۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۲۷۴۱۷
آیت الله صدیقی:

صبر و تحمل دربرابر سختی‌ها از وجوه اشتراک میان انبیا و ائمه اطهار است

امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت یوسف(ع) حتی زندان را یک فرصت می‌‌دانست و در آنجا نیز به دنبال قلب آماده بود تا در آن بذر توحید بکارد.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در مراسمی که شامگاه جمعه به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع) در مسجد دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: با توجه به آیات سوره توبه، آنچه که سبب احیا و زنده شدن عمل می‌شود ایمان، نور باطنی و اعتقادی است که انسان را به گذشتن از مال و جان وادار می‌کند.

وی افزود: هر چیزی به وسیله باطن و ملکوتش اعتبار پیدا می‌کند و ارزش و درجه انسان به واسطه آن در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی مشخص می‌شود. امتیازی که خداوند به امام علی(ع) داده ایمان و نور باطنی است که او را به خدای متعال وابسته کرده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به عمل جهاد گفت: انسان وظیفه دارد حق هر کاری را ادا کند و هر نعمتی را برای صرف در راه خدا به کار بگیرد و اهل وفا باشد. در همه مَناصب اگر کسی لیاقت و کارایی در منصبی را ندارد و آن را به درستی انجام نمی‌دهند نشان دهنده آن است که کار شخص بر پایه ایمان و عقیده نبوده است.

وی با اشاره به سیره حضرت یوسف(ع) گفت: حضرت یوسف در میان انبیا جایگاه ویژه‌ای دارد و خداوند حساب خاصی برای ایشان باز کرده و یک سوره در شأنشان نازل کرده است که این تنها به علت عفت و پاکدامنی در مقابل زلیخا نبوده زیرا این اتفاق کمترین تجلی حضرت یوسف(ع) بوده است.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه استحکام، صلابت و ظرفیت حضرت یوسف(ع) ویژه است، ابراز داشت: زمانی که حضرت یوسف(ع) را از چاه در می‌آورند با اینکه فاصله زیادی از مادر و پدرش نداشته، حرفی نمی‌زند، زمانی که در بازار او را به عنوان برده می‌فروشند هیچ نمی‌گوید و وقتی به قصر وارد می‌شود باز هم به علت اینکه درعالم ملکوت و رؤیای صادقه آن را به او نشان داده اند، اما به علت اینکه خداوند این سختی‌ها را برای رسیدن او به مدارج بالا تعیین کرده بود خم به ابرو نیاورد و صبر کرد زیرا ایمان داشت؛ خداوند موقعیت، مقام، هدایت و نفوذ فوق العاده و وسیعی را برای او مقدر کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: حضرت یوسف(ع) در ملکوت و نهان عالم، آینده خود را دیده بود و با یقین و بدون تردید تمام سختی‌ها را به جان می‌خرید، درباره امام حسین(ع) و خانواده‌اش نیز به جان خریدن شهادت، اسارت، مصیبت‌های توان فرسا و فراز و نشیب‌ها همه بر اساس آگاهی بود و هیچکدام برای آنها تصادفی و اتفاقی نبود.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: انسانی که در زندگی برنامه ندارد، دولتی که برنامه ندارد و از آینده اطلاع ندارد و کسی که باری به هر جهت مسؤولیتی را قبول می‌کند این شخص نه علیم است و نه امین؛ نه عادل است و نه فاخر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارزش انسان بر اساس دو چیز است یکی آگاهی و دیگری انتخاب برتر. به همین علت حضرت یوسف(ع) حتی زندان را یک فرصت می‌‌دانست و در آنجا نیز به دنبال قلب آماده بود تا بذر توحید در آن بکارد./966/پ202/ب1

ارسال نظرات