۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۲۶۶۴۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

اغلب تولیدات فرهنگی کشور مخاطب‌محور نیست

محمدپور با تأکید بر این‌که فرهنگ زیربنابی توسعه اقتصادی کشور است، گفت: متأسفانه تولیدات بخش فرهنگی در سال‌های گذشته معمولاً مخاطب‌محور نبوده است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی امروز در نشست مشورتی با ناشران و کتابفروشی‌های تبریز با موضوع برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: نمایشگاه کتاب فرصتی برای تبادل‌نظر میان ناشران، مولفان و پژوهشگران منطقه است.

وی نمایشگاه کتاب تبریز را مهم‌ترین و بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه شمال‌غرب کشور دانست و گفت: گردش مالی در چنین نمایشگاه‌های قابل توجه است؛ چنانکه فروش سال گذشته نمایشگاه کتاب را 4.5 میلیارد تومان بوده، قصد بر این است که مزیت اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر را تعالی بخشیم.

محمدپور با بیان این‌که برپایی نمایشگاه کتاب موجب رونق صنعت گردشگری فرهنگی در استان می شود، افزود: نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ کشور بعد از تهران شناخته می‌شود، از این رو همواره مورد توجه ناشران و مؤلفان برجسته است، ظرفیت نمایشگاه کتاب تبریز جاذبه‌ای ارزشمند برای اهالی فرهنگ کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر تهیه و تنظیم تقویم ثابت برای نمایشگاه کتاب تبریز گفت: اگر می‌خواهیم نمایشگاه تبریز همانند نمایشگاه فرانکفورت و پاریس سبب افتخارآفرینی باشد، باید تمهیداتی اندیشید و اصولی را رعایت کرد تا تمامی فعالان حوزه چاپ و نشر و همچنین مخاطبان نمایشگاه با رضایتمندی وارد تبریز شوند.

وی با بیان این‌که سال گذشته ۵۰ عنوان برنامه جانبی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار شد، افزود: امسال نیز سعی داریم در قالب برنامه های مختلف جنبی؛  نشست‌ها، کارگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های متعددی اجرایی خواهد شد تا مردم بهره فرهنگی و هنری حداکثری از این رویداد مهم داشته باشند.

محمدپور با اشاره به انتخاب تبریز در سال 2018 میلادی به عنوان پایتخت نمونه گردشگری جهان اسلام گفت: تقویت بخش خارجی کتاب تبریز به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ مورد توجه است، اگر عنوان بین المللی برای این نمایشگاه گذاشته شده است؛ باید به معنای واقعی کلمه ناشران و کتب خارجی حضوری پررنگ در بخش بین الملل داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که اجازه فروش کتب سال‌های گذشته را نخواهیم داد، گفت: برخورد جدی با افرادی که نوسازی جلد و تغییر شناسه کتب می‌کنند را خواهیم کرد؛ چراکه نمایشگاه کتاب تعریف و چارچوب خاص برای خود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کمرنگ شدن بسته فرهنگی در سبد خرید خانوارهای ایرانی، گفت: متأسفانه تولیدات این بخش معمولاً مخاطب‌محور نبوده و همه در جزیره‌های مختلف فعالیت می‌کنیم، گر تناسبی بین تولید و نیاز مصرف نباشد، قطعاً مشکلات گذاشته را خواهیم داشت.

محمدپور با تأکید بر این‌که فرهنگ زیربنابی توسعه اقتصادی کشور است، گفت: به دنبال ایجاد باور توسعه فرهنگی هستیم تا همه بدانند که گفتمان فرهنگی اصل و اساس توسعه یک کشور است، باید کاری کنیم که مصرف فرهنگی در کشور به عنوان یک ضرورت شناخته شود./935/پ204/ب1

ارسال نظرات