۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۵۲۴۶۶۵
آیت الله مجتهد شبستری:

مجمع تشخیص حلقه تکمیلی در حاکمیت نظام است

عضو مجمع تشخیض مصلحت نظام، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک حلقه تکمیلی در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است که باید وظائف خود را در چهارچوب موازین اسلامی انجام دهد.
آیت‌الله محسن شبستری

آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری دیدار اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقام معظم رهبری، گفت: همانطور که در اصل 112 قانون اساسی آمده است مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواری که مصوبه مجلس را شورای نگهبان خلاف شرع می داند و مجلس نظر شورای نگهبان را تامین نکند وارد عمل می شود. مشاوره به رهبری که از سوی ایشان به مجمع ارجاع داده می شود نیز ازجمله وظائف مجمع است.

وی افزود: در بند اول اصل 110 نیز تعیین سیاست ها کلی نظام جمهوری اسلامی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می گیرد بیان شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: در هر دوره  قبل از اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع به کار کند اعضای قدیم و جدید آن با مقام معظم رهبری دیدار می کنند، روز گذشته نیز دیدار با ایشان صورت گرفت، رهبر معظم انقلاب ضمن بیان اهمیت این مجمع که در جمهوری اسلامی جایگاه مهمی دارد به وظائف سه گانه از جمله تشخیص مصلحت، بررسی سیاست های کلی و نظارت بر اجرای کلی قوانین اشاره داشتند.

وی افزود: ایشان تاکید داشتند که مصلحت به صورت دقیق، عادلانه و مجتهدانه تشخیص داده شود و در مواردی که حکم شرعی با عناوین اولیه سازگار نبود با حکم ثانویه تعین تکلیف شود به درستی موضوع بررسی شود.

وی افزود: به طور مثال زمانی که شورای نگهبان قراردادهای بین المللی درباره وام را ربوی بداند و خلاف شرع ولی مطالح کشور ایجاب کند این قرارداد باید منعقد گردد و مجمع به نحو ثانوی جواز به این مساله می دهد ولی بایست مدت این قرارداد مشخص و موقت باشد و در تبدیل احکام اولیه به ثانویه زمان مشخص تعیین گردد.
آیت الله مجتهد شبستری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: رهبری اشاره داشتند در مساله رای گیری در مجمع باید رای قاطع انجام گیرد و رای نصف همراه با یک نفر کافی نیست زیرا که رای بالا اطمینان بخش است.

وی خاطرنشان کرد: تاکیدی که رهبری در گذشته و اینک نیز اشاره داشتند چابک سازی تشکیلات بوده است، ایشان بیان داشتند از منظر نیروی انسانی و مکان چابک سازی صورت گیرد و به حداقل ضرورت اکتفا شود.

متولی مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) با اشاره به اهمیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک حلقه تکمیلی در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است که باید در قانون گذاری و در اجرا در چهارچوب موازین اسلامی عمل کند که گاهی نظام اسلامی با معزوراتی مواجه می‌شود که این مجمع با تشخیص مصلحت به وظیفه خود عمل می کند.

وی با اشاره به اهمیت انقلابی بودن مجمع تشخیص مصلحت نظام از منظر رهبری، گفت انقلاب برای این بود که اسلام و ارزشهای اسلامی حاکم شده و مکاتب الهادی در جامعه حاکم نشود، انقلابی یودن یعنی اسلامی بودن و حاکمیت ارزش های اسلام، و در راس تمامی ارزش ها ولایت فقیه، پیروی از منویات رهبری و حفظ ارمانهای امام(ره) است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری اولین جلسه این مجمع، گفت: اول مهرماه اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و به احتمال زیاد در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود./811/ ۳۰۲/ص
   

 

 

 

ارسال نظرات