۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۲۵۸۱۶
آیت الله فاضل لنکرانی:

فرد دیندار نمی‌‌تواند نسبت به مسائل انقلاب بی‌‌تفاوت باشد/ روحانیت باید انقلاب را حفظ و حمایت کند

آیت الله فاضل لنکرانی توجه طلاب و روحانیت به مسائل انقلاب را ضروری دانست و گفت: فرد دیندار نمی‌‌تواند نسبت به مسائل انقلاب بی‌‌تفاوت باشد.
آیت الله فاضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در دیدار جمعی از ائمه جماعات سادات که در دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد، با بیان این که طلاب و روحانیت قبل از هر چیزی باید متصدی حفظ دین مردم باشند، گفت: دغدغه اساسی که باید برای یک طلبه وجود داشته باشد حفظ دین مردم است.

وی افزود: باید بررسی کنیم که آیا دین مردم قوی شده یا خدایی نکرده دچار ضعف شده است و بدانیم که در آن موقعیت چه کار اثرگذاری را باید انجام دهیم، در روایات عنوان ائمه طاهرین(ع) به روحانیت دادند که تکفل ایتام آل محمد(ص) است، یتیم در اینجا یعنی فردی که از امام زمان(عج) جدا و محروم بوده و در زمان غیبت روحانیت متکفل ایتام آل محمد(ص) است که در روایات اجر و ثواب بسیاری برای آن ذکر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در روایت آمده که اگر یک فقیه دین، یک یتیم از ایتام آل محمد(ص) را تعلیم دهد برای شیطان از هزار عابد سنگین تر است، هر روز باید از خداوند متعال استمداد داشته باشیم که دغدغه حفظ دین داشته و مراقبت از دین کنیم.

وی با اشاره به وضعیت حجاب، ادامه داد: در سطح بسیار گسترده ای دشمنی با حجاب صورت می گیرد و به صورت بین المللی می خواهند حجاب در ایران را از بین ببرند، در کشورهای دیگر اسلامی حجاب اجباری به شدیدترین وجه وجود دارد اما در ایران به جهت شیعه و انقلاب هجمه بسیار سنگین است، ما برای مقابله با این هجمه چه کرده ایم؟

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: دغدغه دین این است که انسان توانایی خود را در عرصه دین استفاده کند، امروز راه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به قدیم بسیار فرق کرده است، این اشتباه است که اگر یک طلبه زن بدحجابی را در خیابان دید همانجا بایستد و تذکر دهد، اگر از بنده طلبه سؤال شود این کار از جهت فقهی هم درست نیست.

وی عنوان کرد: امر به معروف امروز غیر از 50 سال پیش است، امروز راه مقابله با منکر فرق کرده است، باید فکر کنیم که در راستا چه کاری می توان انجام داد، متأسفانه در چند سال اخیر بدحجابی در قم افزایش پیدا کرده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: در ایام محرم و صفر توجه مردم به مساجد و حسینیه ها بسیار می شود و از این فرصت باید استفاده کرد، در این ایام باید یک منبری دعوت شود که دین را برای مردم بیان کند، این که یک منبری از ابتدا تا آخر خواب های باطل را بیان کند ضربه به دین می زند.

وی اضافه کرد: نباید دنبال این باشیم که حتما کسی را دعوت کنیم تا مساجد مملو از جمعیت شود، این کار با اخلاص در عمل سازگاری ندارد؛ امام صادق(ع) از امیرمؤمنان نقل می کنند که فقیه و روحانی کسی است که مردم را از رحمت خدا مأیوس نکرده و از عذاب الهی آن ها را ایمن نکند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که افراط و تفریط ها پیرامون قضایای امام حسین(ع) انسان را بسیار رنج می دهد، گفت: به برکت امام و انقلاب بسیاری از افکار کنار رفت،  امام فرمودند محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است؛ به نظر بنده اگر تمام ثواب خطبا و منبری ها در یک کفه ترازو باشد و این جمله حضرت امام در کفه ای دیگر باشد این جمله سنگینی خواهد کرد.

وی افزود: زمانی افراد منحرفی می گفتند که برای امام حسین(ع) نباید گریه و عزاداری کرد، از طرفی هم برخی می گویند که اگر هر اندازه گناه صورت گیرد با یک قطره اشک پاک می شود که صحبت نادرستی است، ثواب و اثر اشک بر امام حسین(ع) در روایات کنار اشک از خوف خدا آمده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: این اشک به شرطی گناه را از بین می برد که انسان دیگر سراغ گناه نرود، رباخواری که در عزاداری اشکی بریزید اما مجدد سراغ رباخواری برود، این اشک اثر نخواهد داشت.

وی با اشاره به اثرگذاری فعالیت های ائمه جماعات، ادامه داد: امام جماعت باید زمام فکری مسجد و محل را داشته باشد، اگر مداحی اشعار غلط و مصیبت های دروغ می خواند باید جلوی آن را گرفت و نباید گفت که از مدار مسؤولیت و اختیار ما خارج است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که اگر انحرافی در جایی و مسؤولی پدید آمد وظیفه داریم فریاد بزنیم، ابراز داشت: منتهی این کار باید با روش دینی و صحیح باشد، محرم و صفر فرصتی بسیار خوب است، باید دین را درست فهمیده و درست به مردم منتقل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه طلاب و روحانیت به مسائل انقلاب تأکید و عنوان کرد: مسأله انقلاب بسیار مهم است و کسی نمی تواند بگوید که دغدغه دین دارد اما نسبت به انقلاب بی تفاوت و بی دغدغه باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: نظام اسلامی به حوزه و روحانیت گره خورده است و روحانیت باید انقلاب را حفظ و حمایت کند، نباید اجازه دهیم ارزش های انقلاب به فراموشی سپرده شود، دیدار با خانواده شهدا بسیار ارزشمند بوده و روشی است که رهبر بزگوار انقلاب با مشغله های بسیار در پیش گرفته اند.

وی اضافه کرد: امام جماعت نباید نسبت به مناسبت های انقلاب بی تفاوت باشد، معنای حساس بودن به انقلاب جناح بازی نیست، اگر یک روحانی تحت جناحی رفت فاتحه خود را خوانده است، اگر آرم یک جناح بر یک روحانی باشد ارزش دینی برای مردم ندارد، اگر عنوان یک حزب و گروه بر پیشانی روحانی بخورد لسان او دینی نخواهد بود بلکه لسان گروه می شود و مردم تبعیت نمی کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که روحانیت باید مقاصد اصلی انقلاب را بدون وابستگی به عنوان لسان دین برای مردم بیان کنند، گفت: بر این اساس باید به مسائل انقلاب اهمیت داده شود، هر چه زمان پیش می رود رهبر معظم انقلاب تأکید می فرمایند که روحانیت و نهادها باید انقلابی بمانند.

وی افزود: فرمایش اخیر ایشان در جریان مجمع تشخیص مصلحت نکته بسیار مهمی است، مجمع تشخیص مصلحتی مربوط به امام است که افکار انقلابی داشته باشد، مجلسی مربوط به حضرت امام می شود که افکار امام و انقلاب را داشته باشد؛ بنابراین روحانیت هم باید انقلابی باشد اما این به معنای جناح بندی نیست که صدمه می زند./1323/۲۰۱/ح

ارسال نظرات