۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۲۶۹۵۳
رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان:

مبلغان عاشورا را عمیق، منطقی و به دور از سطحی‌نگری بیان کنند

حجت الاسلام قطبی گفت: وظیفه مهم مبلغان نسبت به عاشورا، شناخت عمیق و منطقی و دوری از نگاه‌های سطحی نسبت به این واقعه است و باید چنان به عمق این واقعه تسلط داشته باشیم که آن را تنها یک جنگ نیم روزه نبینیم که عاشورا یک جریان سیاسی، فقهی، الهی و دینی بود.
حجت الاسلام قطبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، عصر امروز در همایش کانون‌های مداحان و شاعران آیینی شهرستان نجف‌آباد که در مسجد شهدا برگزار شد، درباره اهمیت برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله گفت: در تمام ادوار تاریخ بشریت هیچ واقعه‌ای هم چون عاشورا در تاریخ ثبت نشده است.

وی واقعه عاشورا را تأثیرگذارترین واقعه در منظومه حیات بشری برشمرد و افزود: مؤثرترین، وسیع‌ترین و دامنه‌دارترین واقعه در طول تاریخ بشریت واقعه عاشورا است که در ابعاد مختلفی شاهد این تأثیرگذاری جهانی هستیم.

حجت‌الاسلام قطبی در عرصه تاریخ‌نگاری واقعه عاشورا در عرصه جهانی بیان داشت: هر یک از پیامبران الهی صحنه‌های بزرگی در تاریخ آفریدند و حتی رویدادهای سیاسی، وقایع تاریخی و جنگی نیز فراوان در تاریخ ضبط شده ولی هیچ کدام به اندازه عاشورا به نگارش درنیامده است که حتی مورخان مسیحی، یهودی و حتی نویسندگان لائیک و حتی معاندان شیعه نیز درباره نهضت عاشورا و اباعبدالله قلم‌فرسایی کرده‌اند و از لحاظ عدد و رقم هیچ یک از تاریخ نگاری‌های جهان به اندازه واقعه عاشورا نیست.

وی درباره تبلور عاشورا در عرصه هنر و ادبیات نیز خاطرنشان کرد: تأثیری که عاشورا در عرصه هنر داشته است بی‌مانند است از جمله در شعر و داستان نگاری که بی‌نظیر است چند هزار شاعر فارسی‌زبان درباره عاشورا هزاران بیت شعر سروده‌اند و در حوزه هنرهای نمایشی که نمایش سنتی تعزیه و شبیه‌خوانی را درباره واقعه عاشورا داریم در همه دنیا پیدا نمی‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: به عنوان نمونه میرعزای کاشانی بیان داشته که 750 نسخه متفاوت تعزیه درباره واقعه عاشورا وجود دارد که این تنها یک نفر است از تمام افرادی است که درباره واقعه عاشورا در عرصه هنر فعالیت داشته‌اند و با آنکه در دوره‌هایی برخی جریانات سیاسی با هزینه کردن میلیاردها دلار سعی در کم‌رنگ شدن این واقعه داشتند تنها توانستند یک موج ایجاد کنند.

وی در حوزه هنری موسیقی نیز بیان داشت: هم در تعزیه و هم در مداحی از منطق موسیقی استفاده می‌شود و این واقعه چنان در عمق عرصه‌های مختلف هنری نفوذ کرده است که مردم این‌گونه صادقانه و بدون هیچ چشم‌داشتی خود را فدا کنند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان درباره اقدامات دولت‌های عباسی برای از میان بردن واقعه عاشورا و نهضت اباعبدالله افزود: با آنکه بارها در زمان خلفا بارگاه ملکوتی سیدالشهدا با خاک یکسان شده و حتی شخم زده شد ولی با وجود تمام این خفقان‌ها امروز تنها پرچم و بیرق به اهتزاز درآمده در سراسر عالم، پرچم عزای سیدالشهداء است که هیچ‌کس توان شمارش این نماد را در جهان ندارد.

حجت‌الاسلام قطبی درباره وظیفه مداحان و مبلغان در رابطه با برپایی مجالس عزا گفت: صریح کلام الهی است که «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» و یکی از حبل‌های الهی، عزاداری‌های عاشورا است و هر یک از ما نسبت به این ریسمان الهی و رساندن به نسل‌های بعدی وظیفه داریم.

وی وظایف مبلغان را در سه حوزه دسته‌بندی کرد و ادامه داد: وظیفه اول، نسبت به این ریسمان، شناخت عمیق و منطقی و دوری از نگاه‌های سطحی نسبت به این واقعه است، باید چنان به عمق این واقعه تسلط داشته باشیم که آن را تنها یک جنگ نیم روزه نبینیم که عاشورا یک جریان سیاسی، فقهی، الهی، دینی بود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: تعبیری که در زیارت عاشورا درباره سیدالشهدا آمده که «علیک منی سلام الله» درباره هیچ‌یک از ائمه وارد نشده و کلمه از زیارت‌های وارد شده درباره ائمه یعنی شناخت و معرفت نسبت به حضرات معصومین است.

وی وظیفه دوم را حفظ این ریسمان و حبل‌الله بیان کرد و افزود: اگر این منظومه عزاداری به دست ما رسیده است به خاطر گذشتگان است و ما وظیفه داریم به نسل‌های آینده برسانیم و در این راه باید در سبک‌ها و آهنگ‌های مداحی و عزاداری بسیار دقت شود و ذائقه جوان را به سمت موسیقی‌های غربی و دانش‌های سطحی نبریم که در همین مداحی‌ها می‌توان به شناخت و معرفت واقعی رسید.

حجت‌الاسلام قطبی حسینی کردن عزاداران و گره زدن عقل و اندیشه مردم به امام حسین را وظیفه سوم برشمرد و گفت: احساس و دل مردم به راحتی به سمت حسین گره می‌خورد اما گره زدن عقل و اندیشه مشکل است و دقت می‌خواهد و در طول تاریخ هزاران مداح و اشعار مختلفی آمد ولی تنها آنهایی ماندگار شدند که با عقل و اندیشه مخاطب گره خوردند.

وی ادامه داد: در قله شور و هیجان، عقل و اندیشه است و یکی از بهترین، ساده‌ترین و روان‌ترین روش‌های گره زدن عقل و اندیشه عزاداران به سیدالشهداء، قرآن است و باید این سنت در عزاداری‌های ما رایج شود چرا در عزاداری‌ها قرآن تلاوت نمی‌کنیم، قرآنی که حضرت به خاطر انس با آن یک روز از دشمن فرصت گرفت و باید به سمت این‌گونه فرهنگ‌ها در مراسمات عزاداری برویم./۱۳۰۶/پ202/ب1

ارسال نظرات