۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۲۴۲۵۲
هویت طلبگی(۳۳)

دو عامل درونی و بیرونی بحران هویت در طلاب

استاد سطح عالی حوزه فراموشی هدف را بزرگترین عامل بحران هویت در طلاب دانست و عدم توجه به درس اخلاق را از معضلات مهم حوزه نامید.
حجت الاسلام الماسی

حجت الاسلام علی الماسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به علل بحران هویت در میان طلاب عنوان کرد: دو عامل درونی و بیرونی در موضوع بحران هویت در طلاب دخیل هستند که عامل درونی مرتبط با خود طلاب و عامل بیرونی نیز به ساختار حوزه مربوط است.

وی افزود: عامل درونی به این بر می گردد که طلاب هدفی را که از اول به خاطر آن طلبه شده بودند و یا هدفی که طلبگی دارد و برای تحقق آن وارد حوزه شده اند فراموش می کنند؛ در واقع فراموشی هدف بزرگترین عامل بحران هویت می شود.

استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: عدم شناخت هدف برای هر فرد می تواند بحران ساز باشد اما راه های پر زرق و برق فرعی و جنبی در مسیر طلبگی زیاد است و همین موضوع سبب می شود تا  هدف اصلی طلبه که درس خواندن و تزکیه است فراموش شده و طلبه را از راه اصلی دور کند.

وی بی برنامگی و ضعف برنامه ریزی حوزه را یکی دیگر از عوامل بحران هویت طلاب دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال های اخیر، با یک مطالبه به نام تحول و ارتقای سطح حوزه مواجه شده ایم که حرف درست و به حقی است و بدنه حوزه  از علما تا طلاب مبتدی آن را مطالبه می کنند و باید توجه داشت که  این تحول خواهی به این دلیل گفتمان شده که حوزه نتوانسته خود را با نیاز طلاب تطبیق داده و نیاز آنها را پاسخگو باشد که عامل اصلی آن بی برنامگی و ضعف برنامه ریزی در حوزه است.

حجت الاسلام الماسی اضافه کرد: این دو عامل سبب رو به افول رفتن هویت طلبگی شده و عاملی مهم در گرایش طلاب به مسائل جنبی است که باید نسبت به این دو مسأله تنبه و تذکر داده شود و این مسائل اصلاح شوند.

استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: تزکیه نفس و تقوا باید رکن مهم حوزویان باشد و متأسفانه بحران اخلاق در حوزه وجود دارد و درس های اخلاق مانند گذشته که طلبه ساز بود، برگزار نمی شود.

وی تأکید کرد: یکی از معضلات حوزه در یک دهه اخیر این است که نتوانسته ایم درس اخلاق را چه از نظر کیفی و چه کمی در حوزه ها گسترش دهیم و متأسفانه آن‌قدر فعالیت های جنبی طلاب زیاد شده که موضوع اخلاق و درس اخلاق مغفول مانده است.

حجت الاسلام الماسی تأکید کرد: نیاز است تا طلاب با برنامه ریزی و نظم دقیق، برنامه های سال خود را براساس توانمندی هایشان طراحی کرده و به دقت آن را اجرا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه ریزی سبب می شود تا طلاب در فضای تحصیل با مشکل برنامه ریزی چه در بحث علمی و چه اخلاقی و تهذیبی مواجه نشده و به سمت کمال و تعالی حرکت کنند./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات