۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۲۶۶۵۳
استاد حوزه و دانشگاه:

هیچ نسبتی بین اهل سنت و جریان تکفیر وجود ندارد

استاد حوزه و دانشگاه شیعیان، اهل سنت، طلاب حوزه های علمیه و جوانان ناراضی شیعه و اهل سنت را جامعه هدف جریان های تکفیری دانست و تأکید کرد که گروه های تکفیری و از جمله داعش یک جریان فکری دنباله دار هستند.
جریان های تکفیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از همایش آموزشی «مبلغان و شبهات عاشورایی» با حضور جمع کثیری از روحانیان، مبلغان و اساتید و مسؤولان حوزه پیش از ظهر امروز از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار و به کار خود پایان داد.

پورفلاح استاد حوزه و دانشگاه و معاون وزیر اطلاعات در این همایش به ارائه برخی شبهات شبکه های وهابی و تکفیری و راهبردهای مقابله با آن پرداخت و با بیان این که جریا سلفیت از صدر اسلام مطرح بوده است، ابراز داشت: این جریان در یک مقطعی از زمان توسط ابن تیمیه نظم نظری پیدا می کند و محمد بن عبدالوهاب با همراهی محمد بن سعود به آن توسعه عملی و گستره سرزمینی می دهد.

وی با بیان این که سلفیت و تکفیر صرفا یک گروه قاتل و خون ریز نیست، تأکید کرد: گروه های تکفیری و از جمله داعش امروز یک جریان فکری هستند، چراکه شاخصه های جریان یعنی بنیان گذار و مبانی فکری و نظری خاص دارد، از پیرو و طرفدار برخوردار بوده و در طول زمان شکل گرفته است و همچنین آثار آن در بیرون دیده می شود، بنابراین بین اهل سنت و جریان های تکفیری هیچ نسبتی وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه شیعیان، اهل سنت، طلاب حوزه های علمیه و جوانان ناراضی شیعه و اهل سنت را جامعه هدف جریان های تکفیری دانست و خاطرنشان کرد: مکتب اهل بیت(ع) نورانیت خاصی دارد که می تواند دل ها را جذب کند، اما این مسأله جز با تعامل صحیح با اهل سنت داخل کشورمان به دست نمی آید، چراکه ما نیز باید همچون جریان های تکفیری در شناخت جامعه هدف مان در جهت ترویج مکتب اهل بیت(ع) تلاش کنیم.

وی ادامه داد: اهداف اصلی این جریان نیز تشدید تضادهای مذهبی، سیاسی، اجتماعی و هویتی با شیعه و سرگرم کردن ایران به مسائل داخلی و کاستن اقتدار و حاکمیت ملی و سیاسی جمهوری اسلامی است؛ جریان تکفیر به دنبال ممانعت از ایجاد ذهنیت اثباتی در مسلمانان نسبت به شیعه با جمهوری اسلامی هستند و می خواهند آن چه امام راحل با عنوان تقریب، وحدت و تکیه بر اصول مشترک شیعه و سنی تأکید داشتند را به طور کلی زیر سؤال ببرند.

پورفلاح با بیان این که گروه های تکفیری و از جمله داعش به دنبال ایجاد گروه های افراطی در بین شیعیان و اهل سنت هستند، خاطرنشان ساخت: آنها می خواهند در باورهای شیعه تشکیک ایجاد کنند و با ارائه تصویری خرافی از شیعه از جریان های افراطی شیعه به ایجاد تقابل و مقامن درون مذهبی بین جوانان بپردازند.

وی در پایان یادآور شد: نوع شبهات جریان های تکفیری نیز به نقد و نفی امامت، تکیه بر موثق نبودن منابع و کتب شیعی و معرفی بنیان ها و الگوهای رفتاری شیعه به عنوان بدعت های خرافی برمی گردد و تکیه اصلی آن ها بر زیر سؤال بردن زیارت، توسل، خمس، غدیر و عزاداری است که در این بین هوشیاری مسلمانان چه شیعه و چه اهل سنت و توجه دادن مبلغان در سراسر کشور نسبت به جذب گروه های تکفیری بیشتر به نظر می رسد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات