۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۲۳۲۵۳
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه:

متولیان قرآنی لذت و ضرورت انس با قرآن را به مخاطبان تفهیم کنند

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه با انتقاد از زبان توصیه ای و عدم کارکرد این شیوه در جذب مخاطب، گفت: اگر می خواهیم مردم و طلاب با قرآن انس بیشتری داشته باشند باید با نشان دادن جاذبه های قرآنی شوق و اضطرار انس با این کتاب را ایجاد کنیم.
حجت الاسلام ارجمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام جواد ارجمند مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه عصر امروز در دیدار با رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف کشور با تأکید بر اینکه علما لازم است از زبان توصیه و تهدید فاصله بگیرند، اظهار داشت: اینکه بخواهیم در مخاطب عذاب وجدان ایجاد کنیم، دیگر کارساز نیست.

وی با بیان اینکه زبان توصیه و تهدید و ایجاد عذاب وجدان در مخاطب برای انس با قرآن و عمل به مضمامین آن دیگر شوق قرآنی ایجاد نخواهد کرد، گفت: لازم است تا شوق وجدانی در مخاطب برای انس و زندگی با قرآن کریم و عمل به مضامین والای آن درست کنیم.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه افزود: اینکه دائما به طلبه بگوییم اگر نخوانیم بدبختیم، اگر نخوانیم مجرمیم، با چنین مسائلی شوق قرآنی در کسی ایجاد نخواهد شد، باید بدانیم که آدمی تا لذت چیزی را در زندگی تجربه نکند نسبت به آن مشتاق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید مجموعه های قرآنی و مسؤولان لذت و ضرورت قرآن را به مخاطب بفهمانند، تصریح کرد: انسان تا اضطرار به چیزی پیدا نکند نسبت به آن اشتیاق نخواهد داشت، ما باید جاذبه های واقعی قرآن را بیان کنیم نه آنکه تنها به زینت های ظاهری قرآن بسنده کنیم، اگر چه این موارد نیز لازم است.

حجت الاسلام ارجمند قرائت و حفظ قرآن را مقدمه ورود به بطن قرآن دانست و افزود: تا زمانی که نتوانیم لذت‌های قرآنی را به مخاطب بچشانیم و لذت زندگی قرآنی را به عموم جامعه نشان دهیم، مردم را به سمت قرآن نمی توانیم رهنمون کنیم.

وی ادامه داد: قرآن کریم مانند یک چراغ قوه‌ است که اگر آن را به سمت صورت بگیریم و  به صورت مستقیم به نور بنگریم کور خواهیم شد، اما لازم است این چراغ قوه را به سمت مسیر بگیرم تا مسیر حرکت و سعادت برای انسان مشخص شود، مشکل فرهنگی جامعه ما این است که با نگاه مستقیم به نور دچارکوری فرهنگی شده ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه لازم است مسؤولان متوجه جاذبه های علمی قرآن شوند و از امکانات و ارتباطات خود با مراکز علمی در این راستا استفاده کنند، افزود: عظمت قرآن به ظاهر نیست بلکه به معارف عظیم و علوم بسیار این کتاب شریف است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه به ارزش تنفس با قرآن و ضرورت آن نرسیده است، باید این را به مخاطب عام و طلاب بفهمانیم که نمی شود بدون قرآن زندگی کرد؛ بنابراین مسؤولان قرآنی لازم است رویکرد خود را از زبان توصیه‌ای تغییر دهند./854/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات