۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۵۲۳۵۳۹

سازمان ملل از عمل به مأموریت انسان‌دوستانه در میانمار ناتوان است

سازمان ملل متحد اعلام کرد که با توجه به اوضاع امنیتی و افزایش میانگین سطح خطر در مناطق ناآرام میانمار، نمی‌تواند به مأموریت انسان‌دوستانه خود در استان راخین در غرب این کشور اقدام کند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، «استفان دوگاریک» سخنگوی سازمان ملل، روز گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک، اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با «آنگ‌سانگ سوچی» مشاور ارشد دولت میانمار به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. رایزنی‌ها میان این دو درباره حوادث استان راخین بوده است.

این سخنگو به جزئیات این گفت‌وگوی گوترش و سوچی اشاره نکرد.

دوگاریک گفت: «اوضاع امنیتی، به ما اجازه نمی‌دهد آزادنه در راخین مأموریت انسان‌دوستانه را به انجام رسانیم؛ چرا که کارکنان ما در معرض خطرهای بزرگی قرار می‌گیرند».

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر انتظارات گوترش از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با نامه‌اش به این شورا درخصوص اوضاع میانمار، گفت: «ما در انتظار اقدام بعدی شورای امنیت در این زمینه هستیم، دبیرکل اوضاع آنجا (میانمار) را به اطلاع آنها رسانده است و او از خشونتی، که علیه اقلیت روهینگیا صورت می‌گیرد، کاملاً آگاه است».

به‌گفته این سخنگو، دبیرکل سازمان ملل «پیشنهاد داده است که بایستی حق شهروندی به روهینگیاها داده شود و یا قانونی وضع شود که به آنها این امکان را دهد که در این استان آزادانه به زندگی طبیعی‌شان ادامه دهند».

دبیرکل سازمان ملل سه‌شنبه گذشته در اقدامی کم‌سابقه، نامه‌ای به شورای امنیت متشکل از 15 عضو فرستاد و در آن، نگرانی خود را از تبدیل خشونت‌ها در میانمار به «بحران انسانی که پیامدهایی بر صلح و امنیت فرامرزی دارد»، ابراز کرد.

مسلمانان روهینگیا از حملات، قتل و غارت حکومت میانمار به بنگلادش گریخته‌اند

روستاییان روهینگیا که از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند به رویترز گفتند ارتش میانمار ابتدا خانه‌های آنان را به آتش کشید و سپس به همراه مردم برای غارت می‌آمدند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ساکنان روستاهای روهینگیا همچنین گفتند بعد از به آتش کشیدن و غارت، نیروهای ارتش میانمار تعدادی از ساکنان روستاهای روهینگیا را با شلیک گلوله به قتل می‌‌رساندند.

خبرگزاری رویترز با چندین روهینگیایی که به بنگلادش گریخته‌اند مصاحبه کرده است. برخی ساکنان این روستاها به رویترز گفته‌اند برای در امان ماندن از نیروهای نظامی میانمار در جنگل پنهان شدند اما اعضای خانواده‌شان به دست این نیروها با شلیک گلوله کشته شدند.

در برخی روستاها حتی یک نفر باقی نمانده و تمام روستا تخلیه شده است. از 25 آگوست تا کنون که دور جدید ظلم و تجاوز دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان آغاز شده، 125 هزار نفر به بنگلادش گریخته‌اند.

برخی از این افراد در مسیر جان خود را از دست دادند و کسانی که وارد بنگلادش می‌شوند در محل استقرار پناه‌جویان سکنی داده شده‌اند.

روز گذشته آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار مدعی شد اخباری که از روهینگیا مخابره می‌شود واقعیت ندارد و حکومت میانمار از ساکنان راخین محافظت می‌کند.

دفتر سازمان ملل در میانمار به روزنامه گاردین گفته بود دولت میانمار اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، آب آشامیدنی و دارو را به مردم استان راخین نمی‌دهد. همچنین تیم‌های بین‌المللی اجازه ورود به این منطقه را ندارند.

اندونزیایی ها خواستار قطع روابط دیپلماتیک کشورشان با میانمار شدند

هزاران اندونزیایی در تجمعی اعتراض آمیز در نزدیکی سفارت میانمار در جاکارتا ضمن اعتراض به نوع رفتار دولت میانمار در قبال مسلمانان روهینگیا، خواستار قطع روابط دیپلماتیک با این کشور شدند.

شبکه خبر آسیا اعلام کرد اندونزی که بیشترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده است، تاکنون شاهد چند تجمع اعتراض آمیز علیه خشونت های اعمال شده در قبال مسلمانان روهینگیایی بوده است.

اعتراضات روز گذشته جاکارتا در حالی برگزار شد که خیابان های منتهی به سفارت میانمار مسدود و اطراف این سفارتخانه نیز سیم خاردار کشیده شد. هزاران پلیس ضد شورش نیز با وسایل آب فشار قوی در محل اعتراضات حضور داشتند.

برخی از معترضان روز گذشته شعار الله اکبر سر دادند، در حالی که برخی دیگر نیز شعارهایی همچون کشتار میانمار و سفارت را بسوزانید سر می دادند.

یکی از رهبران معترضان خطاب به افراد شرکت کننده اعلام کرد که بودایی های تندرو باید به مسلمانان در میانمار همانگونه احترام بگذارند که مسلمانان اندونزی به بودایی های ساکن این کشور احترام می گذارند.

رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی هفته جاری با آنگ سان سوچی مشاور عالی دولت و وزیر امور خارجه میانمار و برخی از مقامات امنیتی این کشور دیدار کرد و خواستار توقف خونریزی ها در این کشور شد.

وزیر امور خارجه اندونزی همچنین به داکا، پایتخت بنگلادش سفر کرد تا پیشنهاد کمک اندونزی برای حل این بحران را ارائه کند.

به رغم اعتراضات گروه های اسلامی اندونزی، آرماناتا نصیر سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نسبت به امنیت کارمندان سفارت میانمار اطمینان داد.

وی با این عنوان که مسئولیت کشورهای میزبان است که امنیت مراکز دیپلماتیک و کارمندان آنها را تامین کنند، گفت که اندونزی این مسؤولیت خود را به صورت جدی انجام می دهد.

کارشناسان سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کردند که پیش بینی می شود شمار مسلمانان روهینگیا که به دلیل خشونت در میانمار به کشورز همسایه خود بنگلادش فرار کرده اند، به 300 هزار تن برسد.

براساس آمارهای کارمندان سازمان ملل متحد در منطقه مرزی میانمار و بنگلادش، در 12 روز گذشته که موج خشونت در میانمار شدت گرفته است، شمارآوارگان روهینگیا به حدود یکصد و 46 هزار تن رسیده است.

براساس آمارهای اعلام شده، از سوم شهریور گذشته (25 آگوست 2017) تاکنون، 6 هزار و 334 مسلمان روهینگیایی کشته و هشت هزار و 349 تن دیگر زخمی و شمار زنانی که از سوی نیروهای نظامی میانمار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، 500 تن برآورد شده است.

میانمار به دنبال وتوی چین و روسیه در مقابل قطعنامه احتمالی شورای امنیت است

دولت میانمار اعلام کرد که در حال مذاکره با چین و روسیه است تا از هرگونه اقدام شورای امنیت سازمان ملل درباره خشونت‌هایی که طی دو هفته اخیر موجب آوارگی حدود 150 هزار مسلمان روهینگیایی و حرکت آن‌ها به سوی بنگلادش منجر شده است، جلوگیری کند.

آنگ سان سو چی، رهبر حزب حاکم این کشور امروز در اولین اظهارنظر خود درباره این حوادث خونین، «تروریست‌ها» را مقصر انتشار «کوه عظیم اطلاعات نادرست» درباره نزاع در ایالت راخین این کشور دانست. آنگ سان سو چی در بیانه خود به مسلمانان روهینگیایی که به مجبور به فرار شده‌اند، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

آنگ سان سو چی که در سابقه خود کسب جایزه صبح نوبل را دارد، طی دو هفته اخیر به خاطر سکوت در قبال آوارگی و کشتار اقلیت روهینگیا در این کشور مورد انتقاد رسانه‌های جهانی قرار گرفته بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در یک نامه کم‌سابقه به شورای امنیت، نگرانی خود را از خشونتی که می‌تواند به «یک فاجعه انسانی» منجر شود، ابراز کرد. وی هشدار داد که خطر پاکسازی قومی در میانمار می‌توانند منطقه را ناآرام کند.

مسلمانان روهینگیایی میانمار

توانگ تون، مشاور امنیت ملی دولت میانمار در کنفرانس خبری در پایتخت این کشور گفت که میانمار برای ممانعت از صدور قطعنامه سازمان ملل در خصوص این کشور روی چین و روسیه که هر دو عضو دائم شورای امنیت هستند، حساب می‌کند.

وی گفت: «ما با برخی کشورهای دوست برای کشیده نشدن این موضوع به شورای امنیت مشاورت می‌‌کنیم. چین دوست ما است و ما روابط دوستانه مشابهی با روسیه داریم، بر این اساس، پیشبرد این موضوع امکان ناپذیر خواهد بود».

براساس آخرین برآورد سازمان ملل، طی 12 روز اخیر حدود 146 هزار مسلمان روهینگیایی با فرار از خانه و کاشانه خود به بنگلادش پناه آورده‌اند. بر این اساس، تعدادی کسانی که از ابتدای اکتبر گذشته به بنگلادش پناه آورده‌اند به 223 هزار نفر رسیده است.

بیانیه اتحادیه جهان اسلام در محکومیت قتل عام مسلمانان روهینگیا در میانمار

اتحادیه جهان اسلام با صدور بیانیه ای، جنایت های وحشیانه علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را محکوم و آن را به مانند تروریسم ناشی از جنایت های داعش و القاعده خواند.

به گزارش صفحه رسمی اتحادیه جهان اسلام در شبکه اجتماعی توئیتر، در ادامه این بیانیه آمده است: کشتار وحشیانه و قتل عام مسلمانان روهینگیا در برما که در برابر دیدگان همگان صورت می گیرد، لکه ننگی بر پیشانی انسانیت است.

این بیانیه تاکید دارد: جنایت های تروریستی در میانمار علیه مسلمانان، نماینگر تصاویر وحشیانه از تروریسم است که دستکمی از تروریسم برآمده از داعش و القاعده ندارد.

اتحادیه جهان اسلام از جامعه جهانی خواست تا در مقابله با نسل کشی در میانمار به مانند اقداماتی که علیه تروریسم برآمده از القاعده و داعش گرفته است، موضعی کاملا جدی و قاطع در پیش گیرد.

اتحادیه جهان اسلام

براساس اطلاعات این سازمان اسلامی، از سوم شهریور گذشته (25 آگوست 2017) تاکنون، 6 هزار و 334 مسلمان روهینگیایی کشته و هشت هزار و 349 تن دیگر زخمی و شمار زنانی که از سوی نیروهای نظامی میانمار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، 500 تن برآور شده است.

همچنین در گزارش این اتحادیه آمده است که شمار روستاهای مسلمان نشین به آتش کشیده شده یکصد و 30 روستا، تعداد منازل مسکونی سوخته شده 23 هزار و 250 واحد و تعداد آوارگان بی خانمان این کشور 335 هزار تن است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه جهان اسلام، مسلمانان روهینگیا که به بنگلادش پناه برده اند، 24 هزار و 166 تن و شمار مساجد ویران شده از سوی نظامیان میانماری 250 باب و تعداد مدارس تخریب شده 80 مدرسه است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خواستار اقدام فراگیر برای جلوگیری از فاجعه انسانی در میانمار شد

غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با محکوم کردن جنایات اخیر علیه مسلمانان روهینگیا از تشکیل اجلاس گروه تماس کشورهای اسلامی در روزهای آینده خبر داد و گفت: همه باید برای جلوگیری از این فاجعه انسانی تلاش کنند.

وی در گفت­وگویی در واکنش به جنایت اخیر علیه مسلمانان روهینگیا افزود: متاسفانه جامعه جهانی شاهد تشدید فشار علیه این جمعیت است. این مردم مسلمان که جمعیت آن ها بیش از یک میلیون تن است، قرن ها است که در این سرزمین زندگی می کنند اما هیچ گاه از حق شهروندی بهره مند نبوده اند و همواره تحت مجازات های سنگین و فشار بوده اند.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: در چند روز گذشته هزاران خانه سوخته و صدها هزار تن در کوه ها و دشت ها آوارده شده اند و به سوی مرزهای بنگلادش در حرکتند. ارتش میانمار و عوامل و حامیان آن به این مردم حمله کرده و آن ها را از چند جهت تحت فشار قرار داده اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: این مسلمانان آواره شده اند و نه خانه و نه امکاناتی برای زندگی دارند که با توجه به تعداد زیاد زنان و کودکان فاجعه انسانی در حال شکل گیری است.

خوشرو تاکید کرد: نخستین گام، توقف این فشارها است و قدم بعدی ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم این منطقه است. امروز جناب آقای حسن روحانی رییس جمهوری اعلام کرد که هلال احمر کمک های خود را به این مردم ارائه کند و در یاری به آن ها از هیچ کوششی فروگذاری نکند.

وی با بیان این که شناسایی حقوق مردم و داشتن زندگی شرافتمند در سرزمینی که سالیان سال زندگی کرده اند، گام های بعدی این مسیر است.

نماینده ایران در سازمان ملل با یادآوری وظیفه سنگین جامعه بین الملل، سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی، اظهار کرد: در چند روز گذشته با سفیران کشورهای اسلامی تماس های متعددی داشتم و قرار شد گروهی به نام گروه تماس کشورهای اسلامی در سطوح سفیران و وزیران تشکیل شود.

خوشرو تصریح کرد: این مساله به عنوان یک مورد اضطراری جامعه جهانی تلقی می شود و نیازمند اقدام فوری است. سازمان ملل هم از طریق مجمع عمومی و نهادهای ذیربط باید وارد این مهم شود.

وی با بیان این که مردمی به دلیل دین در حاشیه یک کشور مورد هجوم و حمله قرار گرفته اند، افزود: دارایی این مردم مورد آسیب قرار گرفته، خانه هایشان آتش زده می شود و کودکان و زنانشان آواره می شوند و هیچ جایگاهی برای آن ها قایل نیستند. این یک فاجعه انسانی است.

نماینده ایران در سازمان ملل درباره عملکرد کشورهای همسایه در قبال آوارگان مسلمان میانمار هم گفت: اگر نظامیان میانمار می خواهند که این مردم را از سرزمین مادری اخراج کنند، کشورهای دیگر نمی خواهند با این فرایند همکاری کنند چون این ها باید در سرزمین مادری خودشان زندگی با آرامش خاطری داشته باشند.

خوشرو افزود: آوارگی و مهاجرت به کشورهای همسایه نه مورد رضایت این کشورها است و نه خود مردم چنین خواستی را مطلوب می دانند. حتی شنیده شده است که در مرزهای این کشور مین گذاری می کنند تا آوارگان نتوانند بازگردند.

وی یادآور شد: آواره کردن مردم با فشار و اجبار، مورد قبول وجدان انسان های آزاده و مقررات دینی نیست و جامعه جهانی هم نباید چنین وضعیتی را تحمل کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره زمان برگزاری اجلاس سفیران و وزیران گروه تماس کشورهای اسلامی هم اظهار کرد: احتمال تشکیل جلسه سفیران در هفته پیش رو زیاد است و اجلاس وزیران نیز در هفته اول مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد.

خوشرو توضیح داد: همزمان با پیگیری این موضوع، کشورهای اسلامی به صورت انفرادی هم مذاکره با طرف های درگیر این مساله را آغاز کرده اند و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تماس های تلفنی زیادی با کشورهای مسلمان داشته و آن ها را برای به کارگیری تمام تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه انسانی تشویق کرده است. همه باید سعی کنند تا هرچه زودتر این فاجعه متوقف شود.

وی درباره پیشنهاد برخی کشورها همچون ترکیه برای تصویب قطعنامه علیه دولت میانمار نیز گفت: در حال رایزنی با کشورهای اسلامی از جمله ترکیه هستیم، پیشنهادهای زیادی مطرح است که ابتدا در جلسه گروه تماس کشورهای اسلامی بررسی خواهد شد تا راه کار موثر و سریعتر برای پایان دادن به این مساله در نظر گرفته شود.

بیانیه شدید اللحن علمای فلسطینی در محکومیت جنایات میانمار

علمای فلسطین سکوت سازمان های بین المللی را درباره جنایات رخ داده علیه مسلمانان میانمار محکوم کردند.

علمای فلسطین در نشست خبری خود در واکنش به کشتار مسلمانان میانمار تاکید کردند: علمای فلسطین درباره وضع برادران مسلمان زجر دیده خود در میانمار به شدت خشمگین هستند. به طوری که جنایات وحشتناکی علیه آنها رخ داده که لکه ننگی برای بشریت بوده و وجدان بشری را به لرزه درآورده و حتی حیوانات وحشی را به وحشت انداخته است. ما در دل غزه محاصره شده، جنایات رخ داده را لکه ننگی برای جهان منافقی می دانیم که شعار حمایت از حقوق بشر سر داده و خود را حامی حقوق بشر نشان می دهد. وجدان حامیان حقوق بشر مرده و دل های حامیان ادعایی ادیان مسخ شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: علمای فلسطین درباره رفتار پستی که به زندگی کودکان و زنان، جوانان، مردان و پیران مسلمان از سوی بوداییان روا می شود، به شدت نگران هستند. در این جهان، مراکزی برای حمایت از حقوق بشر ایجاد شده است ولی این مراکز به فریبکاری های خود ادامه می دهند و همه تلاش این مراکز، برای خوب نشان دادن وجهه خود در بحران هاست.

در پایان بیانیه علمای فلسطین می خوانیم: این مراکز تنها از صهیونیست ها و بت پرستان حمایت می کنند ولی همه این مراکز در زمان نقض حقوق مسلمان کور و کر می شوند. سوال ما این است که جنایات جنایتکاران در میانمار چه تفاوتی با جنایات نازی ها و فاشیست ها در اروپا دارد. ما هر طرفی که درباره جنایات رخ داده در میانمار سکوت کند، شریک در این جنایات می دانیم.

وزارت خارجه عراق خواستار توقف کشتار مسلمانان میانمار شد

احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای خواستار توقف کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا در کشور میانمار شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزارت خارجه عراق سازمان ملل، تمامی نهادهای بین المللی و همه کشورهای اسلامی و عربی را به اتخاذ تدابیری برای توقف کشتار مسلمانان میانمار فرا می خواند.

در ادامه این بیانیه می خوانیم: وزارت خارجه عراق با قاطعیت مخالف این کشتارها است و به شدت این جنایات و اقدامات وحشیانه را که دستگاه های دولتی میانمار در حق اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین مرتکب می شوند، محکوم می کند.

وزارت خارجه عراق تاکید کرده است که اقدام وحشیانه که علیه مسلمانان در غرب میانمار اتفاق می افتد، غیرقابل توجیه است.

وزارت خارجه عراق، خشونت های روی داده در میانمار را در جهان کم سابقه دانسته و خواستار تلاش جدی مجامع بین المللی و عربی و اسلامی برای رسیدن فوری تیم ها و کمک های انسانی به مسلمانان روهینگیا شده است.

در همین راستا فراکسیون المواطن در پارلمان عراق نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای، خواستار توقف جنایت ها و کشتارها علیه مسلمانان روهینگیا و ارسال کمک های بشردوستانه به این اقلیت مسلمان شد.

پیش از این نیز نخست وزیر عراق در پیامی برای سازمان ملل، نهادهای بین المللی و کشورهای دوست و برادر عراق خواستار توقف کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا شده بود و از آمادگی عراق برای کمک به اقلیت مسلمان میانمار خبر داده بود.

اعتراض هندی ها به نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار

شماری از مسلمانان هند روز گذشته با برگزاری تجمع و راهپیمایی در پایتخت این کشور،خشونت و نسل کشی ارتش و بودائیان میانمار علیه مسلمانان را محکوم کردند.

معترضان در خیابان جنترمنتر دهلی نو با سردادن مرگ بر میانمار، مرگ بر آنگ سان سوچی و شرم بر سوچی خواستار پایان خشونت علیه مسلمانان میانماری شدند.

راهپیمایان همچنین با اعتراض به سفر نخست وزیر هند به میانمار از دولت خواستند از تمام ابزار خود برای فشار بر دولت میانمار استفاده کند.

تظاهرات مردم هند در اعتراض به جنایت های بوداییان میانمار علیه مسلمانان روهینگیا

پلیس هند همچنین با مسدود کردن تعدادی از خیابان ها از تجمع معترضان در برابر سفارت میانمار در پایتخت هند جلوگیری کرد.

نیروهای امنیتی اقدام به انتقال معترضان با اتوبوس از مقابل سفارت میانمار به دیگر مناطق شهر کردند.

حمله ارتش و بودائیان افراطی از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین آغاز شد.

مفتی اهل سنت لبنان: کشتار مسلمانان میانمار جنایت وحشیانه و قتل عام نژاد پرستانه است

شیخ «عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت لبنان با وحشیانه و نژاد پرستانه خواندن کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا بر کشورهای تاثیر گذار جهت متوقف ساختن این کشتارها فشار وارد کنند.

وی روز گذشته در بیانیه ای با اشاره به کشتار بی رحمانه زنان، کودکان، جوانان و سالمندان روهینگیا، افزود: ما خواستار نجات فوری مسلمانان روهینگیا از رنج و محنتی هستیم که بدترین جلوه های تروریسم را در عصر حدیث به تصویر کشیده است.

شیخ «عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت لبنان

مفتی اهل سنت لبنان تجاوز به مسلمانان روهینگیا را تجاوز به همه مسلمانان دانست و گفت: جنایت هایی که در حق مسلمانان میانمار روا داشته می شود جنایت جنگی و ضد بشری است و جامعه جهانی باید مسببان این جنایت ها را محاکمه کرده و تبعات و مسؤولیت های معنوی و قضایی آن را را به عهده بگیرد.

بر اساس گزارش های مختلف طی روزهای اخیر و در دور جدیدی از سرکوب مسلمانان روهینگیا، ارتش میانمار صدها نفر از مسلمانان را کشته است.

تعداد زیادی از مسلمانان نیز مجبور به ترک این کشور و پناه بردن به بنگلادش شده اند.

نگاهی به ارتش رستگاری روهینگیای آراکان

آنگ سان سوچی رهبر میانمار، تروریست ها را مقصر کوه یخ عظیم از اطلاعات نادرست در استان راخین دانست و مدعی شد این اطلاعات نادرست، تصویری غیرواقعی از واقعیات در مورد راخین ارائه کرده است.

روز سوم شهریور ماه گروهی مسلح به پایگاه‌های ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین حمله کردند که به عملیات متقابل ارتش منجر شد و در روزهای بعد نیروهای دولتی متهم شدند به تعقیب و آزار مسلمانان روهینگیا پرداخته اند که در نتیجه دستکم 400 نفر کشته و ده ها هزار نفر فرار کرده و آواره شدند.

گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا از سوی نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است.

تصاویری از آوارگی مردم مسلمان و بی پناه روهینگیا که طی روزهای اخیر در رسانه های جهان منتشر شد، واکنش جهانی را به دنبال داشت.

با تشدید آوارگی مسلمانان روهینگیا در میانمار و فرار گسترده این گروه اقلیت نژادی به سمت بنگلادش، ارتش رستگاری روهینگیای راخین (آراکان) را که سوم شهریور عملیاتی را در استان راخین با ادعای حمایت از اقلیت روهینگیا انجام داد بیش از گذشته مورد توجه قرار داد، امری که باعث روشن تر شدن ماهیت این گروه و اهداف آن می شود.

حمله گسترده بودائیان به مسلمانان روهینگیا که از سال 2012 آغاز شد، با توجه به اینکه در آن سال ها، انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان در میانمار در حال وقوع بود، باعث شد جامعه بین الملل توجه کافی به آنچه در راخین می گذرد نداشته باشد، و با توجه به این خلاء موجود آزار و شکنجه مسلمانان بسیار افزایش یافت.

برخی تحلیلگران بر این باورند تداوم سرکوب مسلمانانی که از حق شهروندی خود محروم شده اند، اجازه رفتن به سر کار ندارند، امکان دسترسی به غذا و خدمات سلامت برای آنها فراهم نیست و محدودیت های غیرانسانی زیادی بر آنها تحمیل شده، در نهایت باعث شکل گیری یک گروه مسلح شد که امری شگفت انگیز نیست.

این گروه مسلح که ارتش رستگاری روهینگیای آراکان (راخین) نام دارد از سوی روهینگیایی ها تبعیدی در عربستان سعودی تشکیل شد و سرکردگی آن بر عهده عطاالله ابو عمار جونونی یک روهینگیایی متولد پاکستان است که در عربستان سعودی بزرگ شده است.

در برخی از گزارش های بین المللی از جمله گزارش گروه بحران بین الملل عنوان شده که جونونی و شبه نظامیان دیگر دوره های آموزشی خود را در افغانستان و پاکستان گذرانده و منابع مالی خود را از روهینگیایی های مهاجر و بخشش هایی در عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه به دست می آورند.

ارتش رستگاری روهینگیای آراکا

این گروه که اکتبر سال 2016 حملات شدیدی علیه برخی ایستگاه های پلیس انجام داد، با پاسخ شدید نیروهای دولتی مواجه شد که روستاهای روهینگیایی ها را مورد حمله قرار دادند و ضمن آواره کردن بیش از 80 هزار نفر، تجاوزهای گروهی، قتل عام و به آتش کشیدن خانه ها را به گونه های انجام دادند که نهادهای بین المللی خواستار پایان دادن این شرایط و انجام تحقیقات مستقل پیرامون رفتار نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان شدند.

تداوم حملات نیروهای امنیتی میانمار در نهایت باعث شد ارتش رستگاری روهینگیای آراکان که از آن به عنوان آرسا نیز یاد می شود، با حدود 150 نیروی خود از اوایل شهریور سال جاری حملاتی را علیه ایستگاه های پلیس انجام دهند.

بر اثر این درگیری های تاکنون حدود 100 شبه نظامی جان خود را از دست داده اند و از طرفی نیروهای امنیتی میانمار نیز بیش از 10 نفر از افراد خود را از دست داد.

اکنون این ترس و نگرانی وجود دارد که سوء استفاده های سیاسی دولت میانمار ممکن است که زمینه جذب نیروهای بیشتر برای آرسا را فراهم سازد.

این گروه که مدعی است سه سال پیش تشکیل شده، اعلام کرده است به دلیل کوچک و تندرو بودن، افراد محدودی به عضویت آن در آمده اند. در واقع دیوانگی است که یک فرد خواستار عضویت در گروهی باشد که از حمایت چندانی برخوردار نیست و از طرفی نیز علیه ارتشی برخاسته است که از نظر سرکوب در جهان مقام یازدهم را دارد.

به رغم وضعیت این گروه و اقتدار و عزم ارتش میانمار در سرکوب روهینگیایی ها، دولت این کشور نیز آنها را تروریست های بنگالی افراط گرا می نامد، اما برخی از روهینگیایی که سرنوشت خود را کشته شدن نمی دانند، گزینه بهتری جز پیوستن به این گروه که به طور آشکار در عربستان سعودی شکل گرفته است، ندارند.

تقویت احتمالی این گروه شبه نظامی با افزایش نیروها، و عدم حمایت بنگلادش از آنها و حتی پیوستن ارتش بنگلادش به میانمار به منظور مقابله با آرسا شاید گزینه ای باشد که این گروه شبه نظامی را متمایل به دریافت کمک از سایر گروههای تروریستی از جمله داعش کند. گزینه ای که در صورت محقق شدن می تواند بحران میانمار را پیچیده تر کند.

رویترز: احتمالا ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناه خواهند بُرد

سیل فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار احتمالا تا 300 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز تی‌وی، حملات نیروهای نظامی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا تا کنون 150 هزار نفر از ساکنان «راخین» را مجبور کرده با پای پیاده یا با قایق به بنگلادش بگریزند. 

اقلیت مسلمانی که از میانمار فرار می‌کنند دلیل این اقدام را شکنجه دولت میانمار عنوان کرده و می‌گویند خانه‌هایشان از سوی نیروهای میانماری به آتش کشیده شده است. 

برای بسیاری ازاین افراد هیچ سقفی برای زندگی کردن باقی نمانده و بسیاری از آناندچار سوء تغذیه هستند. 

هیأت مدیره برنامه غذایی سازمان ملل درخواست فوری کمک‌ مواد غذایی داده و هشدار داده است در صورت نرسیدن مواد غذایی به مسلمانان روهینگیا زنان و کودکان در معرض خطر جدی خواهند بود.

امدادگران بین‌المللی گفته‌اند حداقل 13 میلیون دلار بیشتر برای تهیه مواد غذایی انرژی‌زای اساسی نیاز دارند. 

از روز بیست و پنجم آگوست نیروهای ارتش میانمار با حمله به استان راخین خانه‌های مسلمانان را به آتش کشیدند و دست به کشتار ساکنان با شلیک گلوله زدند. 

دفتر سازمان ملل در میانمار به روزنامه گاردین گفته بود دولت میانمار اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، آب آشامیدنی و دارو را به مردم استان راخین نمی‌دهد. همچنین تیم‌های بین‌المللی اجازه ورود به این منطقه را ندارند.

روز گذشته آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار مدعی شد اخباری که از روهینگیا مخابره می‌شود واقعیت ندارد و حکومت میانمار از ساکنان راخین محافظت می‌کند.

بنگلادش درصدد انتقال آوارگان روهینگیایی به «جزیره مرگ» است

گزارش‌های خبری نشان می‌دهد که بنگلادش طرح توسعه یک جزیره دور افتاده و در معرض سیل در خلیج بنگال را در دست اجرا دارد تا ده‌ها هزار مسلمان آواره روهینگیایی را به آنجا منتقل کند.

بنگلادش کشوری مسلمان و یکی از فقیرترین و  پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است و از زمانی که موج بزرگ سرازیری آوارگان روهینگیایی از حملات کشتار جمعی نیروهای دولتی میانمار در راخین، واقع در غرب میانمار به بنگلادش به راه افتاده این کشور با چالشی بزرگ روبه‌رو شده است.

داکا ضمن مخالفت با استقبال از مسلمانان روهینگیایی به نیروهای گارد مرزی خود دستور داده با ورود غیرقانونی این مهاجران به بنگلادش مقابله کنند اما بیش از 125 هزار نفر تنها طی 10 روز از روهینگیا به بنگلادش گریختند تا به جمعیت 400 هزار نفری هموطنان خود که در کمپ‌های موقتی و شلوغ آوارگان در منطقه‌ای هم مرز با استان راخین در میانمار  اقامت دارند اضافه شوند.

به گزارش پایگاه خبری «الاسلام الیوم»، مقامات بنگلادش می‌گویند مناطقی وجود دارد که منع ورود آوارگان به آنجا به دلیل وضعیت جغرافیایی مرز با میانمار مثل جنگل‌ها و تپه‌ها، غیرممکن است.

این مقامات تاکید کردند که از آژانس‌های بین المللی برای انتقال موقت مسلمانان روهینگیا به جایی که قابلیت سکونت داشته باشد کمک خواستند که آن هم جزیره‌ای معروف به «تنگار چار» در خلیج بنگال است.

این جزیره که تنها یازده سال پیش پدید آمده با کشتی دو ساعت از نزدیک‌ترین محل سکونت بنگلادشی‌ها فاصله دارد و در موسم باران‌های فصلی از ژوئن تا سپتامبر در معرض سیل سنگین قرار دارد.

علاوه بر سیل هنگامی هم که دریا آرام است دزدان دریایی در همان نزدیکی‌ها در جستجوی ماهیگیرانی هستند تا با ربایش آنان، از خانواده‌هایشان باج‌خواهی کنند.

این طرح پیش‌تر در اواخر ژوئن 2017 مطرح شده بود تا ده‌ها هزار آواره روهینگیایی را از میانمار به جزیره دور افتاده تنگار چار منتقل کند جایی که گروه‌هایی حقوقی آن را غیر قابل سکونت توصیف می‌کنند.

گروه‌های حقوقی آن وقت با طرح این پیشنهاد گفتند جزیره مذکور در فصل بادهای موسمی کاملا در معرض سیل‌های سنگین است و سازمان ملل هم اسکان اجباری این آوارگان را پیچیده و جدا جنجال برانگیز خواند.

از زمان بالا گرفتن موج حملات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در آگوست گذشته گروه‌های حقوقی اسناد به آتش کشیده شدن دستکم 10 منطقه از استان راخین در میانمار را نشان دادند و بیش از 50 هزار نفر هم از خشونت‌ها گریختند  در حالی که هزاران نفر هم در منطقه‌ای خالی بین دو کشور محاصره شدند.

بر اساس اعلام سازمان ملل گشتی‌های پلیس مانع ورود صدها غیرنظامی به بنگلادش شدند و بسیاری هم بازداشت یا به اجبار به میانمار بازگردانده شدند.

مرزهای خونبار

در حالی که بنگلادش تلاش می‌کند از زیر بار سنگین آوارگان روهینگیا خلاصی یابد و مانع عبور آنها از مرز شود یا می‌خواهد آنها را به جزیره‌ای غیر قابل سکونت منتقل کند، به نظر می‌رسد میانمار نیز می‌خواهد مانع بازگشت آوارگان به این کشور شود آن هم از طریق راه حلی کم خونبارتر از کشتار جمعی که طرف‌های حقوقی بین المللی متعددی اخیرا درباره آن هشدار دادند.

دو منبع دولت بنگلادش تصریح کردند که میانمار از سه روز پیش شروع به مین گذاری نوار مرزی خود با بنگلادش کرده تا مانع بازگشت مسلمانان روهینگیایی به کشورشان شوند.

این منابع گفتند: بنگلادش بزودی اعتراض رسمی خود را به مین‌گذاری در طول مسافت بسیار نزدیک به مرزهایش با میانمار ارائه می‌دهد.

وی افزود: آنها مین‌هایی را در اراضی خود در امتداد سیم‌های خاردار کاشته‌اند و بنگلادش از طریق دوربین‌ها و افراد ناظر از این قضیه مطلع شده است.

یکی از این منابع گفتند: نیروهای بنگلادش سه یا چهار گروه را در حال کار نزدیک نوار سیم‌های خاردار دیدند که چیزی را در زمین می‌گذارند و بعد از آن از طریق ناظرانمان مطلع شدیم که آنها در حال کاشت مین بودند.

این منابع اشاره‌ای نکردند که گروه‌های مذکور لباسی رسمی بر تن داشتند یا خیر اما گفتند که مطمئن هستند آنها از شبه نظامیان روهینگیایی نبودند.

«منذر الحسن خان»، افسر نیروهای گارد مرزی بنگلادش پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفت: که روز سه شنبه صدای دو انفجار در آن طرف مرز در خاک میانمار شنیده شده آن هم پس از اینکه دو انفجار روز قبل از آن شایعات درباره مین‌گذاری از سوی نیروهای میانمار ایجاد کرده بود.

خان افزود که انفجار سه شنبه گذشته با زخمی شدن دو پسر بچه همراه شد که یکی برای درمان به بنگلادش منتقل شد.

دو آواره روهینگیایی هم به رویترز گفتند که اعضایی از ارتش میانمار را در اطراف همین موقعیت قبل از وقوع دو انفجار اخیر مشاهده کردند.

وزیر امور خارجه ایران: جامعه جهانی باید برای متوقف کردن نسل‌کشی روهینگیا اقدام کند

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر حملات گسترده به اقلیت مسلمان «روهینگیا» در میانمار، گفت جامعه جهانی باید هرچه زودتر وارد عمل شود.

وی در توییتر نوشت: «هیچ توجیهی برای آنکه جامعه بین‌الملل اجازه دهد نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ادامه یابد، وجود ندارد. باید پیش از آنکه خیلی دیر شود، وارد عمل شویم.»/۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات