۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۵۲۶۴۱۱

دو سوال اساسي از مرجعيت رسانه‌اي

واقعيت اين است كه جريان شيرازي ها جرياني انگليسي است كه به خودي خود توان مالي ، فني و محتوايي چنين حركتهايي را ندارند و ميتوان به يقين گفت تمام برنامه ريزي، جهت گيري و امكانات فني و محتوايي شبكه هاي آنها توسط سرويسهاي جاسوسي و با هدف ضربه زدن به تشيع ناب و اختلاف افكني در جهان اسلام انجام ميشود.
مرجعیت رسانه ای شیرازی ها

"امروز اگر پيغمبري مبعوث شود حتما دوربيني بر دوش خود خواهد داشت" اين جمله را براي اولين بار از مرحوم فرج الله سلحشور شنيدم و البته ايشان از بزرگي ديگر نقل ميكردند.

اما واقعيت همين است كه در اين روزگار هركس تريبوني از جنس قاب شيشه اي در اختيار داشته باشد ميتواند فرمانرواي افكار گروهي شود و براي خود عِده و عُده اي جمع كند. يكي از جريانهائي كه توانست از رسانه به حوزه افكار در جامعه شيعي ورود پيدا كند جريان رسانه اي منتسب به آقاي سيد صادق شيرازي است كه آمار رسانه هاي در اختيار آن تقريبا به 20 شبكه ماهواره اي ميرسد.

فارق از همه جنبه ها سياسي و از جايگاه يك نقاد منصف بي طرف كه نگاه كنيم دو سوال عمده پيش مي آيد كه پاسخ آنها هر چه باشد مسير اين شبكه هاي همسو را مشخص ميكند؛ البته سوالها و شبهه هاي بيشتري مطرح است اما ما فقط به همين دو سوال اكتفا ميكنيم كه اگر جوابشان مشخص شود ما را از پاسخ به سوالات ديگرمان مستغني ميكند.

سؤال اول؛

اولين سوالي كه مطرح است محل تامين منابع مالي اين 20 شبكه ماهواره ايست، به گفته كارشناسان  هزينه اي كه  برای گرفتن یک پهنای باند خیلی معمولی روی ماهواره هاتبرد بايد به صورت ماهيانه پرداخت شود چيزي در حدود  ۲۸ هزار دلار  است كه با هزینه‌های آپ لینگ به ماهانه ۶۰ هزار دلار بالغ می‌شود و با اضافه كردن دستمزد عوامل فني و توليد كنندگان رقمي بيش از 70 هزار دلار به دست مي آيد كه معادل آن به تومان با احتساب هر دلار 3500 تومان ميشود ماهيانه دويست و چهل و پنج ميليون تومان؛ البته در ضعيف ترين حالت؛ حالا اين رقم را ضرب در 20 شبكه بكنيد كه رقمي بالغ بر چهار مليارد و نهصد مليون تومان به دست مي آيد؛ البته اين كمترين هزينه مورد نياز است و با توجه به اينكه اين شبكه ها هر روز در حال گسترش هستند يقينا مبالغ بسيار بيشتري براي رسيدن به حد مطلوب هزينه ميكنند.

حالا كه مشخص شد چه هزينه سنگيني بايد براي داشتن 20 شبكه ماهواره اي پرداخت نمود منابع مالي محتمل اين شبكه ها را مورد بررسي قرار بدهيم؛

تبليغات:

پيامهاي بازرگاني و تبليغات تجاري از جمله راه هاي اصلي كسب درآمد براي شبكه هاي تلوزيوني و ماهواره ايست؛ حتي رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران هم بخش عمده اي از هزينه هاي خود را از طريق همين تبليغات جبران ميكند؛ اما نكته مهم اين است كه اين شبكه ها تبليغات ندارند و اساسا كسي به آنها تبليغات قابل توجهي نميدهد؛ پس از تنور آگهي بازرگاني ناني براي ايشان بيرون نمي آيد.

وجوهات شرعيه:

دومين راهي كه به نظر ميرسد تامين هزينه از محل وجوهات شرعيه ايست كه به اسم مرجعيت شيعه توسط دفتر آقاي سيد صادق شيرازي اخذ ميشود؛ صرف نظر از اينكه آيا از لحاظ شرعي هزينه كردن وجوهات شرعيه يعني خمس و زكات براي اين شبكه ها وجه شرعي دارد يا نه، براي آنان كه از وضعيت بيوت مراجع اطلاع دارند بديهي است كه شخصي مثل ايشان ورودي وجوهاتش بسيار كمتر از آن چيزيست كه بتواند چنين هزينه سنگيني را پرداخت نمايد؛ چرا كه در داخل ايران مقلدين بسيار كم و البته پرهياهويي دارد كه خود اين هياهوها پر هزينه است و در خارج از ايران و در كشور هاي عربي نيز عمده افراد و متمكنيني كه اهل پرداخت وجوهات هستند  مقلدين دو مرجع جا افتاده در جهان اسلام يعني  مقام معظم رهبري و آيت الله سيد علي سيستاني از مراجع ساكن در عراق ميباشند؛ پس از مسير دوم نيز آبي براي اين شبكه ها گرم نميشود.

كمكهاي مردمي:

سومين راه كه اتفاقا از طرف گردانندگان اين شبكه ها مطرح ميشود تامين هزينه از محل كمكهاي مردميست؛ بياييد يك حساب سر انگشتي داشته باشيم و بزرگ ترين نهاد خيريه كشور را معيار مقايسه قرار دهيم؛

 كميته امداد امام خميني فقط در سطح كشور7 مليون و 500 هزار صندوق جمع آوري صدقات و كمكهاي مردمي دارد كه شامل صندوقهاي نصب شده در سطح شهر، صندوقهاي خانگي و صندوقهاي موجود در مغازه ها و محلهاي كسب و كار ميباشد و اين يعني به ازاي هر 10 ايراني يك صندوق صدقات وجود دارد كه مجموع درامد كميته امداد  از چنين گستره درآمدي در يك ماه به رقم 15 مليارد تومان ميرسد؛ حالا اين نهاد با اين گستره فعاليت را مقايسه كنيد با 20 شبكه ماهواره اي كه نهايت گستره فعاليتشان همان شبكه هاي ماهواره ايشان است، يعني اگر همه ملت ايران پاي اين شبكه ها بنشينند ميشود به ازاي هر 3750000 نفر يك شبكه،  كه در آن با التماس گروه اندكي را متقاعد به كمك به شبكه هايشان مي كنند.

به نظر شما خواننده محترم وقتي كميته امداد با آن گستره فعاليت در ماه فقط 15 مليارد تومان از كمكهاي مردمي برخوردار ميشود شبكه هاي ماهواره اي 20 گانه آقاي سيد صادق شيرازي چقدر ميتواند حمايتهاي مردمي را جلب كند؟؟

آنچه بديهيست از سفره مردم روغن زيادي به نان شبكه دارهاي ماهواره ماليده نميشود.

اكنون كه تمام اين راه ها مسدود است اين سوال كمي جدي تر ميشود كه واقعا هزينه سنگين اين شبكه ها از كجا فراهم ميشود؟! آيا خاندان شيرازي گنجي پيدا كرده اند و يا راه چهارمي وجود دارد؟!

البته يك راه چهارم وجود دارد و آن كمك بي حد و مرز جريانهاي استعماري حاكم بر دنيا است. بايد توجه داشت كه چمدانهاي پر از دلار آمريكايي فقط براي گروه هاي تكفيري در سوريه و عراق نمي رود و هر جا كه منفعتي براي اين جريانهاي استعماري وجود داشته باشد چمدانهاي پر از دلار و يورو نيز در آنجا وجود دارد.

 شبكه ماهواره اي ياسر الحبيب روحاني شيعه افراطي مقيم لندن در سال گذشته يك مليون يورو از دولت بريتانيا در قالب گروه هاي مردم نهاد كمك دريافت نموده است؛ اين را بگذاريد در كنار افشا گري هايي كه گاه شبكه هاي معاند عليه يكديگر انجام ميدهند؛ شهرام همایون مجری شبکه سلطنتی کانال یک با اشاره به شركتي صهيونيستي كه پشتوانه برخي از  شبكه هاي ماهواره ايست مشخصا از شبكه امام حسين(ع) نام ميبرد و ميگويد اين شركت صهيونيستي هزينه هاي اين شبكه ها را تامين ميكند.

آنچه با توجه به شرايط اين شبكه ها و نيز رويكرد آنها به دست مي آيد اين است كه راه چهارم به ذهن نزديك تر است. صاحبان اين شبكه ها اگر راه ديگري دارند لطفا اعلام كنند تا از موضع اتهام خارج گردند.

سؤال دوم؛

دومين سوالي كه مطرح است در خصوص رويكرد اين رسانه هاست. در دنياي امروز همه گروه ها به فكر جمع كردن لشكر هستند و كساني كه محور مشتركي در تفكر دارند تلاش ميكنند تا با تمركز روي مشتركات، خورده قدرتهاي متفرق را جمع كنند تا از اين رهگذر به يك ابر قدرت واحد تبديل شوند كه نمونه آن را در اتحاديه اروپا مشاهده ميكنيد؛ كشورهاي كوچكي كه در كنار هم تبديل به يك قدرت بزرگ جهاني براي رسيدن به منافع ظالمانه خود شدند.

حال سوال اين است كه با وجود اينكه اصل اتحاد حول مشتركات عقلا و شرعا مورد قبول است چرا جريان حاكم بر اين رسانه ها بر طبل تفرقه ميكوبند و به فحاشي به مقدسات ساير فرق اسلامي و حتي بزرگان شيعه ميپردازند؟

حسن اللهياري روحاني افراطي كه در امريكا ساكن است در شبكه ماهواره اي اهلبيت با توهين به مقدسات اهل سنت آنها را كافر دانسته و اذهان مخاطبان خود را عليه اهل سنت ميشوراند؛ حال آنكه مراجع شيعه در طول تاريخ توهين به اين مقدسات را مذمت ميكردند و حتي لعن علني را حرام ميدانستند. اين روحاني افراطي حتي پا را از اين فراتر گذاشته و كار  را به تكفير برخي از مراجع شيعه و نفي تقليد رسانده و در يك كلام همه مراجع شيعه و مقلدانشان را ،به غير از بيت متبوعش يعني بيت شيرازي ، مورد نقد و هجمه قرار ميدهد.

ياسر الحبيب شيخ لندن نشين در در اقدامي تفرقه افكنانه كتابي سراسرتوهين در مورد عايشه همسر پيامبر(ص) منتشر نمود و در شبكه هاي تلوزيوني و اينترنتي به تبليغ در مورد آن پرداخت؛ وي به اين اكتفا نكرد و در رمضان المبارک ۱۴۳۱ قمری درسالروز وفات عايشه در حسينيه خود در لندن مجلس جشني بر پا نمود و ركيك ترين كلمات را در خصوص عايشه به كار برد و  با پوشش رسانه اي آن زمينه تفرقه بين مسلمين و  هجمه اهل سنت به شيعه را فراهم نمود.   

به همين مقياس اضافه كنيد حركتهاي ساير شبكه هاي ماهواره اي شيرازي را كه با اين رويكرد فاصله جريانهاي مختلف را در جهان اسلام و خاصة در مكتب تشيع پيش ميگيرند.

واقعا آيا اين صاحبان تريبون نميدانند كه با اين روش و منش فقط قدرت اسلام را تقسيم ميكنند و زمينه سلطه بيشتر كفار را فراهم مي آورند؟!

لطفا توجيه عقلي و منطبق بر قرآن و سنت خود را در خصوص اين حركتهاي تفرقه افكنانه در چند خط و به زباني علمي و متقن و با ارائه مستندات صحيح بيان بفرمايند تا شايد ما نيز به منش آنان متقاعد شديم.

ما را جواب همين دو سوال بس است.

واقعيت اين است كه جريان شيرازي ها جرياني انگليسي است كه به خودي خود توان مالي ، فني و محتوايي چنين حركتهايي را ندارند و ميتوان به يقين گفت تمام برنامه ريزي، جهت گيري و امكانات فني و محتوايي شبكه هاي آنها توسط سرويسهاي جاسوسي و با هدف ضربه زدن به تشيع ناب و اختلاف افكني در جهان اسلام انجام ميشود.

و سخن پاياني كلام رهبر معظم انقلاب كه فرمودند:

بزرگان تشیع اعم از امام(ره) و دیگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تأکید کرده اند، بنابراین آن تشیعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه هایی که در لندن و امریکا هستند، تبلیغ می شود، در مسیر شیعه واقعی نیست./۹۱۷/ ۷۰۳/ص

​عبد الصالح شمس اللهي

 

 

ارسال نظرات