۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۲۷۲۳۱
حجت الاسلام کشوری مطرح کرد؛

ناتوانی نظام آموزشی کشور در تربیت دانش آموزان/ رشد طلاق و فاصله طبقاتی با پیشرفت در تضاد است

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، افزایش فاصله طبقاتی را در تضاد با پیشرفت توصیف کرد و گفت: آموزش‌های اصلی و مؤثر بر زندگی انسان، آموزش‌هایی هستند که روابط انسان‌ها با یکدیگر را بهبود ببخشند جامعه سالم جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن روابط سالم و مسالمت آمیز داشته باشند.
حجت الاسلام کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شب گذشته در هیأت انصارالحسین(ع) مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان، با بیان اینکه مسأله تربیت و نسبت آن با جامعه بسیار مهم گسترده و نیازمند توجه است، گفت: اماکن و معابر پر است از بنرهای اطلاع رسانی برنامه هیأت‌ها ولی متأسفانه اطلاع خیلی کمی می‌توان از موضوع مباحث هیأت‌ها به دست آورد.

هیأت‌ها عناوین برنامه‌های خود را به جامعه ارائه دهند

وی ادامه داد: نباید دعوت مبهم در دعوت به هیأت خود داشته باشیم یا مداحان و سخنران‌ها را برجسته کنیم، اگر می‌توانستیم یک انقلابی ایجاد کنیم که عناوین برنامه‌های هیأت‌ها برجسته شود بسیار خوب و سازنده بود، در این حالت در حقیقت به مردم گفته می‌شد چه موضوعاتی قرار است به مردم در هیأت ارائه شود و هرکس با توجه به نیاز خود می‌تواند در هیأتی که موضوع متناسب با این نیاز دارد، شرکت کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه انسان در زندگی با دوراهی‌هایی مواجه می‌شود که با انتخاب درست و تصمیم‌گیری درست می‌تواند مسیر درستی در زندگی انتخاب کند، تصریح کرد: تلاش کنیم هیأت‌ها و مراکز فرهنگی ما تبدیل به مراکز ایده پردازی برای زندگی شوند، این موضوع می‌تواند برطرف کننده بسیاری از مشکلات زندگی در جامعه ما باشد.

حجت الاسلام کشوری با اشاره به رشد آمار طلاق در کشور، از آمار 30 درصدی طلاق خبر داد و اظهار کرد: بسیاری از کسانی که اقدام به طلاق می‌کنند تحصیلات عالیه هم دارند، ولی نمی‌توانند زندگی مشترک خود را مدیریت کنند، به همین دلیل در یک فاصله کوتاه پس از ازدواج زندگی آنها به چالش کشیده می‌شود.

خسارت‌های حمله اتمی از طلاق کمتر است

وی ادامه داد: در شهر تهران 42درصد طلاق از کل ازدواج‌ها صورت می‌گیرد، به عقیده من خسارت‌های حمله اتمی از طلاق کمتر است، معنای این آمار طلاق این است که انسان‌های جامعه آنقدر ضعیف هستند که نمی‌توانند زندگی خانوادگی خود را مدیریت کنندف آنهم زندگی مشترک که مبتنی بر محبت و رفق است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه طلاق دلالت بر ضعف انسان‌ها دارد، خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ما انسان‌ها را با دروس ارزیابی می‌کند، در حقیقت آدم‌ها با ریاضی و فیزیک ارزیابی خواهند شد و افراد فکر می‌کنند با گرفتن نمره خوب در دروس به رشد فکری رسیده‌اند، در حالی که در روایات علامت رشد عقل مسأله مدارا است، هروقت خواستید رشد عقلی کسی را ببینید با شاخص مدارا او را بسنجید، چرا که مدارا نصف عقل است.

حجت الاسلام کشوری نظام آموزش و پرورش را علیل و بیمار و ناتوان در تربیت صحیح دانش آموزان توصیف کرد و گفت: آموزش‌های اصلی و مؤثر بر زندگی انسان، آموزش‌هایی هستند که روابط انسان‌ها با یکدیگر را بهبود ببخشند جامعه سالم جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن روابط سالم و مسالمت آمیز داشته باشند، وقتی که 30 درصد طلاق در میانگین کشوری وجود دارد یعنی انسان‌ها انقدر ضعیف هستند که توان تعامل و تحمل یکدیگر را ندارند.

بالا رفتن تولید ناخالص داخلی و افزایش فاصله طبقاتی پیشرفت نیست

وی با تأکید بر لزوم طراحی شاخصه‌های پیشرفت در کشور، تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که فاصله فقیر و غنی در آن همواره در حال زیاد شدن است و به دلیل اینکه ادبیات توسعه کشور مبتنی بر ادبیات توسعه غربی است، تلاش‌ها برای ایجاد الگوی مدیریت پیشرفت ایرانی اسلامی به سرمنزل مقصود نرسیده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: زمانی که یک فرد غنی از ناتوانی مالی و فقر همسایه و نزدیکان خود حتی ناراحت نمی شود باید به این نتیجه برسیم که جامعه ما نه تنها در حال پیشرفت نیست بلکه عقب گرد هم دارد، اگرچه در دانشگاه‌های کشور مسائلی نظیر تولید ناخالص ملی به عنوان شاخصه‌های توسعه مطرح است.

حجت الاسلام کشوری در ادامه عنوان کرد: اگر تولید ناخالص وجود داشته باشد ولی درآمد حاصل از آن به جیب ثروتمندان برود و اقشار متوسط و ضعیف جامعه از آن بی بهره باشند و فاصله طبقاتی بیشتر شود آیا می‌توان گفت کشور پیشرفت کرده است؟

سیستم آموزشی کشور ناتوان از ارائه آموزش‌های زندگی است

وی با بیان اینکه اگر در پیشرفته‌ترین صنایع ورود پیدا کردیم ولی در کنار آن شاهد رشد طلاق بودیم در حقیقت پیشرفت نداشته‌ایم، اظهار کرد: رشد طلاق در تهران با این شرایط به بالای 50 درصد خواهد رسید و در این شرایط ما پیشرفت نداشته‌ایم بلکه پیشرفت مفهوم و نتایج دیگری دارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به جوانان توصیه کرد برای فراگرفتن همسرداری و روش‌های رفتار با همسر در خانه امیدی به سیستم آموزش کشور نداشته باشند و تصریح کرد: آموزش‌های زندگی و همسرداری را باید در روایات و تعالیم دینی جست‌وجو کرد، چرا که نظام آموزشی ما نمی‌تواند به دختران و پسران ما مهارت‌های لازم در آینده را به دختران و پسران ارائه دهد.

حجت الاسلام کشوری آتش به اختیار بودن در شرایط کنونی نظام آموزش کشور را لازم و ضروری دانست و گفت: تربیت فرزند از دیگر مسائلی است که در نظام آموزشی ما وجود ندارد، نظام آموزشی ما دکتر و مهندس تربیت می‌کند اما همسر و پدر و مادر تربیت نمی‌کند، جامعه ای که نظام آموزشی آن نمی‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای حیات انسان را ارئه بدهد خروجی آن یک جامعه پیشرفته باشد./1304/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات