۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۵۲۳۴۱۲
آیت الله مظاهری:

تفسیر نادرست از دین نتیجه عدم همراهی با علما است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر به دنبال هدایت هستیم باید خودمان تحت تربیت علمای دین قرار بدهیم، باید بخشی از زندگی خود را پای منابر علمای دینی بگذرانیم وگرنه جهلی که در وجودمان است به طور قطع ما را گمراه می کند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری امروز پنجشنبه در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: انسان بی دین همچون حیوان موذی است.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و یکم سوره بقره«کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» افزود: بحث بسیار مهمی که در آیات متعددی از قرآن نیز به آن اشاره شده، بحث توجه به علم و اخلاق است، علم و اخلاق آن قدر حیاتی است که رسالت قرآن و پیامبر(ص) در راستای تأمین توأمان این دو است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که قرآن کتاب اخلاق و آموزش علوم توحیدی است، ابراز کرد: برای دریافت علوم توحیدی باید تحت آموزش پیامبر(ص) و ائمه(ع) قرار بگیریم و به دستورات ایشان جامه عمل بپوشانیم تا رستگار شویم چرا که تنها راه صحیح تهذیب نفس و عمل به احکام الهی از طریق چهارده معصوم(ع) صادر می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: عده ای با تشکیل سقیفه بنی ساعده اجازه ندادند علوم و معارف الهی به مردم برسد چرا که معلم حقیقی مردم پس از پیامبر(ص)، امیر مؤمنان(ع) بودند و این شورا اجازه خلافت ایشان را به نفع عده ای غصب کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که رسالت علما همان رسالت انبیای الهی است، اظهار کرد: اگر به دنبال هدایت هستیم باید خودمان تحت تربیت علمای دین قرار بدهیم، باید بخشی از زندگی خود را پای منابر علمای دینی بگذرانیم وگرنه جهلی که در وجودمان است به طور قطع ما را گمراه می کند.

وی با توجه به نامه امیر مؤمنان(ع) به معاویه خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) در نهج البلاغه در نامه ای به معاویه می نویسند، فهمیده ام که مسجد می سازی و سپس می نگارند تو نظیر آن زنی هستی که از راه زنا پول درمی آورد و آن پول را صدقه می دهد؛ بنده نظیر این مسأله را به وفور در استفتائاتم دیده ام که افرادی به دلیل جهالت سال ها راه غلط را انتخاب کرده بودند؛ عدم آشنایی به مسائل دینی انسان را بیچاره می کند؛ وای به حال کسی جاهل و خودخواه است و به دنبال کسب معارف دین نمی رود.

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: باید تحت پرورش علما و برزگان دین قرار بگیریم تا راه درست را از غلط تشخیص دهیم؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، مردم سه دسته هستند دسته ای عالم هستند، دسته ای همراه علما و تربیت شده علما هستند و عده ای اصلاً به دنبال کسب معارف دین نمی روند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: افراد بی دین همچون حیوان موذی تنها به فکر آزار دادن افراد دیگر هستند؛ به همین دلیل تهذیب نفس از اوجب واجبات است؛ تهذیب نفس باید توأم با کسب علوم توحیدی باشد چرا که به واسطه یک بال پرواز کردن امکان ندارد و انسان در دام های شیطانی گرفتار می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به منقولات تاریخی در زمان امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شخصی در زمان امام صادق(ع) به درستکاری معروف شده بود، امام صادق(ع) برای ملاقات او عازم شدند و ملاحظه کردند که در جملاتش مسائلی را برای مردم عنوان می کند که با شریعت سازگاری ندارد، وقتی آن شخص از مردم جدا شد امام او را تعقیب کردند تا او را زیر نظر بگیرند؛ امام صادق(ع) ملاحظه کردند آن شخص درب مغازه ای رفت و دو عدد نان دزدید سپس درب مغازه دیگری رفت و دو عدد انار دزدید، سپس اجناس دزدیده شده را به خرابه ای بُرد و بین افراد مسکین تقسیم کرد.

وی در ادامه داستان افزود: امام صادق(ع) خودشان را به آن شخص معرفی کردند و خطاب به آن شخص فرمودند، این چه کاری بود انجام دادی، آن شخص با ادبی پاسخ داد با وجود این که امام شیعیان هستی ولی از مسائل دین اسلام خبر نداری، امام فرمودند، منظورت از این سخن چیست، آن شخص پاسخ داد من چهار جنس دزدیدم که طبق قرآن می شود چهار گناه ولی آن چهار جنس را در راه خداوند انفاق کردم که طبق قرآن معادل چهل حسنه است در این صورت من سی و شش حسنه به نفعم شده است؛ امام صادق(ع) خطاب به آن شخص گفتند مادرت به عزایت بنشیند تو مرتکب هشت گناه شدی چرا که چهار جنس دزدیدی و همان چهار جنس را بدون اجازه صاحبانش انفاق کردی./867/پ۲۰۲/ج 

ارسال نظرات