۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۲۵۸۸۵
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم:

بزرگداشت اربعین حسینی سِحر تمدن های مادی را باطل می کند

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: حرکت سیدالشهدا(ع) صیانتی تاریخی برای جبهه حق ایجاد کرد تا بشر فریب اغواگری شیطان را نخورد.
علیرضا پیروزمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، دبیر علمی همایش ملی «از غدیر تا اربعین» صبح امروز در دومین روز این همایش که در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اربعین حسینی را یکی از آیات الهی معرفی و اظهار کرد: اربعین یک آیه الهی است که خداوند متعال از طریق آن نور خود را متصاعد می کند اما آنچه شکل اخیر اربعین را متمایز کرده و باید آن را تقویت کرد، نمایش سلوک اجتماعی با عاشوراست.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: مردم در سایر مواقع نیز به زیارت سیدالشهدا(ع) می روند و سلوک فردی پیدا می کنند اما در جریان اربعین یک ارتباط اجتماعی بر محور ولی شکل گرفته و سلوک اجتماعی حاصل می شود و این همان چیزی است که ما در دوران جاهلیت مدرن به آن احتیاج داریم.

وی با اشاره به تلاش ایادی شیطان در عصر حاضر برای معرفی تمدنی بر محور اغوای انسان به وسیله مادیات، خاطرنشان کرد: شیاطین عصر ما از طریق اقامه تمدن مادی به زعم خود قدرتی پیدا کرده اند که از پایان تاریخ سخن می گویند اما با ظهور اربعین، سحر این تمدن مادی باطل می شود و جهان دیگری را به نمایش می گذرد که برای غرب قابل تحلیل نیست و با معیارهای توحیدی از آن ها پیشی گرفته است.

حجت الاسلام پیروزمند افزود: شیطان قسم خورده که انسان ها را اغوا کند تا از راه راست فاصله گیرند و جا دارد بررسی کنیم که شیطان برای رسیدن به هدف خود از چه راه هایی بهره می برد؟ یکی از این راه ها پوشاندن حق و جلوگیری از رسیدن نور الهی به انسان است و این مسأله از طریق تکذیب آیات الهی و مجادله در این آیات اتفاق می افتد. خداوند متعال در قرآن می فرماید «فقط کسانی که کفر ورزیده اند در آیات الهی مجادله می کنند.»

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: بدل سازی و سراب سازی یکی از راه های اغوای شیطان است تا انسان ها را برای رسیدن به اهدافی چون آرامش، امنیت و رفاه، فریب دهد. شیطان یک الگوی عملی از این اهداف را از طریق ایادی خود به نمایش می گذارد و به آن ها کمک می کند که یک تمدن اغواگر را برپا کنند و از طریق ایجاد سبک زندگی مادی در آیات الهی مجادله کنند.

وی با بیان این که پاسداشت نهضت حسینی سحر ایادی شیطان در تمام زمان ها را باطل می کند، خاطرنشان کرد: کاری که سیدالشهدا(ع) انجام دادند، این بود که دقیقا در مقابل این اغوای اجتماعی قد علم کردند. بنی امیه در آن برهه از تاریخ جامعه ای ساخته بودند که ظاهر اسلامی و باطن توخالی و شیطانی داشت و از این طریق در حال رقم زدن یک انحراف تاریخی بودند تا یک اسلام جعلی و بدلی را معرفی کنند. این بدل سازی آن قدر سنگین شده بود که جز با ریخته شدن خون سیدالشهدا(ع) باطل نمی شد و حرکت سیدالشهدا(ع) صیانتی تاریخی برای جبهه حق ایجاد کرد تا بشر فریب این اغواگری شیطان را نخورد.

حجت الاسلام پیروزمند یادآور شد: حرکت اصولی سیدالشهدا برای پیشگیری از این اغوای تاریخی جبهه باطل بود و کسانی که این حرکت سیدالشهدا را متوجه شوند و ارتباط آن ها با حضرت ارتباطی از نوع عضویت در جبهه سیدالشهدا(ع) باشد، با مشارکت در جبهه حق می توانند سبک زندگی و تمدن جدیدی را به بشر نشان دهند. چنین جامعه ای با عاشورا سلوک اجتماعی می کند که ورای سلوک فردی با عاشوراست./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات