۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۵۲۶۹۶۵
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

طلبه تراز انقلاب باید خودآگاهی تاریخی داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: طلبه تراز انقلاب باید دارای خودآگاهی تاریخی بوده و بتواند در تاریخ مشارکت داشته باشد؛ همان کاری که امام راحل انجام دادند و رهبر انقلاب ادامه دهنده راه ایشان هستند.
آیت الله رشاد رشاد رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین‌ رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در همایش طلبه تراز انقلاب که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: سال گذشته که طلاب به حضور رهبر انقلاب رسیده بودند سخنان پویا، اندیشیده، سنجیده، پخته، عمیق و دقیق ارائه کردند که جای شکر دارد.

وی با اشاره به تحلیل مفهومی طلبه تراز انقلابی، عنوان کرد: طلبه کسی است که دنبال کسب معرفت، معنویت و مهارت است، کلمه تراز به مثابه شاخص، نگارگر و زیور است، طلبه تراز انقلاب اسلامی انسان پرسش گر هم افق انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در قیاس واژه انقلاب با جنبش، نهضت و اصلاح، اظهار داشت: انقلاب در معنای عمیق خود یک حادثه نیست بلکه فرایندی پیوسته پویا، ثمره سعی و تلاش نسل‌ها و برآیند خون پاک شهدا است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیان داشت: امروز انقلاب ما در قالب جهانی تجلی کرده و تمام شدنی نیست چرا که انقلاب همچون قیام لحظه‌ای، یا همچون نهضت بدون برآیند، یا همچون جنبش بی‌غایت یا همچون اصلاح سازش کارانه؛ نیست بلکه انقلاب صیرورتی است که ثمرات پیاپی دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر آمده از اسلام ناب است، بیان داشت: انقلاب ایران بر مبنای اسلام تک بعدی، خشونت طلب یا اسلام رحمانی نیست بلکه اسلام جامعی است که دنیا و آخرت را در نظر می‌گیرد و در بستر دنیا اهداف اخروی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: نسل انقلاب با آرمان‌های آن تنفس کرده و با آن زیسته است، اما از فقدان نظریه آشکار و عدم تبدیل آن به نظام رنج می‌برد، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نسل امروزه باید تحول حوزه را مدیریت کند چراکه 10 یا 15 سال دیگر شما حوزه را مدیریت خواهید کرد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: کسی که ماقبل انقلاب و حتی دهه های گذشته را دیده باشد و با اکنون قیاس کند شرایط بسیار ارزشمند و مساعد است اما نسبت به آینده ایده‌آل نیست.

وی درباره آسیب شناسی حوزه، گفت: باید از بیان سلبیات عبور کنیم و  تلاش داشته باشیم ایجابیات در قالب یک نظریه تبلور پیدا کرده و در قالب نظام وارد عرصه عمل شود، در این زمینه مختصری کار انجام شده است، در این مجموعه 180 آسیب را طبقه‌بندی کردیم و بر اساس نظریه آموزش پرورش مال راهکار آن را ارائه کردیم و رکن نرم افزار و سخت افزار و کنش گر حوزه را استخراج کرده و بیشترین تمرکز خود را روی رکن کنش گر قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه هنوز طلبه ما روزآمد و کارآمد نشده است، اظهار داشت: طلبه تراز انقلاب باید خودآگاهی تاریخی داشته باشد و بتواند در تاریخ مشارکت داشته باشد یعنی همان کاری که امام راحل انجام دادند و رهبر معظم انقلاب ادامه دهنده راه ایشان بودند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید طلبه تراز انقلابی میراث معرفتی بازمانده از سلف شناسایی کرده و در ظرف زمان ارائه کند، دست پروردگان حوزه باید اجتهاد را با مبادی و مبانی سلف متحول کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجتهاد و فقه باید تخصصی و علوم انسانی با فقه و  اجتهاد در آمیزد، به عنوان مثال امروز نظام بانکی اگرچه در عمل ربوی نیست اما در عمل ربوی است، حوزه ما باید بتواند با تخصص بحث نظام بانکی را ارائه کند./807/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات