۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۲۷۴۳۵
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام:

نشاط علمی و اخلاقی از الزامات طلبگی است

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران استان ایلام گفت: نشاط علمی معنوی و اخلاقی از موضوعاتی است که باید در حوزه وجود داشته باشد و از الزامات هویت طلبگی به حساب می آید؛ از این رو ضروری است طلاب آنها را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
حوزه خواهران

زهرا یاره، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران استان ایلام،  در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اظهار داشت: در جامعه امروزی سبک زندگی انسانها از سبک زندگی سنتی فاصله گرفته و به سمت سبک زندگی مدرن پیش رفته است که از پایه های آن مصرف گرایی زندگی ماشینی و تجمل گرایی است.

وی افزود: مردم جامعه بیشتر بین این دو سبک زندگی مانده اند که اگر سبک زندگی سنتی را انتخاب کنند با جامعه زندگی کنند همچنین برعکس اگر سبک زندگی مدرن را انتخاب کنند  ارزش های که در سبک زندگی  سنتی وجود دارد فاصله می گیرند این آسیب هایی که در زندگی اجتماعی وجود دارد گاهی بین طلاب رواج پیدا می کند که گاهی طلبه را دچار بحران  هویت می کند و حضور چندین ساله خود را در حوزه علمیه مثمر ثمر نمی داند.

یاره خاطر نشان کرد: خود طلبه به عنوان فردی که به صورت مستقیم مخاطب این مساله است باید نسبت به مسیری که انتخاب کرده تفکر کند و برای اینکه طلبه ای موفق شود برنامه مدون تهذیبی داشته باشد و برای کسب مهارت های علمی و اخلاقی  تلاش کند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه حوزه با بیان اینکه حوزه های علمیه نیز باید با برنامه ریزی صحیح درباره مسائل علمی و تهذیبی طلاب که در گسترش این بی هویتی  دامن خواهد زد را شناسایی کنند، گفت: برای حل این مساله در ابتدا حوزه مهارت برخورد با اختلاط سبک زندگی مدرن و سنتی را در قالب سبک زندگی علمی به طلاب آموزش دهد علاوه بر اینکه لازم است مسؤولان حوزه در انتخاب طلاب دقت کافی را داشته باشند و از افرادی بر این مسیر استفاده کنند که بتواند این مسیر  را طی کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانات خود با جامعه حوزوی نسبت به این مساله فرمودند؛ علمای دین طلاب را با سبک زندگی علمی آشنا کنند و از این طریق آنها را رشد دهند و در واقع اگر طلاب با مفهوم و مسیر طلبگی آشنایی کافی پیدا کنند تا بتوانند بین سبک زندگی هایی که ذکر شد هماهنگی ایجاد  کنند.

یاره در ادامه تاکید کرد: نشاط علمی معنوی و اخلاقی از موضوعاتی است که باید در حوزه وجود داشته باشد و از الزامات هویت طلبگی به حساب می آید و لازم است طلاب آنها را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

این مدرس حوزه اظهار کرد:  طلاب باید در این زمینه های نشاط علمی و اخلاقی رشد یابند و در راستای دست یابی به این نشاط افزون بر تلاش در جهت علمی و اخلاقی، حضور شاداب طلاب در صحنه های دیگر و مسؤولیت شناسی از اموری است که باید به عنوان یکی از الزامات هویت طلبگی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان ایلام تصریح کرد: تاکید بر دو عنصر مجاهدت در راه علم و کسب تقوا از الزمات طلبگی است و طلبه باید با در مسیر دو عنصر علم و تقوا حرکت کند و به کمال برسد و فقدان یکی از این دو عنصر طلبه را از نظر فردی و اجتماعی و مسؤولیت های شرعی در مخاطره قرار می دهد که گاها این مخاطرات بسیار جدی خواهد بود.

یاره یادآور شد: حوزه های علمیه و مراکز تخصصی تمام تلاش خود را در این راستا داشته اند که بتوانند زمینه پیشرفت طلاب را در تمامی  جهات علمی اخلاقی و معنوی برای آنها فراهم کنند و در این میان از بحث هویت طلاب نیز غافل نشوند.

وی در پایان گفت: باید برای حل مشکلات و تبیین رسالت و هویت طلبگی مسؤولان حوزه تغییراتی را در سیستم آموزشی اعمال کنند و در طول دوران تحصیل با برگزاری دوره هایی هویت طلبگی را در وجود طلاب نهادینه کنند./۸۷۹/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات