ضرورت دستیابی به کاربست تکنولوژیک دانش های اسلامی در جهان امروز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در همایش توجیهی آموزشی طلاب جدیدالورود مؤسسات آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی و بانو مجتهده امین، گفت: بحث امروز در موضوع فراگیری علم در قالب کتاب «کاربست تکنولوژیک دانش های انسانی» منتشر خواهد شد، برخی معتقدند کسب علم به خودی خود موضوعیت دارد و یک ارزش ذاتی برای علم قائل هستند که صحیح هم هست اما نباید قدم دوم یعنی کاربرد و کارکرد و بهره گیری مردم از علم تولید شده برای حل مسائل جامع نادیده گرفته شود تا مقام برتر تولید علم هم درسایه آن مقام پایین تر آن ایجاد شود.
وی ادامه داد: باید هم دانش خود را توسعه دهیم و هم یک ارزش افزوده برای آن ایجاد کنیم که به این ارزش افزوده «کاربست دانش» می گویند، سطح یک دانش، تولید علم است که معمولاً تعداد کمی در رأس هرم تولید علم در دوره های مختلف در جهان قرار دارند که علامه طباطبایی(ره) یکی از این افراد است و این علم به روش های مختلف تولید می شود و آورده های جدیدی برای بشریت به همراه دارد که البته کار بسیار سختی است و باید برای این کار حرف های نو داشته باشیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: سطح دوم دانش را توسعه دانش گویند که مبتنی بر استفاده از تولیدات علمی سایر دانشمندان برای بسط آن علم در همان حیطه است که مرزهای دانش را کمی جابجا می کنند و برخی از اول می خواهند که این کار را انجام دهند که بسیار هم با ارزش است.
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: سطح سوم دانش را اشاعه یا نشر علم می گویند، یعنی دانشی را افراد دیگری تولید کرده اند و افراد دیگری هم آن را بسط داده اند و ما می آییم آن ها را منتشر می کنیم که عمدتاً منجر به نشرکتاب هایی می شود که حاوی یافته های پیشین دانش است و کارکرد آن اینست که با انتشار آن کتاب تعداد افرد بسیار بیشتری نسبت به گذشته از آن علم آگاه می شوند، عمدتاً دانشگاه ها هم برای اشاعه و نشر دانش ایجاد شده اند.
وی اظهار داشت: تولید و بسط علم مختص افراد ویژه ای است که پاکباخته هستند و همه زندگی خود را درراه علم گذاشته اند، همین افراد اگر بخواهند با استفاده از علم خود تولید ثروت کنند می توانند ثروت هنگفتی بدست آورند، علامه طباطبایی(ره) در اواخر عمر خود هنوز به دنبال خانه اجاره ای بودند چرا که اصلاً فرصت تدارک دیدن خانه و ثروت ها برای خود را نداشتند، مشابه این موارد درمیان دانشمندان غربی و غیر مسلمان هم وجود دارد که به بسیاری از ظواهر دنیوی که عموم مردم گرفتار آن ها هستند اعتنایی ندارند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: سطح چهارم استفاده کاربردی از دانش تولید شده بسط یافته نشر یافته است که به کمک آن بتوان مشکلات و نیازهای جامعه و مردم را حل کرد، امروزه بسیاری از فعالیت های حوزه های علمیه در این راستاست و البته کار با ارزشی هم هست و باید هم باشد که به این کاربرد علم و سطح دانش«کاربست دانش» می گویند، این 4 سطح علم به معنای ارزشگذاری یا سلسله مراتب آن نیست، بلکه این ها مراحل علم هستند و گاهی به اشتباه از ان ها به عنوان «انواع علم» یاد می شود.
حجت الاسلام قطبی افزود: اهم ابزارهایی که ما امروز در زندگی خودمان از آن ها استفاده می کینم محصولات«کاربست تکنولوزیک علم» در محدوده علوم تجربی هستند اما هنوز در حوزه علوم انسانی در این زمینه پیشرفت خیلی زیادی وجود ندارد و هر چه به سمت علوم اسلامی برویم این وظیفه خطیر بسیار مشکل می شود، چرا که علوم مهندسی و پزشکی را می توان در قالب یک سری فرمول ها تئوریزه کرد، اما ما در علوم اسلامی با چالش هایی مو اجه هستیم که درعلوم تجربی وجود ندارند، حتی مقایسه روانشناسی با پزشکی نشان می دهد که آنچه به راحتی در پزشکی قابل تجویز است در روانشناسی به این راحتی نیست چون فرمول های خیلی قطعی و روشنی در زمینه روانشناسی نسبت به پزشکی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: امروز دو نوع تکنولوژی سخت و نرم داریم که تکنولوژی نرم فناوری های انسان ساز هستند، اما نوع سخت آن برای ما قابل لمس است، اما کار ما اینست که بیندیشیم تا در زمینه علوم اسلامی بتوانیم پیش برویم و به سمت کاربست تکنولوژیک علوم اسلامی برویم و این علم را به فناوری ها و فرمول هایی تبدیل کنیم که یا جامعه را در اهداف خود جلوتر ببرد یا معضلات را حل کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: اولین نوع کاربست تکنولوژیک علوم اسلامی محصول است، یعنی دانش را در قالب یک محصول به مردم ارائه کنیم که در حیطه علوم اسلامی بسیار سخت است، مثلاً برای رسیددن به نقطه فلان باید این مسیر مشخص را طی کرد، امروزه می توانیم از یک بازی رایانه ای کودکانه برای رسیدن به یک نقطه مشخص استفاده کنیم و این یک نوع تولید محصول با کارکرد علوم اسلامی است.
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: الان در دانشگاه ها دیگر فقر استاد وجود ندارد و مانند زمان سابق نیست، ما الان در زمینه های کاربست علم مشکل داریم و تعداد افراد فعال در این زمینه ها بسیار اندک هستند، می توان دانش های فقه، فلسفه، جامعه شناسی و روانشناسی را در یک بازی برای کودکان به صورت مخلوط ارائه کرد که کارکرد آن رساندن ذهن کودک به یک مسیر مشخص است، امروزه فهممیده اند که کودک اندیشه ورز است و باید به او قدرت تفکر داد، نباید تنها موارد جدید دانش به ذهن کودک تزریق کنیم، نباید تأکید اصلی در تربیت کودک بر انباشت اطلاعات باشد.
وی افزود: دانش های ما باید درعرصه خدمت تجلی پیدا کنند که این امر می تواند در انواع فعالیت های تبلیغی هم خودش را نشان دهد، امروزه کار تیمی و تشکیلاتی و فعالیت های سازماندهی شده بسیار حائز اهمیت است و کسانی که بر اساس کار فردی فعالیت می کند مانند مردگان هستند و این موضوع در قرآن و روایات ما هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب و آثار آن بر کیفیت کار روحانیان برای تأثیرگذاری در سطح جامعه، تصریح کرد: یک مدل کار کردن در جامعه امروز ما همان استخدام شدن تحت عناوین مختلف مانند رسمی و قراردادی و سایر موارد است، نوع دیگر کار کردن هم اینست که استخدام نباشیم اما سفارش کار بگیریم، بیاموزیم تا دنبال کارفرما نباشیم و بتوانیم کارآفرین باشیم و روی پای خود بایستیم.
حجت الاسلام قطبی ابراز داشت: سبک سوم کار کردن یعنی همان کارآفرینی در جامعه جهانی امروزی بهترین مدل آنست که از هر نظر بهترین گونه است و در روایات و تعالیم اسلامی هم بر روی آن تأکید شده است، افردی هستند که بدون سرمایه اولیه نه چندان زیاد و بدون کمک افراد با نفوذ با تکیه بر علم یا تجربه یا مهارت خود جلو رفته اند و موفق هم بوده اند.
وی ادامه داد: برای کارآفرین شدن باید ابتدا مسائل و نیازهای مردم را به خوبی تشخیص دهیم، گاهی از برخی آمارهای بسیارساده می توان به این موارد پی برد و به دنبال راه حلی برای برآورده کردن نیازهای مردم رفت، اگر اطلاعات اولیه و نیازسنجی ها را نداشته باشیم بالطبع نمی توانیم مفید باشیم، باید ابتدا از پوست خود خارج شویم و به کف جامعه برویم.
رییس دفتر تبلیغات اصفهان گفت: در جهان امروز مهمترین قوه یک فرد برای مفید بودن در جامعه وجه تمایز افراد و نه وجه تشابه آن هاست، وقتی یک فرد از دانشگاه فارغ التحصیل می شود و مدرک می گیرد باید دید در چه نقطه ای از دیگران جلوتر است تا آن تفاوت بتواند او را به سمت کارآفرین شدن پیش ببرد.
حجت الاسلام قطبی اظهار داشت: این که ما مترو را از غربی ها بگیریم و بیاوریم در کشور خودمان نشانه پیشرفت نیست، باید به جایی برسیم تا خودمان مبدع باشیم و کارمان از ابتدا مربوط به ما باشد و در حکم قرض گرفتن از دیگران نباشد، در کارآفرینی برای روحانیان هم همین مبناها باید مورد توجه قرار گیرد و به این موضوعات به صورت کارگاهی پرداخته شود.
وی بیان داشت: برای رفتن به سمت کاربست ها باید ابتدا مسیر خود را مشخص کنیم و سر خودمان کلاه نگذاریم که شاید بعد از فارغ التحصییل شدن بخواهیم در یک مکانی به کار گرفته شویم و استخدامی در کار باشد، البته دفتر تبلیغات به ایده های تشکیلاتی برای رفع نیازی ازجامعه کمک می کند اما اصل کار بر عهده خود شماست که بتوانید مسیر رسیدن به این اهداف را بشناسید و در آن گام بردارید. /869/پ201/ب1