۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۲۵۸۵۶
آیت‌الله جاودان:

اساس دین بر وجود امامت استوار است

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه اساس دین بر وجود امامت استوار است، گفت: خلافت امیرمومنان انتخابی الهی بود و سنت قومی و قبیلگی در انتخاب ایشان نقشی نداشت.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، امروز در سلسله جلسات درس اخلاق که حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) در دو سال پایانی عمر مبارکشان به ترسیم آینده امت پرداختند تا جای هیچ بهانه‌ای برای مردم باقی نماند.

وی با بیان اینکه زبان انسان در اختیار حودش است، ابراز کرد: انسان می‌تواند خورشید را در آسمان ببیند و منکر وجودش شود؛ مهمترین سخنی که پیامبر(ص) در خطبه‌های حجه الوداع فرمودند: یکی تکرار حدیث ثقلین بود و دیگر اینکه من 12 خلیفه دارم که در دوران این 12 خلیفه اسلام در نهایت قدرت و عزت و پیروزی خواهد بود و هیچ دشمنی نمی‌تواند بدان ضرری برساند.

آیت‌الله جاودان با اشاره به اهمیت مساله امامت، اظهار داشت: انتخاب جانشین در غدیر خم از امور اساسی دین به شمار می‌رفت.

استاد حوزه علمیه درباره دلیل ترس پیامبر(ص) از ابلاغ اصل امامت در روز غدیر، گفت: خداوند در روز غدیر به پیامبر(ص) فرمود: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏» طرحی که برخی صحابه داشتند این بود که بگویند پیامبر(ص) پسرعموی خود را ولی امر کرده و این انتصاب به دلیل مسائل قومی و قبیله‌ای بوده‌است زیرا معمولا رییس قبیله پسر یا برادر خود را جانشین خود قرار می‌دهد و پیامبر که پسر و برادر نداشته، عموزادۀ خود را جانشینش قرار داده‌است.

وی ادامه داد: این سخن بیانگر آن است که اصلا نبوتی در کار نبوده و بر اساس مسائل قبیله‌ای این انتصاب صورت گرفته ‌است نه به خاطر دستور الهی، بنابراین پیامبر(ص) نگران بودند که با گفتن اصل امامت، اصول دیگر یعنی توحید و نبوت و معاد که مردم قبول کرده بودند، از دست برود برهمین اساس خداوند در سوره مائده به پیامبر(ص) فرمود:«وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؛ خداوند حفظ می‌کند. همین طور هم شد و هیچ کس نفس نکشید، حال آنکه قبل از این به طور صریح با برخی دستورات پیامبر(ص) مخالفت می‌کردند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات