌های زمینی هستم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام علی(ع) علم را مایه فخر و برتری نمی‌دانست و در برابر علم فروتن بود و قوانین علمی و قوانین اجتماعی را به رسمیت می‌شناخت./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات