۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۲۷۶۱۹
حجت الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

چرایی و چگونگی نشاط و شادابی در اصحاب اباعبدالله

استاد حوزه و دانشگاه درباره یکی از صفات بارز اصحاب امام حسین، گفت: نشاط و شادابی از صفات بارز یاران حضرت بود که با وجود آنکه می دانستند به شهادت می رسند با چنان حالت نشاط به عبادت مشغول بودند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، در سومین شب از مجلس عزای سیدالشهداء در مسجد جامع نجف آباد، درباره یکی از صفات بارز یاران امام حسین(ع) گفت: نشاط و شادابی از صفات بارز یاران سیدالشهداء است که علی رغم اینکه می دانستند به شهادت می رسند، کسل و سست نبودند و با کمال شادابی قصه کربلا را مدیریت کردند.

وی با اشاره به مهلت اباعبدالله از دشمن در شب عاشورا برای عبادت افزود: شاید یکی از علت های مهلت گرفتن حضرت، عبادت باشد ولی یکی دیگر از دلایلش ثبت وقایع عاشورا بود چون دشمن قصد داشت در همان شب به دور از هیچ اثر و ردی داستان کربلا را تمام کند که از مقتل نویسان در همان روز عاشورا ضحاک بن عبدالله اشرقی است و اولین مقتل بعد از 50سال از واقعه کربلا، توسط ابی مخنف نگاشته شده است.

حجت الاسلام رفیعی به برخی از شادابی های یاران حضرت در روز عاشورا اشاره کرد و بیان داشت: از اصحاب حضرت در روز عاشورا که با وجود به اسارت گرفته شدن فرزندش، صحنه کارزار را رها نکرد و یا برخی از اصحاب که از حضرت خواستند تا بر بلندی نظاره گر رزم آنها باشد که تمام این رفتارهای اصحاب حضرت نشان از شادابی و نشاط آنها داشت.

بالاترین مصیبت، مصیبت در دین است

وی درباره برخی از آثار شادابی در زندگی بیان کرد: نبود شادابی و کسالت، هم به دین لطمه می زند هم به دنیا و یک انسان کسل عبادت انجام می دهد تا از تکلیف راحت شود ولی آدم با نشاط در اول وقت عبادت را به جا می آورد و حتی برای بعد از مرگش نیز وصیت به انجام عبادت می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) درباره کسالت در عبادت گفت: حضرت در یکی از خطبه های نماز جمعه، این گونه بیان می کنند که از 7 مصیبت به خدا پناه می برم، که مصیبت در دین بالاترین مصیبت ها است «عَالِمٌ‏ زَلَّ وَ عَابِدٌ مَلَّ وَ مُؤْمِنٌ‏ خَلَّ وَ مُؤْتَمَنٌ غَلَّ وَ غَنِيٌّ أَقَلَّ وَ عَزِيزٌ ذَلَّ وَ فَقِيرٌ اعْتَل‏».

وی اولین مصیبت طبق کلام حضرت علی را لغزش عالم برشمرد و افزود: با آنکه نباید عملکرد افراد را به دین گره زد ولی عملکرد علما تأثیر مستقیم بر رفتار افراد دارد که در تاریخ شاهد هستیم که لغزش یک عالم باعث تشکیل بهائیت شد و یا بلعم باعورا که خداوند در قرآن مثل زده است.

دنیای اسلام در عصر کنونی تبدیل به بازار شبهات شده است

حجت الاسلام رفیعی در ادامه بیان داشت: دومین مصیبت، عبادت کننده ملول است که خداوند در قرآن منافقین را دارای چنین صفتی بیان می کند که عبادت برایشان سنگین است که برای نشاط و شادابی در عبادت قوی کردن باورها، توجه به معانی عبادات می تواند راهگشا باشد.

وی ادامه داد: ایجاد شبهه برای مؤمن دیگر مصیبت است که دنیا اسلام امروز تبدیل به بازار شبهات شده و هیچ زمانی به اندازه امروز شبهه علبه اسلام نبود که تنها یک موسسه حدود 5 هزار از این شبهات را جمع آوری کرده است و با آنکه به تمام آنان پاسخ داده می شود، ولی باز برای جامعه اسلام مصیبت است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره دیگر موارد مصیبت گفت: امانتداری که خیانت کند، عزیزی که ذلیل شود، ثروتمندی که فقیر شود و فقیری که بیمار شود، از دیگر مصیبت هایی که حضرت در این خطبه به آن اشاره کرده اند.

وی در ادامه از ریشه های کسالت و سستی را داشتن 4 حس غلط و نادرست بیان کرد و افزود: طبق تحقیقاتی که انجام دادم این 4 حس باعث کسالت و ناامیدی در افراد می شود که اولین آن احساس گناه است که برخی افراد بواسطه گناهان از فضل و رحمت ناامید می شوند با آنکه در تاریخ نمونه این افراد بسیار است هم چون حر در که سابقه خوبی نداشت و راه را بر حضرت بست ولی به چنین مقاماتی رسید.

حجت الاسلام رفیعی دومین احساس غلط را شکست و ناکارآمدی در زندگی برشمرد و بیان داشت: از معصوم درباره شکست های زندگی سوال شد و حضرت فرمود، ما اهل بیت قبل از مصیبت تمام تلاش خود را می کنیم ولی زمانی که اتفاق افتاد، صبر پیشه می کنیم.

وی ادامه داد: احساس پوچی و بی هدفی و احساس بدبینی و مقایسه دیگر احساس های غلط در شکل گیری کسالت و سستی است که نگاهی به سیره انبیاء الهی در قرآن کریم پاسخ بسیاری از این احساس های غلط داده می شود./1306/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات