۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۵۲۳۳۳۴
حجت الاسلام راشدنیا تأکید کرد؛

لزوم جمع آ‌وری نسخ خطی و آثار تراث شیعه از سراسر جهان

معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی جمع آ‌وری آثار شیعیان از سراسر جهان را ضروری دانست و گفت: یکی از مشکلات کسانی که در حوزه نسخه های خطی و متون و تراث شیعه کار می کنند عدم دسترسی و در اختیار نبودن نسخه ها است.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام راشدنیا  معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: یکی از مشکلات کسانی که در حوزه نخسه های خطی و متون و تراث شیعه کار می کنند عدم دسترسی و در اختیار نبودن نسخه ها است.

وی افزود: ما چند سفری به ترکیه رفتیم و حدود سه ماه در کتابخانه های متععد این کشور پژوهش کردیم، واقع امر این است که گنج بزرگی از ثراث اسلامی و شیعی وجود دارد که حتی بخشی از آن ها فهرست نشده است یعنی منابع کتاب شناسی ما هم اطلاعی از آن ها نداشتند.

حجت الاسلام راشدنیا با بیان این که به کتابی تحت عنوان شرح المقدمه فی الکلام برخورد کردیم، اظهار داشت: کتاب مقدمه در کلام اثر شیخ طوسی است و این کتاب توسط یکی از شاگردان شیخ طوسی شرح مفصل شده است اما هیچ اثری از آن شخص و کتاب او در منابع ما نیامده است.

وی ادامه داد: ما به مجموعه یادداشت های مرحوم کفعمی دست پیدا کردیم که خود آن مرحوم آن ها را نوشته است، برخی از این آثار در معرض تحریف هستند، کفعمی در صفحه نخست رساله اش خود را امامی مذهب معرفی می کند اما این را با ظرافتی به شافعی تبدیل کردند.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ابراز داشت: ما به یک سری از منابع حدیثی دست یافتیم که متأسفانه به علت این که بزرگان متأخر همانند علامه مجلسی و بعدی ها به غرب جهان اسلام خیلی مرتبط نبوده و صفویه و عثمانیه درگیر بودند بخشی از آن ها در متون ما وارد نشده است.

وی عنوان کرد: یکی از این موارد خطبه ای از امیرمؤمنان است که آخرین خطبه ایشان به شمار می رود، بخشی از این خطبه طولانی را مرحوم کلینی آورده است، شیخ صدوق در توحید روایتی می آورد که باز هم بخشی از ان است و بعدی ها از صدوق نقل کرده اند، سید رضی به عنوان خطبه قاصعه یک بخش از این را در نهج البلاغه آورده است و کار سید رضی گزینش بوده است.

حجت الاسلام راشد نیا خاطرنشان کرد: آخرین گزارشی که از این خطبه داریم برای سید بن طاووس است، الان از این خطبه در منابع شیعی همین بریده ها را داریم اما در آنجا توانستیم کامل این خطبه را پیدا کنیم، ما از طریقی توانستیم عکس بخش زیادی از منابع موجود در ترکیه را به دست آوریم.

وی اضافه کرد: آثار حدود 100کتاب مهم ترکیه را توانستیم جمع آوری کنیم و عکس آن ها در دسترس است، همچنین منابع بخش های از هند، پاکستان و یمن جمع آوری شده است، طیفی از متمولین اهل سنت روی این موضوع متمرکز شده اند و در هرجای می رفتیم رد و نشانی از برخی از اماراتی و سعودی وجود داشت؛ در عربستان کار بسیار عظیمی در این زمینه صورت می گیرد و بر آن سرمایه گذاری می شود.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان این که تا کنون 30 هزار عنوان کتاب به صورت دیجیتالی تبدیل شده است، گفت: این کتاب ها حدود 60 هزار جلد است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات