۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۲۴۵۶۳
آیت الله طباطبایی نژاد:

عزاداری که در آن استکبار ستیزی نباشد حسینی نیست

امام جمعه اصفهان با اشاره به لزوم جلوگیری از ورود خرافات به عزاداری‌ها و اهتمام به تبیین معارف دین در هیأت‌های مذهبی، گفت: عزاداری که در برابر ظالم و ظلم‌های او سکوت کند حسینی نیست.
سخنرانی آیت الله طباطبایی نژاد در یادواره شهدای روحانی در نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، پیش از ظهر امروز در افتتاحیه پانزدهمین همایش بین المللی پیرغلامان حسینی، با بیان اینکه اصفهان شهر علمای بزرگ و نامداری نظیر شهید مدرس، ملاصدرا و شیخ بهایی است و حوزه علمیه یک هزار ساله دارد، گفت: ائمه معصومین(ع) از ما انتظار دارند که دستورات آنها را به درستی اجرا کنیم و این مانع از انحراف جامعه است.

ائمه معصومین(ع) از ما انسانیت می‌خواهد

وی در ادامه افزود: اینکه بگوییم پیرغلام امام حسین(ع) چندان مطلوب من نیست، چرا که این عزیزان که عمر خود را صرف خدمت به امام حسین(ع) کرده‌اند در حقیقت پیشکسوتان خدمت به سیدالشهدا(ع) هستند، اهل بیت(ع) نه ما را برای نوکری می‌خواهند و نه غلامی بلکه آنها انسانیت را از ما می‌خواهند.

آیت الله طباطبایی نژاد تربیت جوانان از سوی خادمان امام حسین(ع) را بسیار مهم، سازنده و مؤثر در مقابله با تهاجم فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: پیشکسوتان خدمت به امام حسین(ع) باید نسل جوان را تربیت و جایگزین خود کنند، پیشکسوتان آستان امام حسین(ع) کار بسیار ارزشمندی در راستای فرهنگ مکتب اهل بیت(ع) انجام می‌دهند و آنچه در انقلاب و جنگ تحمیلی مشاهده شد آثار محرم و فرهنگ عاشوراست، اکثر قریب به اتفاق رزمندگان و شهدای انقلاب اسلامی در روضه‌ها و مراسمات عزاداری امام حسین(ع) بزرگ شده‌اند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: نباید جلسات مذهبی از حضور روحانیان و سخنرانان مذهبی و تبیین معارف اهل بیت(ع) خالی باشد، اینکه فقط در مجلس مداح حضور داشته باشد و شرایط هیأت به گونه‌ای باشد که افرادی بتوانند از این شرایط سوء استفاده کنند غلط است، ارتباط با روحانیت و کارشناسان دینی موجب رشد جامعه و اشخاص می‌شود و از لازمه‌های مهم هیأت‌های مذهبی است.

مهمترین درس مکتب امام حسین(ع) مقابله با ظالمان است

وی بر ضرورت ترویج آموزه‌ها و آموزش‌های دینی در جامعه تأکید کرد و گفت: بدون معرفت امام حسین(ع) کاری از پیش نخواهیم برد، لازم است که شناخت حقیقی از مکتب امام حسین(ع) کسب کنیم و مبانی و فلسفه قیام ایشان را به درستی بشناسیم، اگر فکر کنیم فلسفه شهادت و مبنای فکری مکتب امام حسین(ع) تنها به کشته شدن و مبارزه کردن بنا شده است دچار اشتباه شده‌ایم بلکه مکتب امام حسین(ع) برخاسته از انسانیت و مبارزه با ظلم و استکبار است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه نباید در برابر ستمگران سکوت کنیم، تصریح کرد: عزاداری که در برابر ظالم و ظلم‌های او سکوت کند حسینی نیست، چرا که مهمترین و اصلی‌ترین درس مکتب امام حسین(ع) مقابله با ظالمان است. نه سگ حسین باشیم و نه نوکر کسی بلکه باید همه ما بنده خدا و مطیع خداوند باشیم و شیعه امام علی(ع) و پیرو ائمه معصومین(ع) و از هیجانات اشتباه و بی جا دوری کنیم و تلاش کنیم تا مانع ورود خرافات به مراسمات عزاداری شویم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به اهمیت استفاده از تعابیر دقیق و صحیح در مداحی‌ها، اظهار کرد: باید با دقت نظر بسیار به مطرح کردن مسائل مختلف در مداحی‌ها و اشعار مذهبی در مراسمات اقدام کرد، حق نداریم به غیر از آنچه در روایات ذکر شده است موضوعی را مطرح کنیم و باید همه آنچه مداحان و شاعران می‌خوانند و در هیأت‌ها برای مردم می‌گویند مستدل و برخاسته از مبانی مکتب اهل بیت(ع) باشد./1304/پ201/ب1

ارسال نظرات