ضرورت تبیین پیوند عاشورا و بیداری اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام مهدی طائب رییس قرارگاه عمار در پنجمین شب ماه محرم در حسینیه عاشقان ثارالله بندرعباس با اشاره به اهداف قیام امام حسین(ع) گفت: سیدالشهدا (ع) اهدافی را برای قیامشان تعقیب میکردند که به این فلسفه قیام امام حسین میگوییم، ایشان برنامههایی در راستای قیامشان داشتند که حضرت در این برنامه برای تشکیل حاکمیت از مدینه به مکه و از مکه به سمت کوفه رفتند ولی منتهی به کربلا و شهادت شد.
وی در ادامه افزود: اباعبدالله شعائری دارد که با آن شعائر اصول قیام خودش را تبیین میکند، مثلا یکی «هیهات من الذله» است، یکی اینکه حضرت وقتی میخواستند از مدینه خارج شوند، آن وصیتنامه را برای برادرش محمدحنفیه نوشتند که من دارم قیام میکنم نه برای دنیا و نه برای ظلم و نه برای چیز دیگر، بلکه قیام من برای امر به معروف و نهی از منکر است.
امام راحل دقیقا پا جای پای اباعبدالله گذاشتند
رییس قرارگاه عمار ادامه داد: وقتی در فلسفه انقلاب اسلامی و قیام حضرت امام و همراهان حضرت امام نگاه میکنیم، میبینیم موبهمو همین کار را کردند، یعنی دقیقا حضرت امام پا جای پای اباعبدالله گذاشتند، تاسی به حضرت امام حسین کردند، خود امام میفرماید: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه میدارد.» امام از این گنجینه عظیم بهره میگیرد و جرقههای انقلاب اسلامیِ خودش را با همان سخنرانی طوفانی روز 15 خرداد آغاز میکند.
حجت الاسلام طائب گفت: در فلسفه قیام امام چیست؟ ظلمستیزی، در اهداف قیام، امام میگوید که باید ظلمستیزی و ستمستیزی شروع شود، در برنامههایی که امام دارد، امام حرکتی را آغاز کردند، در کویت، ترکیه و بعد فرانسه تا بازگشت به ایران، یعنی طی این 15سال، امام با سخنرانیها و بیانیهها و اطلاعیههایشان راه و رسمی که اباعبدالله الحسین ترسیم کردند را تبیین میکنند.
مبانی همه حرکت های امام راحل منتهی به عاشورا است
وی افزود: شعائر حضرت امام هم دقیقا همین است.، شعائر، شعائر عاشورا است و امام در این مسیر انسانهایی تربیت میکند، تقریبا ۹۰ درصد از شهدای ما در عرصه دفاع مقدس، امام را از نزدیک ندیدند، چهرهبهچهره درک نکردند، اما پیام زیبای امام را به زیبایی تمام گرفتند، یعنی هر حرکتی از امام ساطع میشود، مبانیاش منتهی به عاشورا میشود.
رییس قرارگاه عمار همچنین گفت: وقتی انقلاب و عاشورا به هم گره میخورد، در این شریان، خون تازهای جاری میشود، هنر امام این بود که توانست از ظرفیت محرم و صفر و عاشورا به زیبایی تمام برای مبارزه با ظلم و استبداد و سرنگونی نظام طاغوت و حتی به چالش کشیدن قدرتهای جهانی در مواجهه با اسلام بهره بگیرد، این هنر و عظمت امام بود که از این ظرفیت به زیبایی استفاده کرد.
گرههای اتصال و الحاق نسبت به عاشورا فراوان است
حجت الاسلام طائب ادامه داد: حالا ما باید بلد باشیم از آن ظرفیت عظیمی که امام ایجاد کرد، استفاده کنیم، پیوند عاشورا و دفاع مقدس، پیوند عاشورا و انقلاب اسلامی، پیوند عاشورا و بیداری اسلامی، پیوند عاشورا و دفاع از حرم و حریم، این نقطههایش را به زیبایی تمام بیان کنیم، اگر دیروز حبیببنمظاهر وقتی احساس کرد که آلالله درغربت هستند، به موجب نامه امام حسین «من الغریب الی الحبیب»، راه افتاد، امروز میبینیم مثل محسن حججیها در فضای دفاع از حرم و حریم آلالله حرکت میکنند، اینها پیام امامشان، در دفاع از حرم را شنیدند و برای اینکه آلالله از غربت به درآیند، مجاهدت و آن فضای نورانی را تداعی کردند، گرههای اتصال و الحاق نسبت به عاشورا یکی دوتا نیست، هزارها پیوند زیبا هست. تربیت عاشورایی این ثمره را میدهد.
وی تصریح کرد: این همه دشمنیهایی که در عرصه جهانی، در عرصه جنگ سخت و نیمهسخت و نرم علیه انقلاب ما میشود، اما دشمن نمیتواند به نتیجهای که موردنظرش است، برسد؛ برای اینکه قیام عاشورا حرکتآفرین و حرکتساز است، قیام عاشورا عمقبخش و تربیتکننده و انسانساز است.
رییس قرارگاه عمار تاکید کرد: اما انقلاب اسلامی که متاثر از قیام اباعبدالله است، در چه نقطههایی اثر خاص گرفته است؟ در راس قیام اباعبدالله چه کسی قرار دارد؟ رهبری و هدایتگری با کیست؟ قیام عاشورا مبتنی بر وجود نازنین اباعبدالله است که با گفتمان قرآن و عترت، به ستیز ظلم آمده و ندای «هل من ناصر» سر داده است، اباعبدالله الحسین فرمود مثل من نمیتوانم با مثل یزید بیعت کنم، یعنی در برابر یزید دیگر جای مماشات نیست، امام هم همین حرکت را آغاز کردند.
وصایای شهدا؛ مظهر جلوههای عاشورا در فضای دفاع مقدس و انقلاب
حجت الاسلام طائب، یکی از مظاهر جلوههای عاشورا در فضای دفاع مقدس و انقلاب ما را وصایای شهدا دانست و گفت: در وصیت معلوم میشود شهدا برای چه رفتند، برای آب رفتند؟ برای خاک رفتند؟ برای منافع دنیا رفتند؟ برای پست و مقام رفتند؟ اینها که در وصیتنامه یاد نمیشود، نخستین چیزی که بروز و ظهور دارد، امام حسین و عاشورا است، آن معارف بلند، گودی قتلگاه است، آن معارف بلند، چند ساعتی است که اصحاب امام حسین و وجود نازنین قمربنیهاشم مقاومت کردند.
وی ادامه داد: نکته دوم، در نحوه شهادتشان است، نحوه شهادت هم خیلی زیبا است و متاثر از اصحاب اباعبدالله الحسین است، عملیات کربلای یک در تیرماه بود و رمزش یا ابوالفضل، گرمای مهران در تیرماه واقعا غیرقابل تحمل است، آن هم با تجهیزات و دهها کیلومتر پیادهروی باید آماده شوید برای یک نبرد نابرابر.
رییس قرارگاه عمار همچنین بیان داشت: آن وقت آنجا تا بچهها میفهمند که رمز عملیات «یاابوالفضل العباس» است، بعضیهایشان آنقدر محبت زیادی دارند که قمقمه آب را خالی میکنند که ما از ساقی خجالت میکشیم، آمد در شریعه فرات و لب تشنه برگشت، اصلا وسط معرکه، وسط میدان، جز عاشورا و درسهای بلند عاشورا هیچ نمیبیند، فقط عاشورا و اباعبدالله را میبیند.
حجت الاسلام طائب در بخش پایانی سخنان خود گفت: بعد به نحوه شهادت این بچهها نگاه میکنید؛ بعضیهایشان لبتشنه، همین شهید حججی عزیز که سر مقدسش را جدا کردند، لحظه لحظه زندگیاش اباعبدالله و حضرت زینب و عاشورا بود./۸۵۱/پ۲۰۲/ب۲