۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۲۳۷۰۰
آیت الله حسینی قزوینی مطرح کرد؛

لزوم احیا و ترویج خطبه غدیر و فرهنگ‌‌سازی این عید الهی

رییس شبکه ولایت ضرورت احیا و ترویج خطبه غدیر را یادآور شد و گفت: باید تلاش کنیم به دلیل گرامی داشت اکمال دین در غدیر، این روز مهم و عید الهی را بزرگ بداریم.
آیت الله حسینی قزوینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد حسینی قزوینی رییس شبکه جهانی ولایت جمعه شب در برنامه زنده تلویزیونی کوی محبت که به صورت مستقیم از نجف اشرف و شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به تأثیرات و برکات غدیر و ولایت امیرمؤمنان(ع) در زندگی گفت: به فرموده امام صادق(ع) غدیر عید الله الاکبر است.

وی افزود: امام ششم در این روایت تأکید می فرماید که خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر این که آن پیامبر روز غدیر را گرامی داشته و عید قرار داده است، بحث غدیر منحصر در روز 18 سال دهم هجری نیست بلکه این روز در نزد خدای عالم از روز ازل گرامی بود و تمام انبیا به پیشواز این عید آمده اند.

آیت الله حسینی قزوینی اظهار داشت: انبیای الهی به ولایت پیامبر اسلام و ولایت علی بین ابی طالب(ع) مبعوث شده اند و این مطلب در تفاسیر اهل سنت نیز آمده است، این نشان می دهد که جریان غدیر و ولایت پیشینیه زیادی دارد، نباید به غدیر به عنوان یک حادثه تاریخی و اتفاق نگاه کنیم.

وی ادامه داد: به غدیر به عنوان یک سر آغاز و فصل جدید از اسلام ناب محمدی نگاه کنیم که با ولایت امیرمؤمنان(ع) آیین محمدی(ص) کامل شده است و خداوند نعمت های خود را با معرفی علی(ع) به ولایت به پایان برده و رضایت خود را از اسلام اعلام کرده است؛ با معرفی امیرمؤمنان تحول جدیدی در دین اسلام ایجاد شد که اگر آن برای ولایت معرفی نمی شد بر اساس آیه قرآن رسالت پیامبر انجام نمی شد.

رییس شبکه ولایت با بیان این که اگر غدیر را به صورت پژوهشی و علمی بررسی کنیم نگاه ما به غدیر محکم تر خواهد شد، ابراز داشت: غدیر تنها یک جشن ساده نیست، متأسفانه خطبه غدیر آنگونه که هست در کتاب ها منعکس نشده و تنها حدیث غدیر آمده است.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام همه مردم را موظف می کنند که باید پیام غدیر و فرمایشات ایشان را به دیگران به صورت نسل به نسل برسانند؛ متأسفانه از موضوع غدیر به سادگی گذر شده و آنگونه که باید به آن اهمیت نداده ایم، از این رو باید اهتمام بیشتری به مسأله غدیر و ولایت داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آداب غدیر خاطرنشان کرد: دید و بازدید و صله ارحام از آداب غدیر به شمار می رود، جشن گرفتن و بیان فضائل امیرمؤمنان تجدید پیمان با صاحب غدیر است؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که غدیر مایه وحدت است، باید غدیر را به خوبی گرامی بداریم و ضمن بیان فضائل حضرت، پیام غدیر را به گوش همه انسان ها برسانیم.

وی اضافه کرد: اگر فرهنگ علوی و غدیر در جامعه احیا شود، مردم به سمت ولایتی که استمرار رسالت و نبوت است حرکت می کنند، پیامبر اسلام خاتم انبیا بوده است، باید افرادی بعد از پیامبر باشند که رسالت حضرت را در تبیین اسلام و تفسیر حقایق قرآنی برای جامعه انجام دهند.

آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که قرآن می فرماید که به سبب ولایت امیرمؤمنان علی(ع) دین کامل شده است، گفت: در دید و بازدیدها باید تلاش کنیمم تا غدیر و جریان ولایت تببین و برای جامعه به فرهنگ تبدیل شود همانگونه که عاشورا فرهنگ شده است.

وی افزود: همانگونه که در عاشورا همه اقشار بی ریا در عزای امام حسین(ع) حضور پیدا کرده و عشق و ارادت خود را به حضرت ابراز می کنند، باید تلاش کنیم در غدیر به دلیل گرامی داشت اکمال دین، این روز مهم و عید الهی را بزرگ بداریم.

رییس شبکه ولایت اظهار داشت: انسان باید کارهای خیر و خوب را در روز غدیر انجام دهد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود، در آستانه مهرماه هستیم که بسیاری از افراد توانایی تهیه وسائل مورد نیاز مدرسه را ندارند و افراد می توانند در روز با برکت غدیر در این راستا کمک های لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: والدین باید در روز غدیر برای فرزندان خود کاری انجام دهند که در ذهن فرزندان بماند که به دلیل روز با برکت عید غدیر بوده است، روز غدیر باید روز جشن، تبریک گفتن و شادی باشد چون روز شادی اهل بیت(ع) محسوب می شود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات