۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۲۷۷۶۱
آیت الله طباطبایی نژاد:

زیارت اربعین تمرینی برای محبت اهل بیت است

نماینده ولی فقیه در اصفهان زیارت اربعین را تمرینی برای محبت هر چه بیشتر به ائمه معصومین(ع) دانست و گفت: در قرآن کریم ولایت، اطاعات و محبت اهل بیت(ع) از وظایف مسلمانان است.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امروز در دیدار اعضای ستاد اربعین استان گفت: خداوند در قرآن کریم سه حق را نسبت به اهل بیت (ع) بر عهده مسلمان گذاشته که در آیه "إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ" پذیرش ولایت اهل بیت (ع) از ویژگی های یک مسلمان قید شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اطاعات از اهل بیت (ع) را از دیگر ویژگیهای مؤمن ذکر کرد و افزود: در آیه "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ" اطاعت از اولی الامر و در آیه "قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى" محبت نسبت به اهل بیت (ع) از مسلمانان خواسته شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این مطلب که اولی الامر باید حرف خدا و رسول خدا (ص) را بزند اظهار داشت: به اعتقاد شیعیان اولی الامر امام معصومی است که تابع خدا و رسول او باشد، اما اهل تسنن هر کس که بر آنها مسلط شود را اولی الامر می دانند.

وی ریشه اطاعت و ولایت را محبت دانست و گفت: اگر کسی حقیقتا محب و عاشق کسی باشد از او اطاعات کرده و ولایت او را نیز می پذیرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: کسی خدمت امام صادق (ع) رسید و گفت: من به عشق شما همه مسیر را پیاده آمده ام، حضرت فرمودند: مگر دین چیزی جز محبت است؟

وی لازمه بقا و اعتلای محبت را تمرین محبت دانست و افزود: زیارت اهل بیت (ع) بهترین تمرین برای حب به ائمه (ع) است و پیاده روی اربعین که به فرموده خود ائمه (ع) از فضیلت بسیاری نسبت به دیگر زیارتها برخوردار است، جایگاه ویژه ای دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد زیارت اربعین را یک فریضه عبادی و سیاسی برشمرد و اظهار داشت: از بعد عبادی برای هر قدم زائر و سختی هایی که در این مسیر تحمل می کند فضیلت بسیاری ذکر شده و مسلمانان با این حرکت ثابت می کنند هیچ سختی و مشقتی آنها را از مسیر اطاعات خدا و محبت نسبت به اولیای خدا منحرف نخواهد کرد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: از بعد سیاسی نیز یک ایرانی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش بسزایی در بسط و گسترش تشیع داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در این مسیر باید بسیار مراقبت کنیم که این عشق و ارادت ما نسبت به اهل بیت (ع) ابزار و بهانه ای به دست مغرضان و دشمنان نشود.

وی استفاده از برخی واژگان مانند ارباب و غلام را از جمله این مراقبتها دانست و تأکید کرد: در این که مردم ما با نهایت اخلاص و از سر ادب از این کلمات استفاده می کنند، شکی نیست، اما برخی معاندان و مغرضان ارباب را از ریشه رب معنا کرده و شیعیان را به استناد استفاده از این لغت کافر می دانند.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: بصیرت لازمه بقای نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) است، از این رو باید تا جایی که امکان دارد از بهانه دادن به دست دشمنان بپرهیزیم چرا که با همین بهانه ها در بسیاری از کشورها اقدام به کشتن و آزار دادن مسلمانان می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان از زائران اربعین خواست ضمن پایبندی به اصول و دستورات دین اسلام در این سفر و پایبندی به نماز اول وقت، به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران از انجام هر عملی که ممکن است به اختلافات قومی و دینی ما دامن زند خودداری کنند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام احمدی، مدیر کل آموزش بعثه مقام معظم رهبری و مسؤول کمیته فرهنگی آموزی ستاد اربعین کشور ضمن تقدیر از زحمات مردم و مسؤولان استان اصفهان در برگزاری هر چه با شکوه تر سفر اربعین سال گذشته اظهار داشت: اصفهان از نظر تعداد زائران اعزامی اربعین پس از خوزستان و تهران رتبه سوم کشور را دارد.

وی خاطر نشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که در سفر اربعین نقش تسهیل گری داشته باشد و تصدی گری با خود مردم است.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: فرهنگ سازی در سفر اربعین می تواند بسیار راهگشا باشد همچنان که با پیام آیت الله سیستانی مبنی بر این که اربعین فقط یک روز نیست، سال گذشته یک و نیم میلیون نفر از زائران ایرانی قبل از اربعین کربلا را ترک کردند و این کمک بزرگی در برگزاری هر چه بهتر این مراسم بود.

مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین مهم ترین عامل در برگزاری هر چه بهتر اربعین را توجیه کردن مردم دانست و گفت: زمانی که مردم نسبت به شرایط و ظرفیتهای موجود توجیه باشند خودشان به خوبی مدیریت مراسم را بر عهده می گیرند.

وی توجه به برخی از مسائل را در این سفر ضروری بر شمرد و گفت: مردم ایران در کشور عراق میهمان هستند، لذا باید به آداب و رسوم آنها احترام بگذارند و قوانین کشور عراق را رعایت کنند.

مدیر کل آموزش بعثه مقام معظم رهبری افزود: یکی از درخواستهای جدی کشور عراق، قانونمند بودن  سفرهای مردم ایران است، که امسال به شدت از خروج غیر قانونی افراد جلوگیری می شود.

حجت الاسلام احمدی با بیان این مطلب که برخی مشکلات کم و نادر است اما کم آن هم خوب نیست، تأکید کرد:  در این سفر باید بر محور وحدت حرکت کنیم و نباید به اختلافات قومی و مذهبی دامن زد.

وی از موکب داران ایرانی خواست که ضمن احترام به اعراب و ایرانی ها، با توجه به محدودیتهای اقتصادی مردم عراق،  از ترویج روحیه تجمل گرایی و پذیرایی های گران خودداری کنند.

مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور تأکید کرد: امسال موکب داران باید برای اخذ مجوز اقدام به برپایی موکب کنند و از شهر خود روحانی، معینه یا مداح همراه داشته باشند.

وی بر توجه ویژه موکب داران برای اقامه نماز اول وقت تأکید کرد و گفت: بزرگوارانی که زحمت برپایی موکب را می کشند تجهیزاتی چون مهر، موکت یا فرش و بلندگو نیز همراه داشته باشند./1305/پ201/ب1

ارسال نظرات