۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۲۴۱۵۵
آیت الله اراکی:

عرفان شیخ حر عاملی عرفانی ضد صوفی بود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: بعد عرفانی شخصیت شیخ حر عاملی مورد غفلت واقع شده است. عرفان ایشان یک عرفان صوفی نبود بلکه عرفانی ضد صوفی بود.
 آیت الله اراکی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه کنگره بین المللی شیخ حر عاملی که در کشور لبنان در حال برگزاری است پیرامون شخصیت علمی و عرفانی این محدث کبیر گفت: کتاب حدیثی «وسائل الشیعه» اثر گران سنگ محدث کبیر شیخ حر عاملی است که بر اساس ابواب فقهی باب بندی شده است و احادیثی که در آن ذکر شده از معتبرترین احادیث است.

این استاد حوزه علمیه گفت: بعد از گذشت بیش از چهارصد سال از عمر این کتاب هنوز هم مرجع در بین فقها می باشد. 

وی با بیان اینکه شیخ حر عاملی یک عالم ذو ابعاد بودند، گفت: ایشان علاوه بر اینکه تبحر ویژه در مباحث حدیثی و فقهی داشتند، در مسائل ادبی و عرفانی هم دارای شخصیت ویژه ای بودند. 

آیت الله اراکی افزود: شیخ حر عاملی یک شخصیت عرفانی برجسته هم هستند. اما این بخش از شخصیت ایشان مورد غفلت واقع شده است. عرفان ایشان یک عرفان صوفی نبود، بلکه یک عرفان ضد صوفی بود و یک کتاب در رد صوفیه دارند و در کتاب گرانسنگ ایشان حدیثی از امام صادق(ع) در رد صوفیه بیان شده است.

وی اظهار داشت: مسلک شیخ حر عاملی یک مسلک عرفانی ناب و مستند به سیره اهلبیت علیهم السلام بوده است. 

آیت الله اراکی در پایان خاطرنشان کرد: یک بعد دیگر شخصیتشان، شخصیت کلامی ایشان است و یک کتاب کلامی پر محتوا نیز از ایشان به جا مانده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات