۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۲۳۲۹۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد:

اثبات حق انتخاب امام از سوی خداوند به واسطه آیات قرآن کریم

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیات قرآن کریم به وضوح بیان می کنند که انتخاب امام از جانب خداوند است، گفت: در قرآن بیان شده که حتی خود پیامبر(ص) حق ندارد برای خود جانشین انتخاب کرده و امام معرفی کند.
غدیریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صمدی یزدی، استاد حوزه علمیه قم در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از الطاف خداوند نسبت به بندگان این است که خداوند هیچ گاه زمین را از حجت خود خالی نگذاشته است، گفت: امام سه ویژگی ممتاز دارد که اولین آنها این است که امام از سوی خداوند متعال مشخص شده و انسان ها در این زمینه حق انتخاب و اختیار ندارند و این موضوع را آیات قرآن کریم، روایات و عقل تأیید می کند.

وی افزود: مسأله انتخاب امام به حدی اهمیت دارد که خداوند حتی در زمینه انتخاب امام به پیامبر(ص) نیز استقلال رای نداده است هر چند که اگر قرار بود حضرت رسول(ص) خود یکی را به عنوان جانشینی انتخاب کنند باز امام علی(ع) را انتخاب می کردن چون به غیر از امام علی(ع) کسی شرایط احراز مقام امامت را نداشت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این موضوع در آیات قرآن کریم نیز مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: آیه 124 سوره بقره بر این موضوع تأکید دارد و خداوند در این آیه می فرماید«وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ» یعنی هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود«من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانی قرار بده) » خداوند فرمود«پیمان من، به ستمکاران نمی رسد! ( و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند).

حجت الاسلام صمدی یزدی ادامه داد: این آیه سوره بقره به صراحت نشان می دهد که انتخاب امام تنها از سوی خداوند است و خداوند به هیچ کس در این زمینه پیمان نبسته است.

وی با اشاره به آیه 68 سوره قصص تصریح کرد: خداوند در این آیه نیز به انتخاب امام و انبیاء از سوی خود اشاره دارد و می فرماید«وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ  سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُون» یعنی خدای تو هر چه خواهد بیافریند و (هر کس را صلاح داند) بر گزیند، دیگران را (در نظم عالم) هیچ اختیار و گزینشی نیست، ذات پاک الهی منزه و برتر از آن است که به او شرک آورند».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این آیات با اینکه بر انتخاب از جانب خداوند اشاره دارد این شبهه را که پیامبر(ص) از روی اهداف خاص امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرده اند را بر طرف می کند و پاسخ تهمت کسانی را که حضرت رسول(ص) را به انتخاب جانشین براساس نظر و پیوند خویشاوندی متهم می کردند را نیز می دهد و بیان می کند که هیچ پیامبری حق ندارد امام بعد از خود را انتخاب کند و حق این انتخاب برای خداوند است همانطور که امام رضا(ع) در پاسخ عده ای که در مورد انتخاب امام از سوی مردم پرسیدند آیه 68 سوره قصص را تلاوت کردند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات