بی توجهی کودکان به نماز در عدم آگاهی والدین از مراحل تربیت دینی کودک ریشه دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که والدین برای تربیت دینی کودک، باید دوره های تربیتی کودکان را بشناسند، گفت: اولین دوره تربیتی از بدو تولد آغاز شده و تا هفت یا هشت سالگی کودک ادامه پیدا می کند که این دوره تقلیدی گری است که در این دوره کودک به تقلید از پدر و مادر به نماز خواندن می پردازد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که دوره دوم تربیتی کودک از 7 سال آغاز شده و تا 11 یا 12 سالگی ادامه داد، تصریح کرد: دوره دوم دوره رابطه عاطفی کودکان با پدر و مادر است و اگر پدر و مادر در این دوره رابطه عاطفی خوبی با فرزند خود داشته باشند کودک به حرف آنها گوش می کند و این دوره همانطور که بیان شد دوره پیوند عاطفی با کودکان است.
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون افزود: دوره سوم تربیتی که از 12 سال به بعد را شامل می شود دوره شکل گیری تفکر انتزاعی و تحلیل در کودکان است و در این دوره کودک به دنبال علت چرایی اعمال مختلف بوده و می خواهد بداند که چرا حجاب، چرا خواندن نماز واجب است که در این دوره والدین باید برای این موارد دلیل علمی و عقلی بیان کنند.
وی افزود: در روایت ها به این پرسش ها پاسخ داده شده و دلایل علل انجام اعمال برای مکلفان بیان می شود.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که بیان شد اگر والدین دوره های تربیتی کودک را بشناسند خواهند توانست براساس نیاز فرزندشان به او پاسخ داده و او را به اقامه نماز دعوت کنند اما اگر مادر یا پدری صرفا بخواهد به فرزند نوجوانان خود در پاسخ به اینکه چرا باید نماز بخواند یا چرا باید حجاب داشته باشد و حریم ها را رعایت کند بگویند چون من و پدرت یا ما و همه فامیل به این شکل عمل می کنیم قطعا نخواهند توانست فرزند خود را برای اقامه نماز ترغیب و تشویق کنند.
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: برای نمونه هشام بن حکم از امام صادق (ع) پرسيد چرا نماز واجب شد، در حالي که هم وقت می گيرد و هم انسان را به زحمت مي اندازد که امام فرمود« پيامبرانی آمدند و مردم را به آيين خود دعوت كردند و عده ای هم دين آنان را پذيرفتند؛ اما با مرگ آن پيامبران، نام و دين و ياد آنها از ميان رفت اما خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پيامبر اسلام(ص) زنده بماند و اين، از طريق نماز امکان پذير است»./968/پ۲۰۲/ج