۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۲۴۶۹۸
هویت طلبگی(۳۷)

شناخت هدف مهم‌ترین عامل در رفع تحیر طلاب

حجت الاسلام گلزاده هدف سربازی امام زبان(عج)، شاگردی امام صادق(ع) و خدمت به دین را سبب رفع تحیر طلاب در مسیر ورود به حوزه برشمرد.
حجت الاسلام گلزاده معاون پژوهشی  پژوهشگاه مطالعات تقریبی

حجت الاسلام محمدصادق گلزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت نقش آفرینی طلاب در عرصه های مختلف عنوان کرد: یکی از دغدغه های اصلی درباره خروجی حوزه ها، نقش آفرینی طلاب حین و یا بعد از فراگیری معارف دینی است.

وی افزود: این نقش آفرینی در واقع در ارتباط با نجات از تحیر و سرگردانی بعد و یا در ارتقای تحصیل است و بررسی این نقش نیازمند آسیب شناسی جدی حضور طلاب در عرصه های مختلف است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مهم‌ترین نکته ای که در بحث تحیر و سرگردانی طلاب در ادامه مسیر طلبگی وجود دارد، بحث آسیب شناسی مشکلاتی است که طلاب از ابتدا با آن مواجه هستند و این موضوع نیازمند بررسی هایی دقیقی است تا سرچشمه اصلی این مشکلات درک و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

وی عدم هدف گذاری طلاب را یکی از مهم‌ترین آسیب های مرتبط با هویت طلبگی دانست و خاطرنشان کرد: سنت سلف صالح و گذشتگان حوزه این بوده است که در فرآیند تبلیغ و ارتباط با جامعه مخاطب، استعدادهای درخشان، متدین و با ویژگی های اخلاقی را شناسایی و به ورود به حوزه تشویق می کردند و همین موضوع سبب می شد تا ورود افراد به حوزه هدفمندتر انجام شود.

حجت الاسلام گلزاده اضافه کرد: نکته دیگری که در گذشته حوزه وجود داشت، ورود طلاب از سن پایین به حوزه بود و با توجه به اینکه طلاب در مقطعی از زندگی وارد حوزه می شدند که شخصیتشان به صورت کامل شکل نگرفته بود، این شکل گیری شخصیت در حوزه اتفاق می افتاد و همین موضوع سبب می شد تا تحیر طلاب در ادامه مسیر خود از بین برود.

وی تأکید کرد: نکته دیگر هدف گذاری طلبگی است یعنی این هدف گذاری از ناحیه طلبه، خانواده، حوزه و جامعه چگونه است و اگر نسبت به این موضوع تحلیل اجمالی وجود داشته باشد مشکلات زیادی در این باره حل می شود.

استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: اگر هدف طلبه از ورود به حوزه علمیه، سربازی امام زمان(عج)، شاگردی امام صادق(ع)  و خدمت به دین باشد، این هدف گذاری به صورت کلان انجام شده است و به دنبال آن تحیر به وجود نمی آید.

حجت الاسلام گلزاده ابراز کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در این مسأله، هدف گذاری حوزه به عنوان مرجعیت دینی، مدیریت حوزه و نهادهای حوزوی است و اگر حوزه با تعابیری که گفته شد، هدف گذاری درستی برای طلاب داشته باشد و برنامه های پژوهشی برای عناصر حوزه پژوهش، هدف گذاری دقیق برای مدرسان حوزوی، برنامه ریزی مناسب تبلیغی برای مبلغان وجود داشته باشد، این موضوع علاوه بر رفع تحیر، عامل مهمی در جهت شکوفایی استعدادهای طلاب خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه سبب می شود تا طلاب در مسیر رشد خود دچار تحیر و سرگردانی نشوند، شناخت دقیق از هدف است و اگر تعریف دقیقی از این موضوع وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می شود./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات