۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۲۶۴۳۲
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبیین کرد؛

راهکارهای تعامل طب مدرن و طب اسلامی/ رمز کارآمدی طب اسلامی نسبت به طب مدرن

حجت الاسلام وکیلی، تغییر روش شناسی طب مدرن و نیز ترجمه داده های طب وحیانی به زبان طب مدرن را از راهکارهای تعامل طب اسلامی و مدرن معرفی کرد و گفت: کارآمدی طب اسلامی در عرصه های مختلف نسبت به طب امروز به دلیل ابتنای آن بر آموزه های الهی و وحیانی است بنابراین ضرورت دارد شاخه های طب اسلامی به عنوان مکمل در کنار طب حس گرا مورد توجه قرار گیرد.
وکیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، معاون تحقیق و تحصیلات تکمیلی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، روز یکشنبه در دومین پیش نشست همایش بین المللی فرآورده های حلال که در محل موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام برگزار شد به تبیین «فلسفه طب و آثار فرآورده های حلال بر سلامت جسم و روان» پرداخت.

وی با اشاره به اینکه موضوع دانش طب، بدن انسان از حیث نگهداری سلامتی او است، تصریح کرد: از مسائل مقدماتی فلسفه طب، رابطه میان روح و بدن بوده که حکمای اسلامی بدان پرداخته و در این زمینه ابزارهای شناخت روح را مورد توجه قرار داده اند در حالی که طب مدرن از این مهم غافل بوده است.

حواس پنج گانه تنها امکان شناخت برخی از علل بیماری ها را فراهم می کنند

معاون موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: حواس پنج گانه توان فهم و درک همه پیرامون ما را ندارد و نمی تواند همه واقعیت را کشف کند بنابراین اگر دانشمند علوم طبیعی نگاهش این باشد که با این حواس می تواند همه واقعیت را ببیند، خود به خود تحلیل، روش تحقیق و نتیجه گیری اش محدود به عالم ماده و محسوسات خواهد شد.

حجت الاسلام وکیلی ادامه داد: در فضای امروز که علوم، متأثر از فلسفه غرب هستند، تصور ناخودآگاه دانشمندان این است که عالم هستی، همه واقعیت است به همین دلیل اثرگذاری ها و اثرپذیری ها را صرفا در همین عالم جستجو می کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مطابق دیدگاه طب اسلامی، بدن انسان لایه ها و مراتب مختلفی دارد که ارتباطات این لایه ها با یکدیگر و راه های اثرگذاری بر آن ها با بهره گیری از ابزارهای تحقیق غیرحسی مانند وحی و شهود قابل توضیح است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه در نتیجه این تفاوت نگرش، روش تحقیق و نتایج حاصل از طب مدرن و طب اسلامی نیز متفاوت از یکدیگر می شود، افزود: طب اسلامی به معنای اینکه برخی گزاره ها به وسیله وحی قابل اکتساب و شناسایی است، امری صحیح و قابل دفاع است در حالی که طب مدرن معمولا برای درمان، عواملی را با حس و تجربه پیدا و سعی می کند آن را در محدوده حس و تجربه نیز درمان کند.

طب اسلامی در افقی بالاتر از جسم و ماده، درمان را جستجو می کند

حجت الاسلام وکیلی با اشاره به اینکه طب اسلامی در افقی بالاتر از جسم و ماده،  شفا و درمان را جستجو می کند، اظهار کرد: در منابع وحیانی، آیات قرآن اثر درمانی دارد اما از نگاه پزشکی که تجربه گراست، این امر بی معنا است در حالی که تجربیات عینی، اثر درمانی آیات را نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: شفا از اسامی خداوند و حقیقتی کاملا مجرد و ماوراء عالم ماده است و اگر کسی نفسش را به اسم شافی خدا متوجه کند قطعا از این طریق درمان می شود چرا که اثر باطنی حقیقت شفا به ظاهر هم سرایت می کند این در حالی است که این فرآیند(درمان از باطن به ظاهر) خلاف روال فرآیند درمان در طب مدرن محسوب می شود.

رمز کارآمدی طب اسلامی نسبت به طب مدرن/ طب مدرن و طب اسلامی مکمل یکدیگرند

 استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به این روایت که «کسانی که در اثر گناه می میرند تعدادشان بیش از کسانی است که به خاطر پایان عمر می میرند»، گفت: گناه تأثیراتی در لایه ای از نفس انسان دارد که وقتی این تاثیرات به لایه ظاهری می رسد، فعل و انفعالاتی رخ داده و اختلال در عملکرد بدن ایجاد می شود که به انقطاع روح از بدن منتهی می شود.

وی افزود: بر این اساس، همه بیماری ها ناشی از لایه ظاهری و طبیعی انسان نیست و بسا بیماری هایی که در لایه های ذهنی و نفسانی انسان ریشه داشته و درمان آن ها نیز در همان لایه ها است. کارآمدی طب اسلامی که مبتنی بر فلسفه الهی است، در بسیاری عرصه ها نسبت به طب امروز نیز با توجه به این مهم قابل تبیین است.

حجت الاسلام وکیلی تأکید کرد: لازم است شاخه های طب اسلامی در کنار طب حس گرا مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت طب مدرن به بن بست می رسد و نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای درمانی باشد.

فلسفه نهی از خوراکی های حرام، فراتر از تبعات جسمانی ومحسوس آن است

وی در ادامه به تأثیر تغذیه حلال در جسم و روان انسان اشاره و تصریح کرد: مواد غذایی نیز دارای لایه های متفاوتی هستند و وقتی صحبت از رزق حلال می شود نباید صرفا در پی حلیت مواد تشکیل دهنده ماده غذایی باشیم چرا که رزق حرام، در مفاسد وتبعات جسمانی و محسوس خلاصه نمی شود.

معاون موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام یادآور شد: ملاک حرمت گاهی در ابعاد فرامادی مانند دل شکستن، کینه، حسد، نگاه آلوده، غصبی بودن و .. است که روح انسان را آلوده کرده و در جسم او نیز نمود می یابد.

راهکارهای تعامل طب مدرن و طب اسلامی

حجت الاسلام وکیلی در پاسخ پرسشی مبنی براینکه طب اسلامی و طب مدرن با وجود نداشتن فلسفه و باالطبع، زبان مشترک، چگونه می توانند مکمل یکدیگر باشند؟، ابراز کرد: استفاده از چند روش به جای یک یا دو روش در شناسایی علل بیماری به منظور درمان ریشه ای از جمله راهکارها در این زمینه است به گونه ای که حتی در برخی موارد، درمان های ریشه ای انسان را کاملا و برای همیشه از درمان ظاهری بی نیاز می کند.

وی ادامه داد: همچنین در سطوح زیربنایی، تغییر روش شناسی طب مدرن و ارائه داده های طب وحیانی به زبان متداول طب مدرن از راهکارهای مؤثر برای تعامل طب مدرن و طب اسلامی به شمار می رود./930/پ202/ب1

ارسال نظرات