۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۲۶۶۲۶
حجت الاسلام شرفخانی خبر داد:

اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به سراسر کشور در ایام محرم

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای ایام سوگواری امام حسین(ع) بیش از ۳۵۰۰ روحانی به سراسر کشور اعزام می‌شوند.
نشست خبری حجت الاسلام شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 28 شهریور در نشستی رسانه‌ای با موضوع «سوگواره بصیرت عاشورایی»، گفت: بخشی از موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه مرتبط با ایام سوگواری امام حسین(ع) است که عموما به سه بخش «تعزیه‌خوانی»، «روضه‌خوانی» و «اطعام عزاداران حسینی» تقسیم می‌شوند.

وی افزود: با توجه به وسعت کار در ایام محرم تصمیم بر این شده است تا بر اساس یک سیاست‌گذاری مشخص برنامه‌های مرتبط با ایام محرم الحرام شکل بگیرد.

حجت الاسلام شرفخانی با دسته‌بندی موضوعات مرتبط با وقف در ایام محرم الحرام، عنوان داشت: به طور در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین، 18 درصد از موقوفات به امر تعزیه‌خوانی، 7 و نه دهم درصد در امر روضه‌خوانی و نزدیک به 10 درصد نیز به موضوع اطعام عزاداران حسینی مرتبط خواهند بود.

وی با اشاره به سابقه وقف در دوران پهلوی اول، یادآور شد: در دوران رضاخان انجام مراسمات مذهبی، به ویژه عزاداری برای امام شهیدان کاملا ممنوع بود، اما در همان زمان مردم با درایت خود و انجام وقف‌های گسترده علم حسینی را پابرجا نگه داشتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه با ارائه آماری درباره پراکندگی موقوفات حسینی در کل کشور، گفت: استان‌های خراسان رضوی، مازندران و تهران به ترتیب بیشترین موقوغات مرتبط با ایام محرم الحرام را دارند.

حجت الاسلام شرفخانی تصریح کرد: تمام تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه معطوف به این نکته است که عینا آنچه که در وقف‌نامه آمده است اجرا شود و حتی برای این‌کار نیز ستاد اجرایی و کمیسیون‌های نظارتی نیز ایجاد گردیده است.

وی ادامه داد: اجرای دقیق وقف‌نامه‌ها، مهندسی نیات واقفین برای بهره‌وری و بهره‌مندی بیشتر، تبیین قیام حسینی در کل کشور، تقویت باورها و اعتقادات فضای معنوی، ترویج ولایت‌مداری، پیشگیری از ترویج مباحث خرافی از جمله سیاست‌هایی است که در محرم امسال دنبال می‌شود.

وی درباره طرح ملی «سوگواره بصیرت عاشورایی»، گفت: این طرح با شعار «کرامتِ ما در شهادت است» آغاز می شود و بر اساس همین شعار نیز مبلغان مذهبی محتوای تبلیغی خود را آماده کرده‌اند.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به برنامه‌های شکل گرفته در ذیل طرح «سوگواره بصیرت عاشورایی»، بیان داشت: همایش شیرخوارگان حسینی، مراسم لبیک یا حسین، مراسم ویژه تاسوعا، برنامه مختص به حضرت قاسم(ع)، همایش رهروان زینبی، مراسم ویژه شب عاشورا و... از جمله برنامه‌هایی است که در ایام محرم برگزار خواهند شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مشارکت بیش از 3500 مُبلغ روحانی در طرح‌های عاشورایی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: بیش از 3500 روحانی در خیمه‌های معرفتی، برنامه‌های مشاوره‌ای، پاسخگویی به شبهات و... فعالیت خواهند داشت.

وی تاکید کرد: قطعا در محرم امسال از ظرفیت قاریان قرآن استفاده خواهد شد و اولویت ما بر این است که قاریان قرآن کریم حتما در مراسمات حسینی به قرائت کلام الله بپردازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تعامل سازمان متبوع خود با هیئات مذهبی، اظهار داشت: سازمان اوقاف با بیش از 12 هزار هیأت مذهبی همکاری دارد، اما این نوع همکاری به معنای مساعدت صرف نیست.

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست رسانه‌ای و پس از اعلام برنامه‌های ویژه اربعین، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر لزوم پرهیز عزاداری‌ها از مسایل جناحی و حزبی، گفت: به هیچ عنوان قائل به برگزاری مراسم عزاداری سکولار نیستیم، زیرا قیام حسینی برآمده از نگاه تقابلی با سکولاریسم بود.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: سیاست امری در راستای دیانت است. سازمان اوقاف و امور خیریه هرگز در هیچ انتخابات و یا امور سیاسی دخالت نداشته است و حتی در ایام مهمی مانند محرم امسال نیز از حضور خطبایی که نگاه صرف حزبی دارند جلوگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان در تشکیلات سازمان اوقاف و امور خیریه اجازه کار سیاسی به کسی نمی‌دهیم، اما قطعا در نگاه کلان به مفهوم بصیرت افزایی، ایثار و شهادت و مسایل مرتبط با جهان اسلام، برنامه‌های خاص خود را خواهیم داشت./856/
پ201/ب1

ارسال نظرات