۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۷۵۲
حجت الاسلام و المسلمین عابدی:

ولایت پذیری از حقوق پدر معنوی بر امت است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضرت رسول(ص) از انسان به خودش نزدیک تر بوده و ایشان و امام علی(ع) پدران معنوی امت هستند، گفت: ولایت پذیری از حقوق پدر معنوی بر امت است.
احمد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی پیش از ظهر امروز در دومین محفل عزای امام حسین(ع) که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به نقش زنان در واقعه کربلا و تربیت فرزندانی مانند امام حسین(ع) گفت: خداوند در قرآن کریم به غیر از مادر خونی و نسبی از همسران پیامبر(ص) به عنوان مادران امت یاد می کنند و براین اساس همسران رسول خدا(ص) از جمله حضرت خدیجه(س) از مادران امت و مادر اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به عنوان مادر اهل بیت(ع) نه تنها مادر ائمه(ع) هستند بلکه مادر پدر یا همان ام ابیها نیز هستند و این مقام را حضرت رسول(ص) به وابسته جایگاه حضرت زهرا(س) به ایشان اعطا کردند زیرا پس از نزول لقب ام المؤمنین برای همسران رسول خدا(ص) عده ای تصور می کردند که جایگاه آنها از حضرت زهرا(س) بالاتر است که خداوند با ابلاغ به پیامبر(ص) و انتخاب لقب ام ابیها برای حضرت زهرا(س)، ایشان در مرتبه ای بالاتر از همسران پیامبر(ص) قرار گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به اینکه حضرت حوا مادر همه انسان‌ها هستند، گفت: حضرت آمنه(س) ملقب به طاهره که بانویی موحد و با ایمان بودند، مادر رسول گرامی اسلام(ص) هستند، همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) حلیمه سعیدیه، دایه خویش را مادر خطاب می‌کردند.

وی افزود: حضرت آمنه(س) کنیزی به نام ام ایمن داشتند که پس از رحلت آن حضرت در خدمت پیامبرگرامی اسلام(ص) بود و رسول خدا نیز احترام ویژه‌ای برای این کنیز قائل بودند و وی را مادر خطاب می‌فرموند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فاطمه بنت اسد(س) مادر حضرت علی (ع) هم مادر رسول خدا(ص) هستند، گفت: آن حضرت بیش از ۴۰ سال همراه پیامبرگرامی اسلام(ص) بود و پیامبر اسلام(ص) همواره فاطمه بنت اسد(س) را با عنوان مادر مورد خطاب قرار می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شد، ما چند نوع پدر و مادر داریم، پدر و مادری که از آن متولد شدیم، همچنین هر فردی که کفالت و سرپرستی و یا حضانت و تربیت انسان را به عهده داشته باشد، پدر و مادر فرد محسوب می‌شود.

وی به آیه «فَأُمُّهُ هَاوِیَةٌ» اشاره کرد و افزود: در روایات اسلامی از قبر انسان به عنوان مادر یاد می‌شود و یا شهر مکه به عنوان «ام القرا» و شهر قم نیز به معنوان «ام القرای جهان اسلام» معروف هستند.

تولیت مدرسه حضرت اباالفضل(ع) با اشاره به بانوانی که در کنار حضرت زهرا(س) به ایشان در امر تربیت فرزندانشان یاری می رساندند، ادامه داد: ام فضل یکی از مادران امام حسین(ع) هستند زیرا امام حسن و امام حسین(س) فاصله سنی کمی با یکدیگر داشتند و نگهدای دو فرزند برای حضرت فاطمه(س) مشکل بود، به همین خاطر ام فضل به عنوان دایه امام حسین(ع) انتخاب شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: قبل از ولادت امام حسین(ع)، ام فضل خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌رسد و می‌گوید «در عالم رویا و خواب دیدم قطعه‌ای از بدن شما جدا شده و در دامن من افتاد»؛ حضرت این خواب را به نکویی تعبیر می‌کنند و می‌فرمایند: «تعبیر این خواب این است که خدا به من فرزندی می‌دهد که به دامن شما می‌آید».

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با بیان اینکه امام حسین(ع) ام سلمه را نیز مادر خطاب می‌کردند، به روایتی اشاره کرد که رسول خدا(ص) خاکی به ام سلمه دادند و فرمود: «اي ام سلمه، هرگاه اين خاك به خون تبديل شد، بدان كه پسرم كشته شده است».

وی افزود: همانطور که پدر و مادر خونی و نسبی نسبت به انسان حق و حقوقی دارند پدر و مادر معنوی و کسانی که انسان را تربیت کرده و بزرگ می کنند نیز نسبت به انسان حق و حقوقی دارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از حقوق پدر و مادر معنوی نسبت به انسان این است که ولایت آنها را بپذیرید و در مسیر ولایت آنها حرکت کند و از آن جایی که حضرت زهرا(س) و حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) مادر و پدران معنوی این امت هستند از حقوق آنها بر مسلمان این است که در تمامی عرصه ها پیرو آنها بوده و لایت آنها را بپذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با تأکید بر اینکه در روایت ها و آیات قرآن کریم بیان شده است که رسول خدا(ص) از مسلمانان بر نفس آنها اولی تر است و نزدیکترین شخص به انسان از خود انسان حضرت رسول(ص) است، گفت: حضرت رسول(ص) به عنوان پدر معنوی امت از مسلمانان انتظار داشتند که حرمت اهل بیت(ع) را نگه داشته و ولایت آنها را بپذیرند اما برخلاف تمام این سفارش ها در روز عاشورا و در واقعه کربلا شاهد هستیم که نه تنها حق پیامبر(ص) ادا نشد بلکه با وجود تمامی سفارش هایی که حضرت رسول(ص) درباره امام حسین(ع) کرده بودند امت رسول الله در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند و در طول تاریخ غمی بر دل مسلمانان گذاشتند که حرارات این غم تا روز قیامت از دل انسان های آزاده و مؤمن پاک نخواهد شد.

وی یادآور شد: پدر معنوی از پدر نسبی بر انسان اولی تر است به همین دلیل اگر سرپیچی از امر پدر نسبی جایز نیست مؤمن نمی تواند هرگز از امر و ولایت پدر معنوی سرپیچی کند و کسی که چنین خطایی را مرتکب شود از زمره مسلمان خارج شده و در دین خود گمراه شده است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات