۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۲۳۵۴۹
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد:

آبادانی معنوی مساجد نیاز به گفتمان سازی دارد

جعفری گفت: آبادانی معنوی مساجد نیازمند به گفتمان سازی دارد، گفت: این گفتمان در مسجد، خدمت به مردم است.
محمدرضا جعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد رضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، امروز در جمع  رابطان خواهر پژوهشگر و هنرمند مساجد کشور، که در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه منبع و مبدأ اصلی ادب حیا است، گفت:  پیامبر می فرماید حیا وسیله رسیدن به کل زیبایی هاست، امروزه در این اصل خدشه وارد شده است اما اسلام هویتی به زن اعطا کرده است که حیا را به جامعه برگردانده است. این به این تعبیر نیست که حیا تنها برای زن است بلکه کسانی که باید حیا را عملی به جامعه آموزش دهند، زنان هستند زیرا تربیت جامعه به دست زن است. 

اگر مسجد به طراز اسلامی خود برسد، جامعه به طراز اسلامی می رسد
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ، عنوان کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی قدم اول ایجاد انقلاب اسلامی است و منظور از انقلاب اسلامی، حرکت و جنبش انقلابی است که نظام فاسق را سرنگون میکند. پس از انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی است که آن هم بوجود آمده است. نظام اسلامی یعنی طراحی اسلامی و برداشته شدن نظام اشرافی و به جای آن نظام مردمی و دینی جایگزین شود. نظام و انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم، اما دولت اسلامی را نگذارانده‌ایم و مراحل تکامل خود را طی می کند.

جعفری ادامه داد: مسجد متغیر تحقق جامعه اسلامی است، یعنی تا مساجد ما به طراز اسلامی برسد جامعه ما هم به طراز اسلامی خواهد رسید و پس از جامعه اسلامی، دولت اسلامی است. دولت اسلامی باید بوجود بیاد تا جامعه اسلامی بیاید و این دو به یکدیگر مرتبط اند زیرا دولت از جامعه متشکل می شود، سپس بعد از جامعه اسلامی، تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه تمام نابسامانی ها ریشه در دوری از مسجد است، گفت: اولین مساله بحث شناخت مسجد است؛ امروزه در جامعه شناخت مسجد و ارتباط با مسجد جزو اولویت های زندگی ما نیست. ما 80 هزار مسجد در سطح کشور داریم، این میزان از مساجد چه برنامه ای برای شناخت مساجد دارند؟

جعفری با بیان اینکه دو قشر میتوانند به شناخت مسجد کمک کنند، گفت: یکی پژوهشگران اند که مسیله یابی می کنند زیرا تمام آسیب های اجتماعی که راه حل آن در مساجد حل میشود و دوم هنرمندان اند که نقش ایجاد نوآوری و خلاقیت برای جذب نسل جوان به مسجد را دارند.

نگاه به مسجد باید نگاه تشرف گرایانه باشد
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ر با ذکر اینکه نگاه به مسجد باید نگاه تشرف گرایانه باشد بیان کرد: نگاه ما به مسجد نگاه تکلیف گرایانه است که جایگاه رفیع مسجد در جامعه تنزل می یابد. در نگاه تشرف گرایانه با قلبی آماده وارد مسجد می شویم و هنگامی که خارج می شویم هم قلب مان پیش مسجد است. 

جعفری ادامه داد: مکان مسجد موضوعیت دارد و اولین جایی که در زمین خلق شد، مسجد بود. خلقت مسجد توأم با اعجاز بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای گفتمان سازی مسجد اسلامی نیاز به ادبیات گفتمان است، گفت: ادبیات کافی برای معرفی مسجد طراز اسلامی ایجاد نشده است و این وظیفه پژوهشگران، هنرمندان و حوزه ها است. اگر به دنبال تمدن سازی هستیم هیج راهی جز مسجد وجود ندارد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه با بیان اینکه مساجد نماز خانه شده اند و مسجد نیست، بیان کرد: سه قشر باید نسبت به مسجد نگاه شان تغییر یابد، اول متولیان مسجدی (امام جماعات، کانون های فرهنگی و هیت امنا)، مسئولین و مردم هستند.

وی ابراز داشت: آبادانی معنوی مسجد یک گفتمان دارد و این گفتمان باید مورد توجه و شناخت قرار گیرد، گفتمان مساجد خدمت به مردم است.
جعفری با بیان اینکه بیش از 98 درصد شهدا مسجدی اند، اضافه کرد: مسجد قبل از انقلاب به درستی به وظایف خود عمل کرد و مساجد باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد. آن زمان اصلی ترین رسانه معتمد و اثر گزار مسجد بود. 

 جعفری با اشاره اینکه مسجد طراز اسلامی مرجع ملجا و مآمن است، اظهار کرد: امروزه مسجد مرجع مردم نیست و متولیان مسجد می توانند مرجعیت مسجد را به مسجد بازگردانند. متولیان مساجد باید مسجد وخانه خدا را با خدمت رسانی برای مردم در چهار حوزه فکر، معنویت، زندگی و علم، آماده کنند./۹۷۰۵/۲۰۱/ح

ارسال نظرات