بیشتر منابع علمی در رشته حقوق تحت تاثیر حقوق غرب قراردارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی بهرامیان مسؤول سازمان بسیج حقوقدانان کشور در افتتاحیه دوره مقدماتی تربیت حقوقدان طراز انقلاب اسلامی که عصر دوشنبه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به اهداف سازمان بسیج حقوقدانان عنوان کرد: اگر بخواهیم در راستای اهداف کلان بسیج حقوقدانان که تحول در نظام حقوقی و قانونی کشور در راستای حفظ، تداوم بسط و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی و کمک به افزایش کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رفع نیاز های اساسی جامعه حقوقی کشور و لزوم خدمت رسانی به آحاد مردم صحبت کنیم، یکی از مهمترین مدخل های ترسیم نظام مطلوب در حقوق عمومی، آسیب شناسی و شناخت خلأ های آن در ایران از یک سو و پرداختن به نقائص علمی و ساختاری نظام سیاسی از سوی دیگر است.
وی افزود: تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف شکل گیری انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در گرو تشکیل نظم و دولت اسلامی است که طبیعتاً خاستگاه نظریه پردازی در حوزه مبانی تشکیل نظام و دولت اسلامی دانش حقوقی و حقوق عمومی است که بی شک نخبگان حوزوی و دانشگاهی ملتزم و متعهد به مبانی مقدمه و اصل قانون اساسی و انقلاب اسلامی؛ نقش تعیین کننده ای در این راستا دارند.
مسؤول سازمان بسیج حقوقدانان کشور تصریح کرد: توجه به اسناد بالا دستی و چشم انداز حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و تعریف نقش ویژه دانش حقوق عمومی در ایجاد ساختارهای مطلوب بر روی چنین هدفی و مرور دوباره آثار و میراث اسلامی ما را در طراحی حقوق اسلامی مبتنی بر فقه حکومتی و بازنگری در متون حقوقی علوم انسانی با رویکرد اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری است یاری می کند.
وی تبیین مبانی حقوقی و قضایی اسلام را از مسائل مورد توجه این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی، بستر سازی و تلاش برای تحقق و گسترش عدالت و دفاع از آزادی های مشروع، صیانت از ارزش ها و مبانی نظام و جلوگیری از نفوذ اندیشه های انحرافی با تبیین مبانی حقوقی و قضایی اسلام در چهارچوب فقه جواهری از مسائل مورد توجه این سازمان است.
بهرامیان اضافه کرد: با نگاهی به وضعیت و نظام آموزشی در ایران؛ دانش حقوقی را دارای سابقه طولانی در نظام آموزشی کشور می بینیم که اقبال دانشجویان به این رشته به نسبت سایر رشته ها درشاخه علوم انسانی بیشتر است که علت هایی مانند اشتغال، نیاز روزمره مردم، خانواده ها، شرکت بازرگانی و ارگان های دولتی را می توان مورد اشاره قرار داد.
وی تأکید کرد: از طرفی مدرک گرایی سبب کاهش شدید تعمیق در حیطه های مختلف دانش حقوق شده و دانشجویان از قدرت استنباط و استنتاج لازم برخوردار نیستند و همچنین مهارت کافی در استفاده از دانش خود را ندارند؛ از سوی دیگر بیشتر منابع علمی در رشته حقوق به ویژه حقوق عمومی تحت تاثیر حقوق غرب قراردارد و عمده نویسندگان حقوقی با تأثیرپذیری از این نگرش، آشنایی لازم را با فقه اسلامی و به ویژه فقه امامیه که دارای حالتی پویا و رو به تکامل است ندارند.
مسؤول سازمان بسیج حقوقدانان کشور ادامه داد: آسیب های نظام آموزشی حقوق در ایران را می توان به چهار قسمت تقسیم کرد که آسیب های حاکم بر سیاست گذاری آموزشی، آسیب های حاکم بر رشته های دانشگاهی حقوق، آسیب های راجع به نظام اجرایی آموزش حقوق و آسیب های مربوط به متون آموزشی حقوق از مهمترین آسیب های موجود در این عرصه است.
بهرامیان ابراز کرد: در بحث آسیب های حاکم بر سیاست گذاری آموزشی می توان ضعف راهبری آموزشی در ترسیم مبادی اندیشه حقوق، فقدان توجه لازم به تدریس مبانی حقوق اسلامی، عدم برنامه ریزی مناسب جهت تبیین دستاورد های حقوقی فقه امامیه در نظام سازی و گسترش سکولاریسم علمی به واسطه جدایی نظام آموزشی از نظام معرفتی و تربیتی را مورد اشاره قرار داد.
وی افزود: حرکت به سمت فضا سازی مطلوب در راستای شکل گیری تمدن اسلامی در بستر ظرفیت های موجود در دانش نیازمند رفع آسیب ها و نقش آفرینی حقوق دانان مومن و متعهد در این مسیر می باشد که تحقق این امر از مسیر برنامه ریزی منسجم و هدفمند در راستای توانمند سازی علمی و تعالی اخلاقی ، معرفتی حقوقدانان میسر است.
بهرامیان در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا دوره مقدماتی حقوقدان طراز انقلاب اسلامی با حضور نخبگان دانشگاهی و حقوقی و با حضور اساتید مجرب به مدت 6 روز در قم برگزار می شود که امیدواریم دوره تکمیلی آن به صورت تخصصی سال 97 برگزار شود./872/ ۲۰۲/ص