۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۲۳۷۹۱

مدگرایی به شرط سبک زندگی اسلامی

مد و ایجاد تنوع و تحول در زندگی فردی و اجتماعی افراد بسیار مؤثر بوده که موجب نشاط، امیدواری و تحکیم پایه های زندگی و شور و شوق در ادامه زندگی می شود.
مدگرایی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مُد در لغت ‏به معنای سلیقه و در پیش گرفتن روش و شیوه آمده است، برخی افراد بر اساس ذوق و سلیقه نوع سبک زندگی را دنبال می‌کنند و این سبک شامل شکل لباس پوشیدن، معاشرت، آداب پذیرایی، نحوه برخورد با دیگران و معاشرت و همچنین تزیین و نوع معماری منازل است.

به معنای دیگر می توان گفت مدگرایی همان گرایش برخی افراد به تغییر سلیقه و پیروی از سبکی جدید در انجام امور شخصی، خانوادگی خود در جامعه است، مد و مدگرایی در طول تاریخ همواره وجود داشته است و برای جلوگیری از رواج مد گرایی و تبیین فرهنگ غلط در جامعه باید برنامه ریزی فرهنگی صورت گیرد.

برای جلوگیری از آثار مخرب مد و مدگرایی، بررسی دقیق و در چارچوب‌های فکری و اعتقادی در سایه فرهنگ سازی صحیح و به موقع جلوی نارسایی های فرهنگی و اجتماعی گرفته می شود و در این راستا متولیان فرهنگ به خوبی می توانند ایفای نقش کنند.

جلوگیری از نارسایی های فکری و فرهنگی با تکیه ر فرهنگ سازی و در عرصه مد و مدگرایی به رشد و تعامل فرهنگی می انجامد، مدگرایی را اگر از دیدگاه مثبت به آن نگاه کنیم، موجب حیات بخشیدن به جامعه، ایجاد تنوع و برطرف کردن یکنواختی در زندگی می شود به شرطی که ترویج مدگرایی بر اساس فکر و اندیشه باشد و در این زمینه صاحبان فکر و اندیشه، حوزه و روحانیت با همکاری نهادهای فرهنگی به وظیفه خود در جهت ارتقا اخلاق و فرهنگ جامعه نقش آفرین باشند.

ریشه یابی مدگرایی    

ایجاد تحول، تنوع و نو آوری در زندگی انسانها بسیار مؤثر بوده و انسانها همواره از آن استقبال می کنند، تنوع طلبی خوب است به شرطی که انتخاب تنوع طلبی بر اساس آگاهایی و بصیرت صورت گیرد.

آراستگی ظاهری و ایجاد تنوع و تحول در زندگی افراد نتیجه مدگرایی می باشد که به صورت فطری انسان به سمت آن می گراید، نباید از این مهم غافل شد که ایجاد تنوع و تحول در زندگی موجب ثبات زندگی، تعالی و تداوم زندگی اجتماعی و دوری سازی نفرت و انزجار افراد نسبت به یکدیگر می شود.

نباید از این مهم غافل شد که این عوامل نتیجه تبیین و ترویج صحیح مدگرایی بر اساس سبک زندگی اسلامی و دینی است، با نهادینه سازی مؤلفه های سبک زندگی اسلامی باید در جهت ارتقا فرهنگ و اخلاق در جامعه و مقابله با سبک زندگی غربی اقدام کرد.

مدگرایی بر پایه سبک زندگی اسلامی موجب ایجاد تنوع و تحول در زندگی فردی و اجتماعی می شود و اما غفلت از مهم موجب رفتن جوانان به سمت مدگرایی که حاصل تفکر وارداتی غربی است، نه تنها به فرهنگ، آداب و روسوم، اخلاق و معنویت جامعه اثر مخرب برجای می گذارد بلکه فروپاشی کانون خانواده و به بیراه کشاندن نسل جوان را نیز موجب می شود.

مدگرایی، تفکری وارداتی است

امروزه مدگرایی در جامعه تفکری وارداتی است و حاصل دسیسه های فرهنگی غربی بوده که بیشتر نسل جوان و قشر بانوان را هدف قرار داده است، اگر از مدگرایی غربی این تفکر وارداتی غافل شویم، حاصل آن اسراف و تبذیر، تنوع طلبی و تنوع پسندی و هوس بازی است و نسل جوان را به بی راهه و گمراهی می کشاند.

برای جلوگیری از آثار مخرب مدگرایی که از دسیسه های فرهنگی غربی است و جلوگیری از رواج آسیب های اجتماعی حاصل از آن باید در جهت تبیین و ترویج ارزشها در جامعه گام برداشت و سبک زندگی اسلامی را نهادینه سخت.

مدگرایی بزرگ ترین آسیب برای زندگی اجتماعی و فردی افراد       

درست است که مدگرا، تنوع طلبی و زیبا خواهی ریشه در فطرت انسانها دارد، همواره باید هوشیار بود که این تنوع طلبی به مدپرستی تبدیل نشود چراکه غفلت از این مهم موجب ضعف در ارزشهای معنوی و فراهم کردن زمینه رواج تبلیغات و اهداف مسموم دشمنان می شود.

نتیجه مدگرایی بر پایه تفکر وارداتی غرب موجب فخر فروشی، تقلید کورکورانه در سایه جهل و آگاهی می شود که خودباختگی و رفتن به سمت رزائل اخلاقی حاصل آن می شود که برای جامعه و زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیر منفی برجای می گذارد.

جایگاه مدگرایی در اسلام

اسلام و در آیات و روایات به فطرت انسان و نیازهای فطری این قشر توجه ویژه شده است، در آیات و روایات به فطری بودن خودآرایی و زیبایی طلبی انسان اشاره شده است، همانطور که در اسلام و تعالیم دینی اشاره شده است، انسان در این زمینه با مطالعه، تأمل و تکیه بر سبک و مؤلفه های زندگی اسلامی ایرانی تلاش می کند که همواره زمینه کمال روحی و معنوی خود را فراهم سازد.

به گفته امام علی(ع) خودآرایی از ویژگ ‏های خاص انسان‏ مؤمن است و غفلت از آن افسردگی روحی، عدم تعادل روانی و بی ‏توجهی به نعمت‏ها را حاصل می شود و موچب می شود افراد برای ایجاد تنوع و تحول به سمت تفکر وارداتی و مدهای غربی کشانده شوند که با تبیین به موقع سبک زندگی اسلامی و بیان مؤلفه های آن باید در جهت گرایش جوانان به سمت مدهای غربی جلوگیری کرد.

سبک زندگی اسلامی سلامت زندگی فردی و اجتماعی را در پی دارد

سبک زندگی اسلامی ترویج دهنده سبک زندگی ایرانی و توجه به سیره و سنت اهل بیت(ع) و ائمه معصوم(ع) است، این نوع سبک زندگی سلامت زندگی فردی و اجتماعی را در پی دارد و با هدایت سل جوان به سمت ارزشها جلوی رواج بی بند و باری و گسترش آسیب های اجتماعی حاصل از تفکر وارداتی غرب را خواهد گرفت.

امروز مشاهده می شود که مد و مدگرایی به ویژه بین قشر بانوان و نسل جوان رواج دارد و دشمن در سایه رواج این توطئه فرهنگی به دنبال رواج بی بند و باری، فروپاشی کانون خانواده و تزلزل شخصیت نسل جوان است.     

دشمن با رواج مدگرایی بین بانوان که مادران جامعه اسلامی هستند تلاش می کند این تفکر غربی را به کانون خانواده ها کشانده و آثار مخرب آن را بر زندگی و تربیت فرزندان بر جای بگذارند، به گونه ای که امروز شاهد رواج مدگرایی بین نسل نوجوان و جوان نیز هستیم که در سبک زندگی، آداب و رفتار و غفلت جوانان از آینده سازی تأثیر می گذارد.

نفوذ فرهنگ مدگرایی

مد در جامعه بد نیست به شرطی که این مد و مدگرایی نتیجه نفوذ فرهنگی نباشد، چراکه مد وقتی از سوی دشمن تحمیل شود آثار منفی در جامعه بر جای خواهد گذاشت و تبیین مد غربی بر خلاقیت و نوآوری جوانان ایرانی نیز آسیب وارد می کند بنا براین با هوشیاری، بصیرت بخشی و تبیین فرهنگ دینی اسلامی باید جلوی ورود تفکر وارداتی غرب را گرفت.

در سایه ترویج فرهنگی دینی و نهادینه سازی مدهای اسلامی در ابعاد مختلف زندگی انسانها باید جلوی ترویج فرهنگی غربی گرفته شود فرهنگی که جز رواج خودباختگی و کشاندن جوانان به سمت بی هویتی نتیجه  مثبتی در پی نخواهد داشت.

نتیجه مد اسلامی و ایرانی که حاصل عقلانیت، تفکر و فرهنگی اسلامی است، این مد که بر باورهای دینی و ارزشی تکیه دارد موجب ایجاد نشاط، احساس ارزشمندی و تقویت اعتماد به نفس به ویژه بین جوانان می شود و با تکیه بر این فرهنگ اسلامی می توان ارزشها را گرامی داشت و روابط اجتماعی و خانوادگی را تحکیم بخشید.

مد و مدگرایی آفتی بزرگ برای اقتصاد کشور است

امروزه برخی شرکت ها و تولیدی ها برای به فروش رساندن محصولات خویش به سمت مدگرایی و گرایش جوانان به مد و مدگرایی روی می آورند، مدگرایی بزرگ ترین ضربه را به اقتصاد کشور وارد می کند، در جامعه امروز که تبیین اقتصاد مقاومتی لازمه رشد و پیشرفت کشور در عرصه اقتصادی است، گرایش جوانان و خانواده ها به سمت مصرف گرایی و تجمل گرایی جلوی رواج مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را خواهد گرفت.

عوامل اثرگذار در ترویج مد و مدگرایی  

عوامل متعددی از سوی غربی ها برای ترویج سبک زندگی غربی و کشاندن مردم به ویژه نسل جوان به سمت مد و مدگرایی وجود دارد که از جمله این موارد می توان به تبلیغ و فعالیت رسانه های غربی در سایه شبکه های ماهواره ای، اجتماعی و فضای مجازی اشاره کرد.

از دیگر عوامل ترویج دهنده فرهنگ غلط مدگرایی که حاصل تلاش غرب برای نفوذ فرهنگی در جامعه اسلامی است، موقعیت اجتماعی و شیوه زندگی افراد، وضعیت معیشتی، جایگاه اجتماعی افراد، گروه‌های سنی افرادمی باشد که به سمت تنوع طلبی می روند و ایجاد حس رقابت و چشم و هم چشمی به مدگرایی روی می آورند.

نتیجه

مد و ایجاد تنوع و تحول در زندگی فردی و اجتماعی افراد بسیار مؤثر بوده که موجب نشاط، امیدواری و تحکیم پایه های زندگی و شور و شوق در ادامه زندگی می شود به شرطی که این تنوع طلبی بر اساس موازین شرعی باشد و همواره مؤلفه های سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

مد و مدگرایی نباید نتیجه آن مصرف گرایی و ضربه به اقتصاد خانواده و جامعه شود چراکه مد و مدگرایی که بر اساس تفکر غربی شکل بگیرد نه تنها در تحکیم پایه زندگی افراد نقش ندارد بلکه موجب خودباختگی و تزلزل شخصیت افراد می شود./9459/ی۷۰۳/س

فاطمه ملکی
ارسال نظرات