۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۲۴۵۹۳
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

وظایف حوزه و روحانیت/ حوزه نمی‌تواند نسبت به نیازهای نظام بی‌تفاوت باشد

نایب رییس جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزه نمی‌تواند نسبت به نیازهای نظام بی‌‌تفاوت باشد، گفت: این نشست های علمی که در حوزه برگزار می شوند در راستای پاسخ گویی به نیازهای نظام است.
افتتاح سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تقدیر از فعالیت های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مدیریت آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: در مسیر تاریخی حوزه علمیه از زمان پیامبر اکرم(ص) که پایه گذار حوزه علمیه به شمار می روند تاکنون مشاهده می شود حوزه متناسب با نیازهای زمان گام برداشته و همیشه نیازهای جامعه را مد نظر داشته است.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه علمیه و روحانیت در جایگاه پیشوایان دین قرار دارد و همان گونه که رسالت پیشوایان دین، جهانی بوده است حوزه علمیه نیز کارکردش جهانی است نه منطقه ای، محله ای یا حتی کشوری.

وی با اشاره به رابطه حوزه علمیه و انقلاب اسلامی گفت: رابطه حوزه و انقلاب، رابطه جالبی است زیرا حوزه خاستگاه انقلاب است؛ انقلاب و حوزه حقوقی را بر یکدیگر دارند؛ حوزه باید گام های متعددی برای شکوفایی انقلاب بردارد تا به گفته رهبر انقلاب به تمدن اسلامی برسیم؛ حوزه تنها مرکزی است که می تواند فقه را در جامعه پیاده کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در زمینه وظایف و مسؤولیت های حوزه علمیه و طلاب اظهار کرد: تربیت عالمان متخلق از وظایف حوزه علمیه است؛ امروزه حوزه علمیه در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه مسائل اخلاقی باید کارکرد مناسبی داشته باشد زیرا اگر طلبه ای ده ها سال با اصطلاحات علمی سر و کار داشته باشد اما مهذب نباشد نمی تواند نقش طلبگی را به خوبی ایفا کند بنابراین حفظ ذی طلبگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تأکید بر این که تبلیغ دین باید دغدغه حوزویان باشد، ابراز کرد: ما برای ماندن در حوزه علمیه نیامده ایم و حتی افرادی که باید برای رسیدن به درجات عالی اجتهاد در حوزه علمیه می مانند خود را بی نیاز از تبلیغ نمی دانند چنانچه در گذشته نیز این گونه بوده است و شخصیت های بزرگ علمی نیز به تبلیغ می رفته اند.

امام جمعه قم دفاع از دین در مقابل تهاجم شبهات دشمن را وظیفه حوزه علمیه و روحانیت دانست و افزود: روحانی نمی تواند در برابر سیر شبهات ساکت بنشیند و هر کاری که بتواند برای مقابله با شبهات انجام می دهد؛ در حالات بزرگان حوزه علمیه مشاهده می شود به هنگام وارد شدن یک شبهه در دین به مدت 40 روز کلاس درس خود را تعطیل می کردند تا بتوانند آن شبهه را پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: شناخت زمان با حفظ اصالت ها نیز از دیگر وظایف حوزه و روحانیت است زیرا گاهی برخی بیان می کنند که حوزه باید مدرن و دانشگاهی شود و در مقابل برخی نیز بیان می کنند باید به همان حالت بی تحرک در گذشته باقی ماند که هر دو نظریه اشتباه است بلکه نگاه نظام حوزه باید به گذشته، حال و آینده باشد.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه علمیه در عین حفظ استقلال باید حامی نظام باشد، عنوان کرد: حوزه علمیه با نظام رابطه دارند و حوزه نمیتواند نسبت به نیازهای نظام بی تفاوت باشد و این نشست های علمی که در حوزه برگزار می شوند در راستای پاسخ گویی به نیازهای نظام است.

وی ادامه داد: برخی طلاب گمان می کنند که خبرها در جایی غیر از حوزه علمیه است در نتیجه وارد کارهای اجرایی می شوند اما بنده با ارتباطی که با طلاب از این قبیل دارم، می گویم که بسیاری از آنها پشیمان شده اند و می گویند ای کاش پس از طی  کردن مراحل علمی وارد مراکز دیگر می شدند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا اسلام هراسی و مسلمان کشی را تبلیغ می کنند و فضای سنگینی را برای مسلمانان ایجاد کرده اند و فریاد حوزه باید به تمام جهان برسد زیرا رسالت حوزه علمیه جهانی است؛ باید موانع را بشناسیم که چرا در برخی زمان ها حوزه علمیه از دنیا عقب مانده است./1324/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات