۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۲۳۵۶۸
امام جمعه تبریز:

سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات میانمار ننگ‌آور است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: سکوت و بی‌تحرکی جامعه جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات تاریخی میانمار تعجب‌انگیز و ننگ‌آور است،
حجت الاسلام آل هاشم، نماز جمعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به نسل‌کشی مسلمانان میانمار و سکوت مجامع بین‌المللی در برابر این جنایت ضدبشری اظهار داشت: جنایات وحشیانه بودایی‌های افراطی منجر به فرار و مهاجرت مسلمانان میانمار شده است.

وی با بیان این‌که مردم مظلوم مسلمان میانمار آماج وحشیانه‌ترین حملات ضدبشری قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: طبق آمار، اجساد سوخته و سربریده در میانمار بیش از ۵۰۰ نفر اعلام شده که متاسفامه تعداد زیادی از آنها کودک بوده است، امروز اقلیت مظلوم مسلمانان میانمار از کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین قواعد و حقوق بشری برخوردار نیستند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که سکوت و بی‌تحرکی جامعه جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات تاریخی میانمار تعجب‌انگیز و ننگ‌آور است، تصریح کرد: چطور برای کشته و زخمی شدن چند نفر در اروپا غوغا می‌شود، اما برای نسل‌کشی آشکار در میانمار تنها به ابراز نگرانی و ناراحتی بسنده می شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان این‌که غرب شعار حقوق بشر را تنها برای تبلیغات و ظاهرسازی تکرار می کند، افزود: برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در منطقه نیازمند اقدام عملی و جدی نهادهای مدافع حقوق بشر به ویژه سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت هستیم.

وی خواستار اقدام فوری و جدی دستگاه دیپلماسی کشور در راستای تحریک جامعه جهانی برای واکنش مناسب در بررابر این نسل‌کشی تاریخی شد و تصریح کرد: امیدواریم هر چه زودتر اقدامات عملی برای کاهش درد و رنج مردم مظلوم صورت گیرد تا در آینده شاهد چنین فجایعی نباشیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنجال رسانه‌های آمریکایی علیه برنامه موشکی ایران اظهار داشت: افزایش بهانه‌جویی‌های آمریکا در خصوص برنامه موشکی ایران در راستای نقض برجام است، در حقیقت آمریکا بازدید از مراکز نظامی را بهانه‌ای در راستای نقض برجام مطرح می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که نقض برجام از سوی آمریکا هیچ‌گاه به نفع جوامع بین‌المللی نیست، افزود: برنامه جامع اقدام مشترک بحثی مورد توافق ایران و غرب است، آمریکا یکی از کشورهای طرف توافق ایران است، اروپایی ها اصرار شدید بر پایبندی تمامی کشورها در این خصوص دارند.

وی در ادامه خطبه های نماز جمعه تبریز ۱۷ شهریور را یادآور کشتار مردم بی‌دفاع تهران در میدان ژاله سابق از سوی رژیم طاغوت دانست و اظهار داشت: تردید و تزلزل در اراده رژیم در رویارویی با انقلابیون از جمله پیامدهای ۱۷ شهریور سال ۵۷ بود، از سوی دیگر شاهد تعمیق نفرت از رژیم شاهنشاهی از سوی مردم بودیم.

امام جمعه تبریز بخش دیگری از سخنان فرار رسیدن عید سعید غدیرخم را به عموم مسلمانان جهان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حج الوداع و در سخنانی سرنوشت‌ساز و تاریخی در غدیرخم جانشین خود را معرفی و عموم حجاج را موظف به رساندن پیام غدیر‌ به سایر مسلمانان کردند.

وی جلوه سیاسی خطبه غدیر را استمرار ولایت دانست و گفت: پیوند نبوت و امامت، آینده‌نگری، شایسته‌سالاری، پرهیز از ترس و تهدید و مرجعیت اهل بیت نمونه‌هایی از جمله پیام‌های غدیر است، عموم مسلمانان جهان می توانند با توجه به ظرفیت وحدت‌بخش غدیر، همگرایی حداکثری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در ادامه با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی، از مبارزان نهضت مشروطه اظهار داشت: انتظار داریم متولیان فرهنگی بیش از پیش به نقش این روحانی مبارز در تاریخ معاصر توجه کنند، چراکه وی نماد روحانیت مبارز آذربایجان در برابر دیکتاتوری بوده است./935/۲۰۱/ح

 

ارسال نظرات