۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۲۷۴۴۳
آیت‌الله مهمان‌نواز:

گشاده‌دستی درمسیر تجملات و تشریفات خلاف سبک زندگی اسلامی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: جود و بخشش در چارچوب شریعت مطلوب است؛ اما اگر در مسیر تجملات و تشریفات هزینه شود از ارزش بودن خارج و به ضد ارزش که همان آفت است دگرگون می‌شود.
آیت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جمع شماری از مسؤولان فرهنگی، اظهار کرد: هر صفت مثبت و خصلت نیکو ممکن است در معرض آسیب و آفت قرار گیرد که در این زمینه جود و بخشش ارزشی است که آسیب‌هایی مانند زیاده‌روی، ولخرجی و ناداری در کمین او است.

وی افزود: امام علی(ع) برای جود سه آفت اسراف و زیاده‌روی، تبذیر و ولخرجی و فقر و ناداری را نام برده است و روشن است اعتدال و حد میانه در هر امری ازجمله صفت جود و بخشش مطلوب بوده و افراط و تفریط مذموم و ناپسند است.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: صفت جود و بخشندگی نباید آدمی را به خصلت ضد ارزشی اسراف و زیاده‌روی بکشاند؛ به‌گونه‌ای که برای زندگی فردی و خانوادگی خودش محتاج این و آن شود و از سوی دیگر نیز نباید مرز جود با ولخرجی و ریخت و پاش یکی پنداشته شود.

وی تصریح کرد: جود و بخشش در چارچوب شریعت مطلوب است؛ اما اگر در مسیر تجملات و تشریفات و یا در موارد بی‌هدف و رفاهی بی‌دلیل هزینه شود یقیناً از ارزش بودن خارج و به ضد ارزش که همان آفت است دگرگون می‌شود.

آیت‌الله مهمان‌نواز افزود: ازاین‌رو شایسته نیست که جود و بخشش انسان جواد را به سمت و سوی اسراف و تبذیر بکشاند وگرنه در ردیف «إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» قرار گرفته و از زمره «عِبَادُ الرَّحْمَنِ» خارج خواهد شد؛ مثلاً مسؤولین نباید از کیسه خلیفه و مردم ببخشند و نام آن را جود بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «جودُ الوُلاةِ بِفَیءِ المُسلِمینَ جَورٌ وخَترٌ» و تأکید می‌کند که بخشش زمامداران از بیت‌المال مسلمین ستم و خیانت است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات