۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۲۶۱۶۲

واکنش آیت الله مکارم شیرازی نسبت به مسائل مطرح شده پیرامون طب سنتی و اسلامی

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مسائل اخیر پیش آمده درباره طب اسلامی گفت: در آیات قرآن و روایات اسلامی اشاراتی به مسائل طبی شده است که نمی شود انکار کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار مدیرعامل و مسؤولان مجموعه سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی دارو با اشاره به مسائل اخیر پیش آمده درباره طب اسلامی گفت: اخیرا گفتند که طبی به نام طب اسلامی نداریم که باید دید منظور از طب اسلامی چیست؟

وی افزود: اگر منظور این باشد که اسلام یک مکتب طبی همانند مکتب عقاید، احکام و اخلاق آورده درست است، چون ما نمی گوییم که اسلام آمده مکتبی به نام مکتب طب ایجاد کند اما در آیات قرآن و روایات اسلامی اشاراتی به مسائل طبی شده است که نمی شود انکار کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اسناد روایات اسلامی باید بررسی شود، اظهار داشت: روایاتی که از معصومان در مسائل طبی آمده از نظر ما روایات با ارزشی هستند به شرطی که اسناد آن بررسی و با صحت اسناد بیان شود؛ بنابراین اشارات در روایات و آیات آمده اما ادعا نداریم که پیامبر مکتبی به نام طب اسلامی آورده است.

وی با تأکید بر این که طب مسلمین وجود دارد، ادامه داد: علمای اسلام از جمله علومی را که دنبال کردند علم طب بود که نمونه آن کتاب قانون بوعلی سینا است، مشهور است که این کتاب 300 سال کتاب درسی دانشگاه های طب اروپا مورد استفاده و بحث بوده است یعنی کتاب طب مسلمین  به شمار می رود و کتاب های متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از برگزاری کنگره ای بین المللی با هدف تبیین خدمات شیعه به علوم اسلامی خبر داد و ابراز داشت: از جمله علومی که در این کنگره دنبال می شود علم طب است که مقالات بسیاری در اینباره نوشته شده و می شود.

وی عنوان کرد: علمای اسلام یکی از بنیانگذاران علم طب بودند و در میان آن ها، علما شیعه دارای نشاط و تلاش فراوانی بوده اند، باید اشارات را قبول کرد و چیزی به نام مکتب نمی گوییم اما طب مسلمین را نمی توان انکار کرد چرا که پایه های قوی دارند و کسانی که بتوانند از این کتاب ها استفاده کنند می توانند از علم طب علمای اسلام بهره مند شوند.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که درباره طب سنتی افراط و تفریط وجود دارد، خاطرنشان کرد: افراط و تفریط در این زمینه کار را خراب می کند، افراط این است که بگوییم که تنها طب سنتی طب به شمار می رود و طب جدید باطل است و آن را کنار بگذاریم.

وی اضافه کرد: تفریط این است که بگوییم طب جدید تنها صحیح است و طبی که از علمای اسلام رسیده و از کتاب هایی همانند قانون نوشته شده باطل محسوب می شود، بارها گفتیم که بشر از روز نخست طب را با تجربه پیدا کرد تا این که طب جدید روی کار آمد، نمی توان گفت این همه تجربیات باطل است و قلم سرخ کشید که هرچه تجربه در هزاران سال بوده هیچ است و فقط باید به طب جدید پرداخته شود؛ این دروغ محض بوده و درست نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باطل دانستن طب سنتی و طب جدید هر دو غلط است، گفت: هر کدام امتیازاتی دارند که نباید از آن ها صرف نظر کرد، خوب است که شما از هر دو گروه در مؤسسه خود دارید و از آن ها استفاده می کنید و آنان را به رسمیت می شناسید.

وی افزود: یکی از افراط و تفریط هایی که وجود دارد این است که هرکسی که یک کتاب طبی دیده یا این که دو ماه درس خوانده ادعا می کند که طبیب سنتی و اسلامی است، این کارها و این که هرکس مغازه ای بزند و داروها را جمع آوری کرده و طبابت کند کارها را خراب خواهد کرد، در حالی که باید بین این مسأله و تشکیلات های معتبر فرق گذاشته شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دولت باید حساب های این دو گروه را از یکدیگر جدا کند، اظهار داشت: دولت باید جلوی افرادی که صلاحیت ندارند و درسی نخوانده اند و علمی ندارد را بگیرد، اما آنهایی که سوابقی دارند و درسی خواندند و تجربیاتی دارند حمایت شوند و دولت باید بین این ها تفاوت قائل شود نه این که به صورت کلی نفی کند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی خرافاتی را مخلوط کار کرده اند و این مسأله سبب کاهش اعتبار طب سنتی شده است، به عنوان مثال می گویند فلان بیماری بر اثر ورود جن بوده است کما این که برخی بساط جن گیری راه انداخته اند، این کارها سبب می شود که اعتبار پایین آورده شود از این رو جلوی کسانی که خرافات را با نام طب توصیه می کنند باید گرفته شود.

این مرجع تقلید با بیان این که همواره خرافات سبب متزلزل شدن اصالت ها می شود، ابراز داشت: یکی از خطراتی که اسلام را تهدید می کند این است که مسائل خرافاتی را جزو عقاید اسلامی کنیم و همین سبب متزلزل شدن عقاید اسلامی می شود؛ خرافات دشمن است و باید جلوی آن ها را گرفت

وی عنوان کرد: باید گروهی بر طب جدید و سنتی تسلط داشته باشند تا مؤسسات، اشخاص و برنامه ها را بررسی کرده و حساب ها را از یکدیگر جدا کنند، از این رو کسانی که صلاحیت دارند نباید حذف شوند و همچنین کسانی که صلاحیت ندارند نباید وارد شوند و کار را خراب کنند و چه بسا منشأ مفاسدی هم شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در زمینه روایات نیز باید گروهی باشند که روایات طبی را بررسی اسنادی کنند تا معلوم شود اسناد آن ها چگونه است، روایاتی که اسناد معتبر دارند قابل بیان و استفاده هستند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این موارد از هم جدا نباشند همین سرنوشت وجود دارد و عده ای ضد طب سنتی قیام می کنند و همه چیز مخلوط می شود، بنابراین این گروه ها باید سریع تر تشکیل شوند و کارها را مورد بررسی قرار دهند تا حذف و قبول مطلق نباشد که هیچکدام قابل قبول نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی افراط و تفریط باشد همه چیز بر هم می خورد، گفت: اگر اعتدال را رعایت کنیم سبب قوام پیدا کردن کارها می شود، گاهی می گویند این که کسی می خواهد در طب سنتی موفق باشد حتما باید دوره طب جدید را نیز دیده باشد در حال که چنین شرطی صحیح نیست.

وی افزود: طب سنتی برای خود اصولی دارد، اگر بوعلی سینا در زمان ما بود ما اجازه می دادیم طبابت کند یا این که به او می گفتیم که دوره طب جدید را باید بگذارند؟ همواره در کنار حوزه های علمیه افرادی بودند که طب سنتی را می خواندند و از علمای اسلام بهره می گرفتند، علمای اسلامی مبرزی در طب داشته ایم.

این مرجع تقلید اظهار داشت: در زمینه طب سنتی عده ای چوب برخی دیگر را می خورند، اگر حساب ها از هم جدا شود برکسی ظلم و ستم نخواهد شد اما اگر جدا نشود اوضاع روز به روز بدتر می شود و از هر گوشه ای صدایی بلند شده و تابلویی بالا می رود و درمانگاهی درست می شود./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات