۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۲۵۹۸۸
رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی قم:

مسائل مربوط به ازدواج و خانواده به مردم آموزش داده شود

استاد حوزه و دانشگاه بر استفاده از ظرفیت عظیم حوزه و دانشگاه برای آموزش جامعه در زمینه مسائل ازدواج و موضوعات مربوط به خانواده تأکید کرد.
حجت الاسلام نقی پورفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ولی الله نقی پورفر ریيس پژوهشکده مديريت اسلامي دانشگاه قم عصر جمعه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با اشاره به اثرگذاری حوزه و دانشگاه در مقوله خانواده سالم گفت: ازدواج دارای ابعاد فرهنگی و اقتصادی است.

وی افزود: همچنین نیمی از دین در خانواده سالم شکل می گیرد، در زمینه مسائل ازدواج و موضوعات مربوط به خانواده باید از ظرفیت عظیم حوزه و دانشگاه برای آموزش به جامعه استفاده شود تا با این آموزش ها شاهد تشکیل خانواده های موفقی باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جشنواره ها و همایش های قرآنی باید معارف دینی و قرآنی را در جامعه ترویج دهند، اظهار داشت: قرآن و عترت از معجزه های الهی هستند و در کنار قرآن باید معارف عترت نیز مورد توجه باشد و گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به مفاهیم گوناگون قرآنی ادامه داد: قرائت، تلاوت، ترتیل، تفسیر و تأویل از جمله این مفاهیم در ارتباط با قرآن است، قرائت تلفظ الفاظ قرآنی همراه با توجه به معنانی آن است، استماع و خواندن کلام الهی خود از اهمیت برخوردار است اما باید سعی کرد که این قرائت همراه توجه به معانی باشد.

حجت الاسلام نقی پورفر با اشاره به مفهوم تلاوت قرآن ابراز داشت: تلاوت بالاتر از قرائت بوده و به معنای پیروی کردن است، تلاوت قرآن قرائتی است که به عمل منجر می شود یا حداقل به قصد عمل صورت گیرد؛ ترتیل قرآن نیز سطح بسیار متعالی است که متأسفانه تنزل داده شده و جزو واژه های مظلوم قرآن است.

وی عنوان کرد: در قرآن ترتیل مخصوص مقام پیامبر و عصمت طهارت است چون ترتیل از طاقت انسانی بیرون است، ترتیلی که امروز رواج پیدا کرده متاسفانه نازل تر از قرائت مجلسی تلقی می شود؛ اصل ترتیل مختص خداوند متعال می شود که در سوره فرقان هم آمده است؛ ترتیل تنظیم بسیار زیبا و دارای اساس محکم و هدف متعالی است و این تنظیم زیبا از توان همه مخلوقات خارج است.

ریيس پژوهشکده مديريت اسلامي دانشگاه قم خاطرنشان کرد: الهیات، علوم انسانی، تجربی طبیعی و غیب گویی و پیش گویی ها عرصه های محتوایی معجزاتی الهی هستند، موسیقی قرآن نیز از معجزات این کتاب الهی به شمار می رود که می توان به وسیله آن غیر مسلمانان را نیز مؤمن کرد چنانچه که چند پروفسور غربی با همین موسیقی قرآنی به معجزه بودن آن پی بردند.

وی با ابراز تأسف از عدم درک موسیقی قرآنی اضافه کرد: موسیقی درمانی قرآن، دعا و مناجات معجزه میکند؛ مردم نیازمند موسیقی صحیح هستند و کسانی که با موسیقی سالم انس پیدا نکنند به موسیقی مبتذل متوسل میشوند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات