۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۵۲۳۴۵۹
قاسمی‌پور:

تاریخ شفاهی تاریخی مردمی است

جلسه پایانی و اختتامیه کارگاه «تکنیک‌های مصاحبه و تاریخ شفاهی» با حضور قاسمی‌پور در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.
محمد قاسمی پور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، جلسه پایانی و اختتامیه کارگاه «تکنیک‌های مصاحبه و تاریخ شفاهی» عصر چهارشنبه 15 شهریور ماه 1396 با حضور محمد قاسمی‌پور در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد. در 8 جلسه برگزار شده این دوره مباحثی مانند آشنايي مقدماتي با تاريخ شفاهي، اصول و فنون مصاحبه مقدماتي و پيشرفته، آموزش خاطره‌نگاري، شناخت قالب‌ها و گونه‌هاي نوشتاري براي توليد اثر از خاطرات شفاهي توسط اساتید شناخته شده‌ی تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری مطرح شد.

محمد قاسمی‌پور در جلسه پایانی این دوره آسیب‌هایی که ممکن است مصاحبه‌گر در هنگام مصاحبه و پس از آن با آن روبرو شود را تشریح کرد. وی به حاضران هشدار داد: «مراقب باشید هدایت مصاحبه را از دست ندهید. به حوزه‌هایی که مصاحبه شوند علاقه ندارد وارد نشوید. همچنین حواس‌پرتی حین مصاحبه از آسیب‌های این حوزه است.»

قاسمی‌پور در ادامه به شخصیت‌پردازی در مصاحبه اشاره کرد و گفت:« از آسیب‌های جدی در مصاحبه تاریخ شفاهی، این است که شخصیت مصاحبه شونده در ذهن مصاحبه‌گر شکل نگیرد تا بخواهد جنبه‌های مختلف او را حین مصاحبه تکمیل کند. شخصیت‌پردازی حین انجام مصاحبه کار تنظیم و تدوین را راحت می‌کند و برای مصاحبه شونده مزاحمت‌های دوباره و پیاپی ندارد.»

وی در ادامه روش تحقیق در تاریخ شفاهی را شامل مطالعه، مشاهده و مصاحبه دانست. قاسمی‌پور تاریخ شفاهی را عملی بینابینی دانست که لازمه ورود به آن انجام مطالعات روانشناسی، جامعه‌شناختی، جغرافیا و غیره است.

قاسمی‌پور انسان را موضوع تاریخ شفاهی دانست و گفت: « تاریخ شفاهی تاریخی مردمی است. در کار تاریخ شفاهی باید چهره‌های اصیل را پیدا کرد، ما در این عرصه نیازمند خاطرات چنین اشخاصی هستیم.»/۸۴۱/د۱۰۳/س

ارسال نظرات