۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۲۴۶۹۶
هویت طلبگی(۳۶)

حجت الاسلام والمسلمین عماد: زمان آگاهی مهم‌ترین لازمه نشاط علمی حوزه است

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه زمان آگاهی را مهم‌ترین لازمه ایجاد نشاط علمی در حوزه دانست و بر پاسخگویی به نیازهای جامعه براساس دانش دینی تأکید کرد.
حجت الاسلام عماد

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به الزامات نشاط علمی در حوزه های علمیه عنوان کرد: ما زاده نیاز هستیم، هر کار و اقدامی مبتنی بر نیاز است و اگر نیاز جدی، مشهود، سنگین و بزرگ باشد، آن کار سریع و جدی تر به نتیجه می رسد.

وی افزود: نشاط علمی در حوزه نیازمند احساس نیاز شدید به پاسخگویی خوب است؛ بنابراین اگر می خواهیم وارد این عرصه شویم باید نیازهای جامعه خود را خوب بشناسیم و باور کنیم که یک نیازی وجود دارد و تا زمانی که این نیازها را باور نکرده ایم نمی توانیم برای پاسخگویی به آنها اقدام کنیم.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه تصریح کرد: نیازسنجی و نیاز شناسی خوب مبتنی بر این است که مأموریت خود را به خوبی درک کرده و نیازهایی که باید به آنها پاسخ دهیم را با دقت بررسی کنیم و سپس برای پاسخگویی به آن نیازها به دنبال داشته های دانشی خود برویم.

وی اضافه کرد: وقتی این پروسه را طی کرده و به سراغ داشته های خود رفتیم و متوجه شدیم که برخی مسائل را نمی دانیم و یا زمانه در آن تغییر ایجاد کرده و باید مسائل نو را بدانیم و یا اینکه این مسائل را می دانیم اما به خوبی نمی توانیم آن را بیان کنیم و ناچار به ایجاد زبان دانش نو هستیم تا بتوانیم این داشته ها را منتقل کنیم؛ آنگاه در عرصه تولید دانش یا نشر دانش و یا در عرصه به کار بستن دانش فعال می شویم و باید بدانیم که  اگر این مسائل حل نشود، ایجاد نشاط علمی در حد شعار باقی می ماند.

معاون سابق پژوهش حوزه علمیه شناخت نیازهای زمان را از ضروریات ایجاد نشاط علمی در حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: لازمه ایجاد نشاط علمی در حوزه، زمان آگاهی، جهان آگاهی و انسان آگاهی است، اگر نسبت به انسان و نیازهای او شناخت کامل نداشت باشیم و زمان، زمانه و نیازهای آن و همچنین نیازهای جامعه خود را نشناخته و مأموریت خود به این معنا که سهم ما پاسخگویی به کدام قسمت از این نیازهاست را درک نکنیم، سرجای خود نشسته ایم و تصور می کنیم که عالم درست اداره می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در پایان خاطرنشان کرد: اگر بفهمیم سهم ما این است که دانش دینی را تولید و ناظر به نیاز منتشر کرده و زمینه به کار بستن این دانش دینی را فراهم کنیم، به طور طبیعی برای هر سه عرصه برنامه ریزی کرده، پایش و اقدامات لازم را انجام می دهیم./872/ت302/ج

ارسال نظرات