۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۶۵۳۴
معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام:

اصلاح سیستم آموزشی از ضروریات حوزه است

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام گفت: مساله تحیر و سرگردانی طلاب و عدم شناخت هویت واقعی خود علل و عوامل مختلفی دارد؛ از این رو می توان گفت یکی از اولویت های سیستم حوزه باید شناساندن هویت واقعی طلبگی و تبیین رسالت اصلی آنها باشد.
حجت الاسلام مهدی تقوایی

حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام،  در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام اظهار داشت: مساله تحیر و سرگردانی طلاب و عدم شناخت هویت واقعی خود علل و عوامل مختلفی  دارد و می توان گفت یکی از اولویت های سیستم حوزه باید شناساندن هویت واقعی طلبگی و تبیین رسالت اصلی آنها باشد.

وی افزود: فواصل تحصیلی طولانی به گونه ای که طلبه برای گرفتن پایین ترین مدرک حورزوی حداقل 6 سال تحصیل می کند و با توجه به اینکه بسیاری از مطالب متون درسی کاربردی نیستند یکی از مهمترین دلایل تحیر طلاب در عدم شناخت هویت طلبگی خود است.

حجت الاسلام تقوایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار، برنامه یکنواخت درسی است به گونه ای که طلبه در تمام طول سال هر روز کارهای مشابه و یکسانی انجام می دهد و این امر سبب افسردگی آنها می شود.

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام با بیان اینکه معمولا طلاب قبل از پذیرش در حوزه احساسی تصمیم می گیرند و درک درستی از متون حوزوی و سبک زندگی طلبگی ندارند، گفت: همین افراد بعدها مجبور می شوند بعد از مدتی احساس بیگانگی با فضای حوزه کرده و خود را زندانیانی در بند محدودیت های حوزه می بینند.

وی ادامه داد: عدم تخصصی شدن علوم در حوزه یکی دیگر از عوامل مهم در تحیر و سرگردانی طلاب است، مطمئنا کسانی که در حوزه شرکت می کنند علایق مختلفی در باب علوم اسلامی دارند اینها بعد از مدتی می بینند برای دنبال کردن علایق خود باید وارد موسسات آموزشی شوند و پر واضح است در این زمینه اولویت را به دانشگاه ها می دهند چون مدرک آنها را معتبرتر می دانند.

این مدرس حوزه تاکید کرد: اینکه معمولا فضای خوابگاهی و آموزشی در حوزه ها از هم تفکیک نشده است و همان روحیه خموده خوابگاهی وارد محیط آموزشی می شود به نظر بنده اینها مهمترین عوامل در این زمینه اند؛ البته عوامل دیگری هم هست ولی این عوامل نقش پر رنگ تری دارند.

حجت الاسلام تقوایی با بیان اینکه هم سیستم حوزه و هم خود طلاب در ایجاد چنین حالتی نقش دارند، تصریح کرد: به نظر هر دو مقصرند ولی تقصیر بیشتری متوجه سیستم آموزشی حوزه  است چون وقتی فضای مطلوب برای تحصیل مهیا نباشد خود به خود نشاط علمی جای خود را به افسردگی می دهد.

وی اظهار داشت: باید از ظرفیت های اخلاقی، تهذیبی و به خصوص عرفانی حوزه ها استفاده کرد. تحصیل در حوزه نیاز به انگیزه آموزشی دارد و تنها مرجعی که بعد از اصلاح سیستم آموزشی تاثیر مستقیم در این امر دارد بحث اخلاقیات و عرفان در حوزه ها است.

وی ادامه داد: به هر حال طلبه نباید از سیستم مدیریت حوزه مایوس شود که این امر باعث ضربه خوردن حوزه است.

این مدرس حوزه ابراز کرد: تنوع برنامه های حوزه چه از حیث آموزشی و چه از حیث تفریحی و تربیتی  یکی از الزامات است و اصلاح سیستم آموزشی و استفاده از ظرفیت عرفان اصیل از جمله الزامات این امر است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام تقوایی گفت: طلاب نباید به برنامه های حوزه اکتفا کنند و حتی الامکان مطالعات و حتی شرکت در برنامه های هنری می تواند در این زمینه موثر باشد که البته همه اینها فرض بر ایجاد انگیزه است.

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام در پایان به مرکز تخصصی حوزه اشاره کرد و گفت: تا حدودی مرکز تخصصی حوزه در هدایت و شناساندن هویت واقعی طلاب تاثیر داشته ولی اصل همان اصلاح نظام آموزشی حوزه است که در حقیقت این مراکز خود انگیزه گرایش به دانشگاه را تقویت می کنند؛ اما تا زمان اصلاح سیستم آموزشی این روش قابل دفاع است./۸۷۹/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات