۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۲۳۲۶۳
آیت الله مکارم شیرازی:

حفظ و ارائه آثار شیعه در جهان با جدیت پیگیری شود/ انتشار خلاصه بحارالانوار با زبان به روز

حضرت ‌آیت الله مکارم گفت: جمع آوری نسخ خطی و آثار شیعه از جهان و ارائه آن به مردم سراسر دنیا کار بسیار مهمی است که باید با جدیت پیگیری شود و کاری مجلسی وار در این زمان به شمار می رود.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و مسؤولان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، گفت: ما کاری را درباره بحار شروع کرده ایم، مرحوم مجلسی چنین دغدغه ای داشته که کتاب های شیعه که در حال از بین رفتن بود را جمع آوری کند.

وی افزود: ایشان این کتاب ها را در بحارالانوار جمع کرده اما دیدیم که در عصر و زمان ما باید پژوهشی درباره آن صورت گیرد، بحارالانوار باید با زبان به روزتر و رفع اشکالات احتمالی به مردم و جامعه عرضه شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که این پروژه به عنوان خلاصه آثار بحارالانوار منتشر می شود، اظهار داشت: ما چند کار درباره بحار انجام دادیم، یکی این که روایات ضعیف را مورد بررسی قرار داده و از آن ها صرف نظر کردیم.

وی ادامه داد: جاهایی که می شود با بیان توجیه کرد بیاناتی داریم، همچنین تعارض بین روایات حل شده و اعراب گذاری کامل صورت گرفته است و آدرس دهی ها در پاورقی گسترده تر شده است، کار دیگر این است که ابواب روایات نیز مشخص شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این مجموعه می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، ابراز داشت: وقتی با برخی از بزرگان صحبت کردیم گفتند که این کار باید زودتر انجام می شد، ما تا جلد 6 را با این روش چاپ کرده ایم.

وی عنوان کرد: چنین بحاری راحت تر در این زمان مورد استفاده قرار می گیرد، کار مرحوم مجلسی جمع آوری کتاب ها و آثار شیعه بوده است و این شخصیت توانسته کتاب ها را حفظ کند تا از بین نرود و به ما برسد که این کار مهمی به شمار می رود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ما هم وظیفه ای داریم که باید برای حفظ کیان شیعه انجام دهیم، با وجود این که کارهای بسیار داریم این کار را مهم دانستیم، سعی می کنیم که کارهای زمین مانده را انجام دهیم، به عنوان مثال مفاتیح  شیخ عباس قمی برای زمانی که ایشان نوشته بود بسیار خوب بود اما برای امروز مفاتیح نوین را نوشتیم و همان ادعیه و زیارات با حذف مشکلات و بیان روز ارائه شده است، تا جایی که بتوانیم کارهای زمین مانده را انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: جمع آوری نسخ خطی و آثار شیعه از جهان و ارائه آن به مردم سراسر دنیا کار بسیار مهمی است که باید با جدیت پیگیری شود و کاری مجلسی وار در این زمان به شمار می رود، تا جایی که می شود باید تلاش کرد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات