۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۵۲۶۰۰۲
هویت طلبگی(۴۲)

اخلاق و معنویت مهم‌ترین ویژگی طلاب مکتب امام صادق

استاد سطح عالی حوزه اخلاق و معنویت را مهم‌ترین ویژگی طلاب مکتب امام صادق(ع) دانست و بر تلاش طلاب برای رسیدن به قله های علم و اخلاق تأکید کرد.
حجت الاسلام جواد ربانی مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی فقه

حجت الاسلام جواد ربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی به معنای آغاز جهاد علمی، اخلاقی و معنوی طلاب برای رسیدن به قله های کمال و تعالی است که باید این فرصت را غنیمت شمرد.

وی افزود: حوزه علمیه با دیگر مراکز علمی متفاوت است، افزون بر اینکه طلاب باید کوشش، تلاش و جهد علمی را در دستور خود قرار دهند، توقع از آنها در جنبه های روحی و معنوی و پیشرفت در این زمینه ها نیز بسیار زیاد است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: طلاب باید به خودسازی، تقوا، پارسایی، متخلق شدن به مسائل اخلاقی بپردازد و اگر طلاب ما می خواهند طوری رشد کنند که هم امام زمان(عج) و هم مردم انتظار دارند، باید به این موضوعات توجه ویژه ای داشته باشند.

وی خودسازی را مهم‌ترین موضوع در تحول روحی طلاب دانست و خاطرنشان کرد: به وجود آمدن تحول در وجود طلاب اولین گام در مسیر تعالی روحی است به طوری که طلاب باید در جنبه های اخلاقی و جنبه های معنوی و عبادی سرآمد دیگران باشند.

حجت الاسلام ربانی اضافه کرد: طلاب باید معلم جامعه باشند و اگر طلبه خودسازی نکرده باشد، نمی تواند الگو و مربی دیگران باشد.

وی ادامه داد: در سالهای پیش اساتید بر روی مسائل اخلاقی و معنوی تأکید بسیاری داشتند و درس های اخلاق تأثیرگذاری در حوزه وجود داشت ولی متأسفانه در سالهای اخیر این موضوع کم رنگ شده است.

استاد سطح عالی حوزه تأکید کرد: درس اخلاق تکان دهنده آیت الله مشکینی بگونه ای بود که طلاب در زمان درس گریه می کردند و اثر درس اخلاق تا روزها در رفتار طلاب مشهود بود و لازم است که امروز نیز این دروس احیا شوند چراکه لازمه حوزه علمیه و شاگردان امام صادق(ع) همین موضوعات معنوی و روحی است.

وی ابراز کرد: انتظاری که از طلاب می رود این است که بیشتر بر روی بُعد معنوی و تقوا کار کنند چراکه توقع مردم این است که طلاب علاوه بر پیشرفت در مسائل علمی، در مسائل معنوی نیز الگو باشند.

حجت الاسلام ربانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه زمان می گذرد بر معنویت، عرفان، تقوا، زهد و پارسایی همه روحانیان و طلاب افزوده شود و حوزه های علمیه بتوانند به تمام معنا برای مردم سرمشق و الگو باشند./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات