۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۲۷۰۶۹
چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

رشته «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» در جامعه‌الزهرا تصویب شد

تصویب رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، برگزاری محل عزاداری امام حسین(ع)، برگزاری نشست تخصصی ادبیات، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) با حضور طلاب و گزارشی درباره عملکرد مهد کودک شکوفه های بهار جامعه الزهرا(س) بخشی از اخبار جامعه الزهرا(س) در پایان هفته است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین تهرانی، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: رشته«مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» به عنوان یکی از رشته‌های مقطع سطح ۳ در جامعه‌الزهرا(س) تدوین و در دبیرخانه شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران به تصویب اولیه رسیده است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: بعد از تصویب این رشته در دبیرخانه شورای سیاستگذاری لازم است در جلسه اصلی شورای سیاستگذاری به تصویب نهایی رسیده و ابلاغ شود.

حجت الاسلام تهرانی تصریح کرد: بانوان طلبه سطح دو که با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی فارغ‌التحصیل می‌شوند، در صورت قبولی می‌توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند.

وی افزود: طلاب سطح ۲ که گرایش تعلیم و تربیت اسلامی را نگذرانده‌اند، پس از قبولی در این رشته، با گذراندن دروس پیش‌نیاز می‌توانند در سطح ۳ این رشته تحصیل کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) یادآور شد: ایجاد چهار گرایش تحصیلی «تربیت دینی کودک و نوجوان»، «رواشناسی تربیتی»، «فلسفه تعلیم و تربیت» و همچنین «مدیریت آموزشی فرهنگی» از دیگر رشته‌هایی هستند که در جامعه‌الزهرا(س) نهایی شده و قرار است در جلسات کارشناسی دبیرخانه شورای سیاستگذاری مورد بررسی و تصویب قرار گیرند که امید است به زودی از طرف معاونت آموزش، این رشته‌ها به شورای سیاستگذاری ارسال شود.

محفل عزاداری دهه اول محرم در جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود

محفل عزاداری دهه اول محرم با حضور اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا(س) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

این مراسم از روز شنبه تا پنجشنبه (اول تا ششم مهرماه) ساعت ۷ صبح در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد

طلاب الگوی مناسبی برای بانوان جامعه باشند

خانم غیور بابایی، مدیر مرکز تخصصی ادبیات، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) در نشست توجیهی طلاب ورودی سال تحصیلی ۹۷-۹۶ این مرکز، در تشریح فضیلت علم آموزی، روایت امام صادق (ع) که می فرمایند«همه موجودات حتی ماهیان دریا برای طالب علم، طلب مغفرت می کنند» را ذکر کرد.

غیور بابایی افزود: علم آموزی مان به نیت استهزا و خوار کردن دیگران، به نیت خدعه و فخرفروشی و به نیت رسیدن به مال و جاه و مقام نباشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علم خودش مقصود بالذات نیست، گفت: هدف از علم آموزی عبادت و بندگی است، آنقدر در کتب درسی غرق نشویم که از مسائل شرعی خود غافل بمانیم که در این صورت فقط عمرمان را تلف کرده­ایم.

مدیر مرکز تخصصی ادبیات، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان افزود: بانوان طلبه در جامعه کنونی قطعا راه سختی را در پیش دارند پس باید پشتوانه علمی و عملی خوبی در دست داشته باشند.

وی اضافه کرد: علی­رغم این­که طلاب سطح سه در یکی از رشته های تخصصی، علم خود را ارتقا می دهند، ولی به حکم طلبه بودنشان باید بتوانند پاسخ گوی سؤالات فقهی، عقیدتی و تربیتی جامعه باشند و همچنین از حیث عملی باید الگوی مناسبی برای بانوان جامعه خود باشند.

مدیر مرکز تخصصی چهار رشته ای سپس وارد مباحث اجرایی شد و تأکید کرد: کلیه امور اجرایی و آموزشی شما در مرکز انجام می شود بنابراین با مرکز تخصصی تعامل داشته باشید و با رعایت قوانین، زمینه نظم مجموعه و آرامش خودتان را فراهم کنید.

وی اظهار داشت: گروه­های علمی نیز پشتوانه علمی تحصیل شما را به عهده دارند بنابراین گروه ها را درگیر مسائل آموزشی و اجرایی نکنید.

در پایان نشست پس از معرفی اجمالی مرکز وهمکاران مرکز تخصصی، چکیده­ای از قوانین آموزشی به صورت دفترچه­ای در اختیار طلاب حاضر در جلسه قرار داده شد و پس از طرح مباحثی از طرف طلاب و پاسخ­گویی از جانب مدیر مرکز، جلسه پایان یافت.

تجهیز و ارتقای مهد کودک جامعه الزهرا(س)/ حضور بیش از ۷۰ مربی در مهد

ملیحه عرب خزائلی، مدیر کل اداره امور طلاب و خانواده با اعلام این خبر گفت: با تأکیدات و عنایات مدیریت جامعه‌الزهرا(س) مبنی بر ارتقای مهدکودک این مؤسسه پیرامون مسائل فرهنگی، تربیتی و فضاسازی، جلسات متعددی در قالب هیئت‌های اندیشه‌ورز برگزار شد و برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت و بلندمدت با نگاه تربیتی فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

فضاسازی و تجهیز مهدکودک جامعه‌الزهرا(س)

مدیر کل اداره امور طلاب و خانواده اظهار داشت: در گام نخست، بحث فضاسازی و افزایش فضای فیزیکی مهدکودک در اولویت قرار گرفت.

وی به فضاسازی مهد کودک اشاره کرد و ادامه داد: با هدف ایجاد انس بیشتر کودکان با مهدکودک و رشد ذهنی و خلاقیت آنها از رنگ‌های شاد و مناسب برای کوکان استفاده شده، همچنین با ایجاد تصاویر جذاب و تجهیز حیاط بازی، مجموعه به فضای بازی و شاد کودکانه تجهیز شده است.

عرب خزائلی با اشاره به اینکه تأسیسات تهویه ساختمان مهد کودک جهت آسایش و سلامتی کودکان مجهز شده است، اضافه کرد: تجهیز وسایل کمک آموزشی و مهارتی، تجهیز اتاق نظافت کودکان به سکوی تعویض نانو، اصلاح سیستم تهویه هوا و تجهیز کلاس‌های شیرخوارگان به گهواره از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مجموعه است.

افزایش کارگاه‌های مهارتی در مهد کودک جامعه‌الزهرا(س)

عرب خزائلی در ادامه به استانداردسازی نفرات کلاس‌های مهد کودک اشاره کرد و افزایش کارگاه‌های مهارتی کودکان را از دیگر برنامه‌های مهد کودک برشمرد.

وی افزود: کودکان امکان بهره‌مندی از کارگاه سفال، رنگ و کارگاه مهارت و اتاق بازی را دارند و در آینده ای نزدیک، کارگاه قصه نیز در این مجموعه راه اندازی می‌شود.

طرح «شجره طوبی»؛ الگوی متون آموزشی مهد کودک جامعه‌الزهرا(س)

عرب خزائلی با اشاره به متون آموزشی مهد کودک تصریح کرد: در ماه‌های گذشته، متون آموزشی مهدکودک مورد ارزیابی‌های کارشناسانه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح «شجره طوبی» برای متون آموزشی مهد کودک الگو قرار گرفت، افزود: در این طرح، متون آموزشی با نگاه به زندگی و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) و انس با قرآن کریم و همچنین با شیوه «بازی محوری» به کودکان ارائه می‌شود.

مدیر کل اداره امور طلاب و خانواده تصریح کرد: در تدوین متون آموزشی، مربیان باتجربه مهد کودک، کارشناسان قرآن و علوم حدیث، ادبیات، اساتید مشاور و روانشناسی و تصویرگر متون آموزشی حضور داشتند و بیش از هزار نفر ساعت زمان صرف کردند.

مهد کودک  جامعه‌الزهرا(س) از نظر امکانات رتبه اول را در استان قم دارد

عرب خزائلی گفت: مهد کودک  جامعه‌الزهرا(س) از نظر امکانات مکانی، رفاهی و جمعیتی، رتبه اول را در استان قم دارد، به طوریکه حدود ۳ هزار متر مربع فضا در سه طبقه به آن اختصاص یافته است.

مدیر کل اداره امور طلاب و خانواده در ادامه به شیوه ثبت نام در مهد کودک اشاره کرد و یادآور شد: امسال برای اولین بار، تمام مراحل ثبت نام مهد کودک به صورت اینترنتی و از طریق سامانه http://mahd.jz.ac.ir انجام شد که موفقیت آمیز بود.

وی اظهار امیدواری کرد که این سامانه بستری برای ارتباط با خانواده‌های کودکان مهد باشد و افزود: علاوه بر سامانه مهد کودک، کانال تلگرامی به نشانی (https://telegram.me/JZ۲۰۴۰ (@JZ۲۰۴۰ جهت ارائه خدمات مهدکودک به مخاطبین فعال شده است.

مدیر کل اداره امور طلاب و خانواده تصریح کرد: مهد کودک جامعه‌الزهرا(س) ظرفیت پذیرش بیش از هزار کودک را دارد و به زودی این ظرفیت با تجهیز زیرساخت‌ها افزایش می‌یابد.

مهد کودک باید نقش مادری را برای کودکان ایفا کند

عرب خزائلی بیان داشت: با توجه به اینکه در مهد کودک شکوفه‌های بهار، کودکان بالای ۶ ماه پذیرش می‌شوند، سطوح مختلف امکانات از جمله افزایش تعداد گهواره، استفاده از غذای گرم و مغذی، بازی‌های فکری و سرگرمی برای کودکان در نظر گرفته شده است تا محیط مطلوبی برای کودکان فراهم شود.

وی با بیان اینکه مهد کودک باید نقش مادری را برای کودکان ایفا کند، یادآور شد: مدیر، مربی‌ها و کارکنان این مجموعه همگی مادر هستند و با نگاه مادرانه به ارتقای سطح تربیتی کودکان می‌پردازند و برای جبران آغوش مادر تلاش می‌کنند.

کودکان طلاب بین‌الملل از ۵۰ ملیت در مهد کودک شکوفه‌های بهار حضور دارند/حضور بیش از ۷۰ مربی در مهد کودک جامعه‌الزهرا(س)

مدیر کل اداره امور طلاب و خانواده با بیان اینکه کودکان طلاب بین الملل از ۵۰ ملیت در مهد کودک شکوفه‌های بهار حضور دارند، عنوان کرد: کودکان امروز، مدیران آینده کشور و آینده جهان اسلام هستند و تربیت و پرورش کودکان ایرانی و بین الملل برای جهان اسلام یک نعمت و فرصت است، بنابراین برای تربیت و پرورش کودکان باید دقت نظر‌های ویژه‌ای در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی به حضور بیش از ۷۰ مربی در این مهد کودک اشاره کرد و یادآور شد: در سال جاری ۲۰ مربی جدید به مجموعه اضافه شدند که فرایند جذب مربیان از میان ۱۴۰ متقاضی با انجام فرایند فراخوان، مصاحبه، کارورزی، تست شخصیت و ارزیابی نهایی به مدت ۳ ماه به طول انجامید.

برگزاری دوره مهارت‌افزایی ویژه مربیان مهد کودک جامعه‌الزهرا(س)

عرب خزائلی بیان داشت: در شهریورماه سال جاری، دوره دانش افزایی و مهارت افزایی ضمن خدمت مربیان مهدکودک به مدت ۸۴ ساعت در طول سه هفته برگزار شد.

وی افزود: در این دوره، اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به ارائه مباحث سبک‌های فرزندپروری، نحوه آموزش مفاهیم اخلاقی و اعتقادی به کودکان، روانشناسی رشد کودک، مهارت‌های زندگی و مربیگری، شناخت مشکلات رفتاری کودکان، مهارت‌های تربیت جنسی، اضطراب جدایی در کودکان و شیوه تفسیر نقاشی پرداختند.

گام‌های اساسی در جهت بهبود وضعیت بهداشت و سلامت روان کودکان مهد کودک جامعه‌الزهرا(س)

عرب خزائلی عنوان کرد: در سال گذشته، به منظور بهبود وضعیت بهداشت مجموعه، کارشناس بهداشت به صورت دائمی مستقر شده است، همچنین غربالگری‌های دوره‌ای کودکان از جمله غربالگری‌های شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، پیگیری نمودار رشد و آموزش مسائل بهداشتی به کودکان در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مربیان مهد کودک در دوره‌های آموزشی و مهارت‌افزایی با برخی بیماری‌ها و موارد مراقبتی کودکان آشنا شدند و در صورت مشاهده هر مسئله‌ای، کودک را به واحد بهداشت ارجاع می‌دهند.

مدیر کل امور طلاب و خانواده از همکاری و همراهی مؤثرو مستمر مرکز مشاوره با مهد کودک خبر داد و تصریح کرد: واحد مشاوره مهد کودک در سال جدید با حضور یک مشاور کودک و سه همیار مشاور در سه حوزه کودک، مادر و مربی به فعالیت و ارائه خدمات مشاوره می‌پردازد./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات